Gå til innhold

Blodtrykket etter svangerskapsforgiftning

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 36 og slet med forhøyet blodtrykk de siste uker av svangerskapet. Mitt normale blodtrykk ligger på ca 120/60 - og det gikk på de verste dager opp til 155/110.

Dagen da jeg reiste hjem fra sykehuset etter fødsel var det 145/90. Det var det også dagen etter.

Denne uken var jeg på 6-ukers kontroll og da var blodtrykket 115/90...det vil si at undertrykket enda er alt for høyt, og jeg må gå til kontroll en gang i måneden til det er normalt igjen.

Jeg forstod det slik på jordmor på svangerskapskurset at etter fødsel når morkake og unge var ute at også forgiftningen forsvant? Nå må jeg til legen igjen med urinprøve i morgen for å sjekke eggehvite...hvordan kan det ha seg så lenge etter fødsel??

Jeg fikk beskjed at det kunne ta 2-3 måneder før blodtrykket stabiliserte seg...stemmer dette? Og hva om det aldri går ned?

Jeg hadde planer om å starte å trene nå - men det går vel ikke med så høyt undertrykk?

Og så et spm ang blodprosent....jeg lå på ca 10 i løpet av svangerskapet..og dette målte de bare to ganger hos legen. Siste gang var i uke 27. Etter fødsel raste den til 8,5 og så til 7,2 ved hjemreise og jeg har nå spist jern i 6 uker. Nå var den 12,0....bør jeg fortsette på jern?

Siste spm..fikk minipillen av legen. Der står det at den første pillen skal tas på menstruasjons første dag..men jeg har ikke mens..skal jeg bare starte da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41516-blodtrykket-etter-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Som oftest stabiliserer blodtrykket seg raskt etter en fødsel, men iblant tar det lenger tid. Jeg tror ikke du har grunn til å frykte at det skal forbli forhøyet. Det er uansett god grunn til optimisme. Blodtrykket ditt har jo sunket kraftig allerede.

Når det gjelder jerntilskudd, behøver du strengt tatt ikke ta det lenger, men ønsker du å ta en form for tilskudd, vil jeg anbefale f.eks. Floradix mixtur. Det inneholder ikke mye jern, men virker likevel stimulerende på oppfylling av jernlagrene, samtidig som det finnes andre vitaminer og mineraler der.

Jeg vil anbefale deg å ta det litt med ro når det gjelder trening inntil videre. Du kan sikkert trene moderat, men jeg vil ikke råde deg til å starte for fullt. Jeg synes imidlertid at du bør snakke med din lege om dette.

Jeg synes også at du bør drøfte med din lege om det ikke hadde vært lurt å vente med p-piller til blodtrykket ditt har stabilisert seg. Kvinner med høyt blodtrykk er frarådet å bruke p-piller. Ammer du, kan du i utgangspunktet stole på at fullamming, også om natten, er fullverdig prevensjon de første 6 mnd. etter fødsel, tatt i betraktning at du ikke har fått mensen tilbake. Det skal være like bra prevensjon som spiral i denne perioden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...