Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I natt våknet jeg nok en gang, å tenkte tilbake til gynekologtimen for 7 uker siden. Hun var så brå og brutal mot meg. Å jeg gjennom går dette i tankene enda etter 7 uker. Å grøsser og gruer meg allerede nå til at jeg må tilbake til henne om 20-21 uker. Klarer ikke å la vær å tenke på det. Gruer meg til hun skal kjøre både ultralyd stav og spekulum inn i meg. At jeg syntes det var vondt med spekulum virket ikke som det var noe forståelse for. Å stønnet flere ganger da hun presset ultralydstaven mot g-punktet. Klarte ikke å slappe av for hun var så brutal mot meg. Må tilbake for å sjekke en polypp. Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Får ikke gjort så mye med det. Ingen vits å bestille time til lege for å si at gynekologen er brutal mot meg. Liten kommune, så det er ikke bare å bytte gynekolog. Det gjør det bare vanskeligere for meg selv med hensyn av å ta meg fri fra jobben for å reise flere mil til en annen. Undrer også på hvordan jeg skal få sagt i fra til gynekologen hve hun egentlig gjør med meg. Har vurdert og sende brev og fortelle henne hvordan jeg opplevde timen. Tankene surrer frem og tilbake. Alle steder jeg leser om gynekologi, står det at gynekologen skal vise forståelse for pasienten. Ta hensyn og opptre rolig og profesjonelt. Å vise at pasienten har makt til å avbryte en undersøkelse... Gikk hjem å følte meg misbrukt. Vet at om jeg opplever dette så mange ganger til så velger jeg å stå over slike timer. Ikke rasjonell tankegang i det hele tatt. Men orker ikke å gå flere mnd i ettertid å ha mareritt om gynekologtimer.. Beklager.. måtte bare få luftet det ut. Forventer ikke svar eller å bli syntes synd i eller noe.. som sagt, måtte bare få det ut.

Anonymkode: e9630...0e7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415283-brutal-gynekolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I natt våknet jeg nok en gang, å tenkte tilbake til gynekologtimen for 7 uker siden. Hun var så brå og brutal mot meg. Å jeg gjennom går dette i tankene enda etter 7 uker. Å grøsser og gruer meg allerede nå til at jeg må tilbake til henne om 20-21 uker. Klarer ikke å la vær å tenke på det. Gruer meg til hun skal kjøre både ultralyd stav og spekulum inn i meg. At jeg syntes det var vondt med spekulum virket ikke som det var noe forståelse for. Å stønnet flere ganger da hun presset ultralydstaven mot g-punktet. Klarte ikke å slappe av for hun var så brutal mot meg. Må tilbake for å sjekke en polypp. Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Får ikke gjort så mye med det. Ingen vits å bestille time til lege for å si at gynekologen er brutal mot meg. Liten kommune, så det er ikke bare å bytte gynekolog. Det gjør det bare vanskeligere for meg selv med hensyn av å ta meg fri fra jobben for å reise flere mil til en annen. Undrer også på hvordan jeg skal få sagt i fra til gynekologen hve hun egentlig gjør med meg. Har vurdert og sende brev og fortelle henne hvordan jeg opplevde timen. Tankene surrer frem og tilbake. Alle steder jeg leser om gynekologi, står det at gynekologen skal vise forståelse for pasienten. Ta hensyn og opptre rolig og profesjonelt. Å vise at pasienten har makt til å avbryte en undersøkelse... Gikk hjem å følte meg misbrukt. Vet at om jeg opplever dette så mange ganger til så velger jeg å stå over slike timer. Ikke rasjonell tankegang i det hele tatt. Men orker ikke å gå flere mnd i ettertid å ha mareritt om gynekologtimer.. Beklager.. måtte bare få luftet det ut. Forventer ikke svar eller å bli syntes synd i eller noe.. som sagt, måtte bare få det ut.

Det er vel bare å si fra neste gang at du synes det var litt vondt sist, og be henne være mer varsom. Høyst sannsynlig vil hun da være mer oppmerksom og mer forsiktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415283-brutal-gynekolog/#findComment-3739295
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at det er viktig at du gjør gynekologen oppmerksom på hvordan du har opplevd undersøkelsen. Du er kanskje nødt til å ha ny time hos gynekologen og må prøve å få det beste ut av det. Ingen gynekolog ønsker å bli oppfattet som ‘brutal’, og vi kan alle ha behov for tilbakemelding, når noen har hatt negative opplevelser. Jeg synes at du skal skrive et pent brev til legen og forklare hvordan du følte det. Ved neste undersøkelse, kan du ta en venn eller venninne med, det er din rett.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415283-brutal-gynekolog/#findComment-3739834
Del på andre sider

Takk! Forventet ingen svar. Liker ikke å vise meg naken for mine venner. Så det blir ikke til at jeg syns det er komfortabelt å ta med noen. Får tenke litt på om jeg skal sende et brev. Det blir vel ført inn i journalen min. Liten lyst til at helsesekretærene skal sitte og lese om meg. Har hatt en del å gjort med lege i år. Angående min menstrasjon og prevensjon. Prøvd litt forskjellig før jeg havnet til gynekolog. I den forbindelse har jeg registrert ved tlf til legekontoret. At sekretærene har lest min journal under samtalen. Spesielt en gang da hun ene glemte seg å kommenterte noe fra en tidligere legetime. Som ikke hadde noe med om hvorfor jeg ringte de. Å det vises på de, når de kommer innom på jobben min. Vet de har taushetsplikt. Men du bare vet når du er blitt snakket om på legekontoret. Usikker på gynekologen der egentlig kommer til å ta til seg selvkritikk.. Det som kommer til å skje er at jeg kommer til å grue meg til jeg nesten kaster opp, den dagen innkallelses brevet dumper i postkassen. Møter opp til timen, spør pent om hun kansje ikke trenger å være så brutal mot meg som sist. Noe gynekologen ikke har forståelse for. "såpass må man tåle". Sist da jeg sa spekulumet var vond. så var det ingen reaksjon på det. "Var det så ille egentlig da"? sa hun spørrende.. og etter timen, om jeg må tilbake enda flere ganger. Så kommer jeg ikke til å møte opp. Fortrenger alt. Avbestiller alt som kommer. Kommer sikkert til å si det til gynekologen å. At jeg møter ikke opp flere ganger. Eller om hun vil sende meg videre for å fjerne evt. polypp. Takker pent nei. Ikke rasjonell tankegang dette. Men prisen for å gå å ha sånne "deja vu" i flere mnd etter er ikke verdt det. Jeg mister både nattesøvn og humøret av å gå å tenke på dette. Går utover jobben. Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415283-brutal-gynekolog/#findComment-3739920
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Som å lese om min tidligere gynekolog dette.Jeg måtte også tilbake på sjekk.Vet du hva jeg gjorde med min hardhendte gynekolog?Etter gjentatte ganger å ikke bli hørt på.Så tok jeg med fluesmekk.Den puttet jeg inni genseren i armen.Om det ble bruk for den?kort fortalt:Ja jeg smekket til over fingrene på gynekologen så hun skvatt og ble irritert.Traff meg selv å,men det ga jeg blaffen i der å da.Har i dag en annen,forståelsesfull gynekolog.Ta med fluesmekken du. Det har dem bare godt av, når de ikke forståelsesfulle.

Anonymkode: 2494a...420

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415283-brutal-gynekolog/#findComment-3743584
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...