AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Hei! Jeg er ei jente på 19 år som er veldig urolig for lymfekreft (hodgkins sykdom). Jeg har helt siden jeg begynte å drikke alkohol for første gang (14 år) opplevd smerter i hele kroppen direkte etter alkoholinntak. Jeg vet mange opplever å få smerter dagen derpå, men jeg får det altså direkte etter. Smertene varer i ca 5-15 minutter og kan beskrives som om det verker i musklene (som etter en veldig hard treningsøkt). Har prøvd å google meg litt frem på dette, og på Wikipedia sto det at dette var en indikator på hodgkins sykdom! Ble veldig urolig da jeg leste dette, da jeg i sommer merket at jeg hadde en vondt, hoven lymfeknute i nakken (ca 3 cm fra øreflippen). Jeg hadde nylig vært forkjølet da. Jeg dro til fastlegen, og han kjente på den og mente den kjentes helt vanlig ut. Den var hoven i kanskje en uke til, også gikk den ned. Likevel kan jeg fremdeles kjenne den under huden, bare mye mindre (ikke vond). Denne hovner vanligvis opp dersom jeg er litt små syk, og blir vond også går den ned igjen. Jeg har ingen andre symptomer enn dette, er i god form, sjeldent syk, god matlyst, osv. Likevel er jeg veldig urolig angående smertene under alkoholinntak og lymfeknuten. Noen som har noen formening om hva dette kan være? Anonymkode: 71063...2cc 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415294-smerter-direkte-etter-alkoholinntak-lymfeknute/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Lymfeknute som går opp og ned i størrelse ved infeksjoner/virussykdommer o.l er normalt og derfor ingenting å bekymre seg for. At du kjenner den der er fordi den er der og skal være der. Smerter etter alkoholinntak kan jeg ingenting om. Men alkohol i seg selv er vel ikke noe kropper egentlig er så glad i. Så at folk reagerer på det i ulik grad til ulik tid er ikke noe merkelig og ikke noe man behøver å tenke alvorlig kreftsykdom rundt. Du har ingen andre symptomer og da er det rasjonelle å tenke at jeg ikke har en alvorlig sykdom. Men angst for alvorlig sykdom kan være alvorlig nok, selv om man ikke har dem. Anonymkode: f19e2...abd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415294-smerter-direkte-etter-alkoholinntak-lymfeknute/#findComment-3739552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lymfeknute som går opp og ned i størrelse ved infeksjoner/virussykdommer o.l er normalt og derfor ingenting å bekymre seg for. At du kjenner den der er fordi den er der og skal være der. Smerter etter alkoholinntak kan jeg ingenting om. Men alkohol i seg selv er vel ikke noe kropper egentlig er så glad i. Så at folk reagerer på det i ulik grad til ulik tid er ikke noe merkelig og ikke noe man behøver å tenke alvorlig kreftsykdom rundt. Du har ingen andre symptomer og da er det rasjonelle å tenke at jeg ikke har en alvorlig sykdom. Men angst for alvorlig sykdom kan være alvorlig nok, selv om man ikke har dem. Anonymkode: f19e2...abd Takk for svar! Jeg har slitt med angst i noen år nå, og jeg kan innrømme at jeg har utviklet mer "helseangst" den siste tiden. Er veldig ofte redd for å være alvorlig syk, og googler alle symptomer. Studerer også sykepleie, som gjør det enda verre nesten. Leser mye om sykdommer i pensum, som gjør meg enda mer paranoid. Skal på min første psykologtime i januar, er dette noe jeg kan ta opp der? Anonymkode: 71063...2cc 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415294-smerter-direkte-etter-alkoholinntak-lymfeknute/#findComment-3739601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Bare hyggelig det 😀 ja jeg synes dette er viktig og riktig å ta opp med psykolog. Og så vil jeg gi deg et råd, gjør alt du kan for å slutte å Google ulike symptomer. Google gir sjelden/aldri snille årsaker ved symptomsøking og ved "helseangst" er dette bare noe som gjør alt panikkartet og ethvert symptom er potensiell alvorlig sykdom. Ta opp symptomer og bekymring med lege som kan berolige og evnt ta prøver for å utelukke noe du frykter om du ikke selv klarer å rasjonalisere. Ditt studie gjør deg selvfølgelig klar over og oppmerksom på både symptomer og sykdommer. Og jeg forstår at det i ditt tilfelle kan gi uro. Alle mennesker kan bli alvorlig syke og vi kommer alle til å dø. Ikke nødvendigvis av sykdom. Du kan omkomme i ei ulykke. Helseangst kan gjøre livet svært vondt, bekymringsfullt og farlig. Det kan bli en svært livshemmende psykdom, spesielt med tanke på å glede seg over... Jeg håper derfor at du er snill med deg selv og slutter med googlingen, tar dette opp med lege/psykolog og at du får adekvat hjelp. Jeg vil også anbefale deg bøker skrevet av Ingvard Wilhelmsen som er spesialist i hypokondri. Det ligger et foredrag av ham her inne et sted også, dessverre er jeg dårlig på søkeområdet. Kanskje finner du det selv eller noen andre er behjelpelig med å lenke det til deg? Anonymkode: f19e2...abd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415294-smerter-direkte-etter-alkoholinntak-lymfeknute/#findComment-3739848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Du har ikke hatt lymfekreft i 5 år uten å ha blitt syk, det nekter jeg å tro. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du drikker alkohol når du vet du får smerter av det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415294-smerter-direkte-etter-alkoholinntak-lymfeknute/#findComment-3739851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.