Gå til innhold

Hvor kan man få ut negativt dritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nok mye deprimert for tiden. Noe kan forklares med ytre påkjenninger, men ikke alt. Depresjoner kan komme og gå uavhengig av alt.

Det kan lette litt å få noe av dritten ut. Men jeg ønsker ikke å belaste venner og familie. Forstår at det heller ikke er ønskelig her på dol. Så hva gjør man når den vonde klumpen bare vokser og vil sprenges?

Anonymkode: 19886...461

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Blir det noen forskjell om du publiserer det på nett eller om du skriver det i et worddokument på din egen PC?

Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Blir det noen forskjell om du publiserer det på nett eller om du skriver det i et worddokument på din egen PC?

Ja. Skulle ønske det ikke var slik. Da ville løsningen vært enkel og grei.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tåler du responsen du får (eller responsen du ikke får) burde det ikke være noe problem å bruke dol. Folk velger selv hva de vil lese og svare på.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev mye til psykolog og healer, det var viktig for meg at noen leste det. At jeg ble sett. 

Skrevet
14 minutter siden, MxxM skrev:

Tåler du responsen du får (eller responsen du ikke får) burde det ikke være noe problem å bruke dol. Folk velger selv hva de vil lese og svare på.

Jeg har fått klar beskjed om at det jeg ikke ønsker å belaste mine nærmeste med trenger jeg heller ikke belaste dolerne med.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått klar beskjed om at det jeg ikke ønsker å belaste mine nærmeste med trenger jeg heller ikke belaste dolerne med.

Av hvem? 

chaotic-neutral
Skrevet

Sidetmedord er en fine side der du kan skrive om dine problemer til folk som svarer og hører på deg. Anbefaler det. Det finnes også en del steder der man kan søke støtte, hvis det er noe spesifikt du sliter med. For eksempel dixi senter for voldtatte, støttesenter mot incest, mental helse etc.

Skrevet
2 timer siden, MxxM skrev:

Av hvem? 

Jeg vil ikke skrive hvem det er. Men jeg har også forstått det slik blant enkelte andre.

Jeg er nok bare til plage både her og i rl. 

Skrevet

Trodde dette var en trygg plass der man kunne komme med sine frustrasjoner, tanker og spørsmål. Uff. Nå blir jeg litt flau .. Så det er noen "uskrevne " regler innpå her som jeg ikke har forstått??

Skrevet
17 minutter siden, Anne 47 år skrev:

Trodde dette var en trygg plass der man kunne komme med sine frustrasjoner, tanker og spørsmål. Uff. Nå blir jeg litt flau .. Så det er noen "uskrevne " regler innpå her som jeg ikke har forstått??

Hei! 

Nei sånn er det ikke. 

Men jeg tror det til en viss grad handler om å være konstruktiv. Hvis en kompis sier til meg at han hater livet sitt hver dag i ett år, blir til slutt svaret "hva vil du at jeg skal gjøre med det?" Hvis han derimot sier at han har det vondt av den og den grunn og lurer på hva han kan gjøre for å få det bedre, så er saken en helt annen. 

Skrevet
22 minutter siden, Anne 47 år skrev:

Det gjelder nok ikke nye brukere.

Skrevet

De fleste av brukerne her inne ønsker nok at dette skal være et forum hvor man både kan få kvalifiserte svar på medisinske spørsmål, men også å kunne legge frem ulike problemstillinger og få tilbakemeldinger, erfaringer og synspunkter fra "vanlige folk".

Det er som ISW sier, det bør være konstruktivt.

Noen bruker forumet til å lesse av seg alt de har av tanker og problemer. Kanskje spør de om hjelp også. Brukere av forumet trår til med både støtte, råd og velmenende ord. En del bruker ganske mye tid på å svare, fordi de vil hjelpe, og mener de har noe å bidra med. DA er det veldig frustrerende når trådstarter ikke tar til seg noen av rådene, og kanskje starter nye tråder med akkurat samme problemstillingene senere.

Så: En må gjerne lesse av seg, og få tilbakemeldinger. Gjerne flere ganger, om en trenger flere råd. Men en bør IKKE bare tømme seg på forumet hele tiden og misbruke andre folks tid og energi. Jeg synes det blir respektløst overfor storparten av forumets brukere.

Skrevet
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei! 

Nei sånn er det ikke. 

Men jeg tror det til en viss grad handler om å være konstruktiv. Hvis en kompis sier til meg at han hater livet sitt hver dag i ett år, blir til slutt svaret "hva vil du at jeg skal gjøre med det?" Hvis han derimot sier at han har det vondt av den og den grunn og lurer på hva han kan gjøre for å få det bedre, så er saken en helt annen. 

Det er det som gjør det enda vanskeligere å være kronisk psykisk syk. Ikke alltid man kan forklare hvorfor det gjør så vondt. Uansett er det like vondt enten det har en årsak eller ikke. Men jeg har full forståelse for at dere er lei av oss. Det er derfor jeg prøver å finne andre måter å få lettet litt på det.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det som gjør det enda vanskeligere å være kronisk psykisk syk. Ikke alltid man kan forklare hvorfor det gjør så vondt. Uansett er det like vondt enten det har en årsak eller ikke. Men jeg har full forståelse for at dere er lei av oss. Det er derfor jeg prøver å finne andre måter å få lettet litt på det.

Det er veldig vanskelig å være lei av "dere" når jeg ikke aner hvem "dere" er - du skriver jo som anonym av en eller annen grunn. 

Jeg aner derfor ikke hva du har skrevet før. 

Men hvis poenget ikke er å få hjelp, hva er da forskjellen på å skrive i et Word-dokument og skrive her?

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Det er veldig vanskelig å være lei av "dere" når jeg ikke aner hvem "dere" er - du skriver jo som anonym av en eller annen grunn. 

Jeg aner derfor ikke hva du har skrevet før. 

Men hvis poenget ikke er å få hjelp, hva er da forskjellen på å skrive i et Word-dokument og skrive her?

Det er en stor forskjell. Hvorfor det er det vet jeg ikke. Skulle ønske jeg klarte å få lettet litt på det bare med å skrive i word. Da trengte jeg ikke plage andre. Kanskje jeg også ville klare å være positiv og glad når jeg var sammen med venner og familie. 

Jeg har ikke valgt å ha et slikt liv. Jeg vet heller ikke hvorfor det ble slik. Jeg vet bare at jeg har mer enn nok med å komme igjennom det. Vil bare gi opp. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor forskjell. Hvorfor det er det vet jeg ikke. Skulle ønske jeg klarte å få lettet litt på det bare med å skrive i word. Da trengte jeg ikke plage andre. Kanskje jeg også ville klare å være positiv og glad når jeg var sammen med venner og familie. 

Jeg har ikke valgt å ha et slikt liv. Jeg vet heller ikke hvorfor det ble slik. Jeg vet bare at jeg har mer enn nok med å komme igjennom det. Vil bare gi opp. 

Hva er det som gir deg denne smerten da? Hva tenker du på?

klem 

Skrevet
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hva er det som gir deg denne smerten da? Hva tenker du på?

klem 

Jeg vet ikke. Akkurat nå tenker jeg på hvordan jeg skal klare å lage en koselig jul for flere gjester når jeg selv er på bunn.

Men alle mennesker er forskjellige. Vi er forskjellig genetisk belastet. Vi har forskjellige erfaringer og påkjenninger vi har gått igjennom. Alt dette er med å forme oss som mennesker og hvordan vi tåler ytre påkjenninger. En som har gått gjennom grunnskolen med mange venner vil ofte ha et bedre selvbilde enn en som har gått alene og aldri blitt valgt når det skal lages grupper og lag.

Det jeg kan si nå er at jeg har hatt mange ytre påkjenninger i senere tid. Et sterkt menneske ville nok kommet seg igjennom det. Men jeg klarer det ikke. Når jeg er langt nok nede så tror jeg at det i seg selv blir en årsak til å holde meg nede. For da skal jeg ikke ha noen ting lenger for å gå til bunns. Jeg føler meg som et vrak for tiden. En som svømmer på dypt vann med strie strømmer og kjemper for å holde hodet over vannet. Jeg går likevel å jobb og prøver så godt jeg kan å fungere.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Akkurat nå tenker jeg på hvordan jeg skal klare å lage en koselig jul for flere gjester når jeg selv er på bunn.

Men alle mennesker er forskjellige. Vi er forskjellig genetisk belastet. Vi har forskjellige erfaringer og påkjenninger vi har gått igjennom. Alt dette er med å forme oss som mennesker og hvordan vi tåler ytre påkjenninger. En som har gått gjennom grunnskolen med mange venner vil ofte ha et bedre selvbilde enn en som har gått alene og aldri blitt valgt når det skal lages grupper og lag.

Det jeg kan si nå er at jeg har hatt mange ytre påkjenninger i senere tid. Et sterkt menneske ville nok kommet seg igjennom det. Men jeg klarer det ikke. Når jeg er langt nok nede så tror jeg at det i seg selv blir en årsak til å holde meg nede. For da skal jeg ikke ha noen ting lenger for å gå til bunns. Jeg føler meg som et vrak for tiden. En som svømmer på dypt vann med strie strømmer og kjemper for å holde hodet over vannet. Jeg går likevel å jobb og prøver så godt jeg kan å fungere.

Jeg skjønner det.

Jeg er ganske sliten selv om dagen. Holder hodet over vann, men merker at det er krevende. Ny jobb, vanskelig tid i den nye jobben, merker at jeg har hatt lite fokus på jul i år. Skulle rett og slett ønske at jeg hadde mer energi. 

Heldigvis har jeg mange gleder i livet mitt, som hjelper meg med å komme gjennom det. Men jeg tror nok at hvis jeg skulle hatt ansvar for å arrangere mye til jul, så ville jeg slitt. 

Du er i jobb, du står på og du kommer deg gjennom det. Jeg synes du høres flink ut, men skjønner at du er så sliten og presset at gleden er veldig lav. Jeg tror det er normalt når man er så sliten som du virker nå. 

Men er det noe du kan gjøre for å dempe presset som er på deg? Noen som kan hjelpe deg? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, Anne 47 år skrev:

Neida, bare kom med det du har på hjertet som kan tenkes å ha noe med psykisk helse å gjøre :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...