Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, sist jeg var til gynekolog fortalte jeg min gynekolog om min angst for prøver som pipelle prøve.Hun spurte meg da om det var aktuelt med bedøvelse ved eventuelt at jeg må ta en slik pipelle prøve i fremtiden. Det jeg lurer på er hvor man setter bedøvelse ved prøver i livmorhulen? Leste på nettet at man stikker ved cervix. "på klokka 10 og 14" Da mener jeg på punktene 10 og 14 på cervix. Om du ser på cervix som ei klokke. Så har jeg lest om der pasienten blir stukket i skinka/rompe/lår før man tar prøver i livmoren. Kan du forklare nærmere hva det går ut på? Håper du orker å svare. Er i 40 årene.

Anonymkode: 2b503...ce0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415481-hvor-settes-det-bed%C3%B8velse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Pipelle-utstyret er som et sugerør som suger ut slimhinne fra livmorhulen. Det tar mindre enn ett minutt å utføre. Man kan ikke bedøve livmorhulen. Det som kan gi smerter er når man går gjennom livmorhalsen hvis den er trang, men ‘pipellen’ er ganske tynn, så det går vanligvis veldig greit. Ved en gammeldags utskraping i lokalbedøvelse satte man bedøvelse på livmorhalsen før oppblokking av livmorhalsen, men det er sjelden nødvendig ved pipelle. Det kan være lurt å ta en 0,5-1 g paracet og 400 mg Ibux før inngrepet.

Det går nok bra!

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Jeg har ikke vært nødt å tatt pipelleprøve ennå. Men om jeg skulle komme i den situasjonen så lurte jeg bare på hvordan det ble gjort med bedøvelse. Gynekologen skjønte at jeg engstet meg for det. Derfor hun spurte om hvordan jeg stilte meg til å få bedøvelse om det ble aktuelt senere i livet. Har fullstendig sperre for alt som skal passere opp i livmorhulen. Har ingen barn. Vil ikke ha spiral for samme grunn. Oppblokking av livmorhalsen hørtes ikke særlig behagelig ut.

Anonymkode: 2b503...ce0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...