Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å få meg en "lekker" halsbetennelse. Jeg har hatt det nøyaktig likedan før (får det en gang i året, alltid i januar...), og vet at det skyldes streptokokker. Jeg er full av blemmer i halsen, og har problemer med å prate, til dels puste, og selvsagt ikke minst med å svelge...

Jeg er gravid i uke 27. Jeg kvier meg veldig for å ta medisiner i det hele tatt under svangerskapet, og ikke minst antibiotika som jeg alltid er restriktiv med, både overfor meg selv og mine to barn. Jeg innser at det av og til er nødvendig med behandling.

Nå lurer jeg på om fosteret kan smittes og bli "syk"? H*n får vel ikke akkurat halsbetennelse, men om streptokokkene kan gå over i blodbanen til babyen? Jeg vil helst slippe antibiotikakur, og heller la det gå litt lengre tid for å bli frisk. Jeg er egentlig i fin form, har ikke feber (ikke enda ihvertfall, det er nå ett døgn siden jeg begynte å bli sår i halsen), men skjønner jo at matinntaket kommer til å være lavt i dagene som kommer. Det bekymrer meg minst av alt, da jeg allerede har lagt på meg 13 kilo, så jeg har vel litt å tære på i utgangspunktet. Jeg truer i meg væske, så det skal gå greit. Jeg har vært på kontroll idag, nevnte ikke noe til jordmor om halsen da, men småen hadde det bra. Nå ikveld synes jeg h*n er stillere enn vanlig, men det kan være tilfeldig.

I mitt første svangerskap fikk jeg for tidlige rier i uke 27, omtrent på samme tidspunkt som jeg er kommet til nå. Dagen før jeg ble lagt inn ble jeg avvist ved legevakta da jeg kom inn med halsbetennelse. Legene avfeide det hele med mage/tarmkatarr, men det viste seg senere at jeg hadde streptokokkinfeksjon i halsen. Jeg synes å kunne huske at noen antydet at streptokokkene kunne være medvirkende årsak til at fødselen kom igang så altfor tidlig. Kan dette virkelig være tilfelle? Jeg fikk ingen behandling med antibiotika den gang.

Dette ble litt mye på en gang. Jeg har tenkt å kontakte legen min hvis ikke det stabiliserer seg, men vil som sagt helst slippe behandling. Er det på noen som helst måte farlig for babyen om jeg går med streptokokkene ubehandlet? Jeg synes noen leger er litt vel slepphendte når det kommer til å løse problemer med antibiotika, og kunne godt hatt noen argumenter å "slå i bordet" med nå når jeg har bestemt meg for å la det gå sin gang såfremt det ikke er noen fare for småen.

Hvis du kan svare meg på spørsmålene mine, så vil jeg være veldig takknemmelig! :o)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41549-antibiotika-i-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes absolutt at du bør få deg en legetime snarest. Er det en streptokokkinfeksjon du har, vil det være veldig lurt å få den behandlet. Slike infeksjoner kan iblant gi kroniske, svært alvorlige skader i nyrene. Hvorvidt barnet kan ta skade av en slike infeksjon, kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Uansett synes jeg ikke det er forsvarlig at du går med en slik infeksjon ubehandlet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...