AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 22 prosent flere leger tar keisersnitt i forhold til andre høyt utdannede. Dette viser en undersøkelse av alle fødsler fra 1969 til 1998. Mødre som er leger eller jordmødre, er sammenlignet med andre kvinner med høy utdanning. Justert for alder og tidligere fødsler er det 22 prosent høyere forekomst av keisersnitt blant leger i forhold til andre kvinner. For jordmødre er det 14 prosent høyere forekomst. Tallene gjelder både elektive, akutte og planlagte akutte keisersnitt. Tendensen ser ut til å være den samme i alle typene av keisersnitt. Forskerne har koblet opplysninger om mors yrke med informasjon fra Medisinsk fødselsregister om inngrep ved forløsning. Andre kvinner kommer etter Forskjellene mellom leger og jordmødre i forhold til sammenligningsgruppen var større i den første tiårsperioden enn i den siste. - I den første perioden var forskjellene mellom jordmødre og resten av befolkningen svært store. Nå ser det ut til at leger og jordmødre holder sin keisersnittrate stabil, mens de andre kvinnene kommer etter, sier lege Sjur Lehmann ved medisinsk avdeling på Sørlandet Sykehus, som er førsteforfatter for studien. I dag forløses rundt 16 prosent av alle fødsler med keisersnitt, og rundt en tredel av keisersnittene er planlagt. Holdningsforskjeller Han ble overrasket over at forskjellene var så store. - Man skulle tro at spesielt jordmødre holdt seg til den naturlige metoden, påpeker han. Lehmann ser som den mest sannsynlige forklaringen at leger og jordmødre har andre holdninger, eller lettere tilgang til keisersnitt, enn andre kvinner. Han påpeker at mange leger og jordmødre går ut og advarer mot urovekkende høy keisersnittrate. - Men det viser seg altså at de først må se på sin egen praksis, sier Lehmann. Godtar medikalisering først Lehmann mener det er viktig å se på holdningene hos helsepersonell for å få ned keisersnittraten i befolkningen generelt: - Hva tenker helsepersonellet selv om dette, og hvilke holdninger videreformidler de? Sier Lehmann. Han tror at keisersnittraten vil fortsette å stige blant befolkningen for øvrig, til den når opp på nivået til helsepersonellet. Lehmann synes det er interessant å se på hva som driver et forbruk av helsetjenester. - Man ser at helsepersonell går ut og advarer mot overforbruk av helsetjenester. Men trolig er det nettopp helsepersonellet selv som først godtar medikalisering av et felt, sier Lehmann. Kollegabehandling? - Kan det være andre årsaker til forskjellene? - Ja, jeg kan ikke konkludere sikkert med hva forskjellene kommer av, og det kan være en kombinasjon av flere årsaker. Det kan for eksempel hende at de sykehusansatte behandler en kollega annerledes enn andre fødende, eller at de er overforsiktige i forhold til kolleger, sier Lehmann. Det er også en mulighet at de fødende har jobbet mye og gått i vaktturnus tett opp til fødselen, og at dette har økt risikoen for keisersnitt. Overraskende Overlege Karen Sofie Koss kjenner ikke igjen resultatene fra sin fødeavdeling ved Bærum sykehus. - Dette var overraskende. I de siste 10-15 årene har mange gynekologer født her hos oss, og ingen av dem har blitt forløst med keisersnitt med mindre det har vært indikasjon for det, sier Koss. Hun er spesielt overrasket over at en høy andel jordmødre får foretatt keisersnitt. - Jordmødre har jo et sterkt fokus på naturlig fødsel, og man skulle også tro at de vet mye om de negative konsekvensene av keisersnitt. Innen legeyrket finnes det jo mange ulike spesialiteter, og en allmennlege vet kanskje lite om fødselshjelp, sier hun. Behandler leger annerledes Hun ser ikke bort fra at enkelte fødselshjelpere kan bli påvirket av at det er en kollega som ligger i fødesengen. - Jeg kan ikke utelukke at fødselshjelperen vektlegger det mer dersom det er en lege som hevder at hun trenger et keisersnitt, enn dersom det er en økonom, sier Koss. Hun mener leger ofte blir behandlet annerledes enn andre pasienter. - Jeg har selv blitt oppfordret til å bestemme behandlingen min når jeg har vært syk. Det er et problem, fordi man ikke er spesialist på alle områder. Det er veldig viktig å behandle en kollega som en hvilken som helst pasient, sier Koss. Vanskeligere nå Hun mener det generelt nå er vanskeligere å avvise et sterkt ønske om keisersnitt enn det var tidligere. - Det er et større fokus på medbestemmelsesrett, og mange kvinner tror de har rett til å ta avgjørelsen på egen hånd, sier hun. Hun mener at en annen mulig forklaring på de høye keisersnittallene kan være at unge leger som selv skal føde, har blitt skremt av krisesituasjoner på fødeavdelinger i studietiden. Anonymkode: b9db5...4e1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Som dere ser er undersøkelsen foretatt i årene 1969 til 1998 hvor det skjedde en rask øking i forekomsten av keisersnitt fra 2 % til 13%. Økningen fortsatte med mindre fart og har siden ca 2005 vært stabil på ca 16%. Det kunne være interessant å se hvordan forholdene er i dag hvor ganske mange kvinner får utført ‘selvvalgt keisersnitt’ uten egentlig medisinsk grunn. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3742665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Interessant. Dobbeltmoralen lever altså i beste velgående. En del jordmødre og leger her i Bergen virker helt fanatiske når det gjelder å ikke innvilge keisersnitt, men selv tar de det altså mer enn befolkningen ellers. Anonymkode: b6178...58a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3742825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant. Dobbeltmoralen lever altså i beste velgående. En del jordmødre og leger her i Bergen virker helt fanatiske når det gjelder å ikke innvilge keisersnitt, men selv tar de det altså mer enn befolkningen ellers. Anonymkode: b6178...58a Ja, veldig intressant å.. Leser et tidligere innlegg her inne fra 29 nov. "glad jeg ikke valgte å få barn. Der overlege Mette svare:Jeg håper at det kommer mange innspill om at det ikke er så ille som du beskriver det, og at det er verdt eventuelle plager. Svangerskapskontroller er en trygghet for foster og den gravide, ikke for å plage. Fødsler er i dag ikke ‘grusomme’. Hvis kvinner absolutt ikke ønsker å gå igjennom en vaginal fødsel, så er det mulig å få keisersnitt, bare etter mors ønske. Vennlig hilsen Mette PS jeg kan tilføye at det senere å få barnebarn er en uventet 'ekstrapremie' Er det virkelig tilfelle at man får bestemme selv om man vil ha keisersnitt? "Bare etter mors ønsker"? Jeg for min del, tror ikke dette er realititeten i det hele tatt. Du har ikke noe du skulle ha sagt når du kommer for å føde. Du blir "presset" til å føde på vanlig måte. Ikke at dette er overlege mette sin skyld. Alle fødeavdelinger fører den politikken der. Finnes alltid bitcher som ikke hører på den fødende. for vaginalt skal det skje. Lukker ørene til å lar det stå til. Å så klager de på at folketallet går ned. Er det noe rart? Anonymkode: b9db5...4e1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3742828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, veldig intressant å.. Leser et tidligere innlegg her inne fra 29 nov. "glad jeg ikke valgte å få barn. Der overlege Mette svare:Jeg håper at det kommer mange innspill om at det ikke er så ille som du beskriver det, og at det er verdt eventuelle plager. Svangerskapskontroller er en trygghet for foster og den gravide, ikke for å plage. Fødsler er i dag ikke ‘grusomme’. Hvis kvinner absolutt ikke ønsker å gå igjennom en vaginal fødsel, så er det mulig å få keisersnitt, bare etter mors ønske. Vennlig hilsen Mette PS jeg kan tilføye at det senere å få barnebarn er en uventet 'ekstrapremie' Er det virkelig tilfelle at man får bestemme selv om man vil ha keisersnitt? "Bare etter mors ønsker"? Jeg for min del, tror ikke dette er realititeten i det hele tatt. Du har ikke noe du skulle ha sagt når du kommer for å føde. Du blir "presset" til å føde på vanlig måte. Ikke at dette er overlege mette sin skyld. Alle fødeavdelinger fører den politikken der. Finnes alltid bitcher som ikke hører på den fødende. for vaginalt skal det skje. Lukker ørene til å lar det stå til. Å så klager de på at folketallet går ned. Er det noe rart? Anonymkode: b9db5...4e1 Du kan selvfølgelig ikke vente til det øyeblikket du står på fødestua med rier med å forlange keisersnitt. Det krever jo kirurg (?), anestesi og sykepleiere + operasjonsstue, det er ikke noe man gjør på en vanlig fødestue. Så keisersnitt fordi mor ikke vil føde vaginalt må alltid planlegges i god tid og foretas en tid før termin for å prøve å unngå at fødselen setter i gang av seg selv. Ønske om keisersnitt på fremmes til jordmor eller lege på kontroll tidlig i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3742862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Dette er tatt fra Veilederen/håndboken som gynekologer forholder seg til: Keisersnitt pga. fødselsangstEt maternelt ønske om keisersnitt er ofte begrunnet i frykt for fødsel (fødselsangst/tokofobi), eller det er en følge av dårlig tidligere fødselserfaring. Hvorvidt denne tilstand er av en slik karakter at den utgjør en medisinsk indikasjon, må vurderes individuelt. Kvinner som ønsker keisersnitt som følge av frykt, bør møtes med oppfølging og støttesamtaler som tar hensyn til de fryktutløsende forhold. Fødeavdelinger bør avsette ressurser til dette og etterstrebe kontinuitet, evt. tilby en samtale hos annen kollega. Det kan være en mulighet å lage en plan for fødsel som alternativ til planlagt keisersnitt. Keisersnitt på kvinnens ønske alene og i fravær av medisinsk indikasjon, anbefales ikke. Kvinner kan heller ikke kreve et keisersnitt som alternativ til vaginal forløsning. Pasienten har medbestemmelsesrett, ikke bestemmelsesrett. En norsk undersøkelse fra 2003 ang årsaker til keisersnitt viste at 7,6 % var etter mors ønske. Jeg tror at tallet er høyere i dag. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3743119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Jeg tror grunnen til ay de tar keisersnitt hyppigere enn andre yrkesgrupper er at de er redd for å skade underlivet sitt under fødselen, de ser ofte hvor galt det kan gå og hvilke problemer enkelte kvinner kan få etter tøffe fødsler. Anonymkode: fdfb6...eb8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3743868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Dattera mi fødte for to måneder siden og fordi både jeg, mora mi og faren mins søster har hatt for trangt bekken ba jeg henne sjekke på forhånd. Det ville de ikke hos jordmor og resultatet var at hun ble liggende i nesten fire døgn og tilslutt ble babyen tatt med vakum fordi hun var for trang. Det synes jeg var veldig unødvendig å la henne ha veer så lenge og hun fikk epidural som hun ikke ville ha før de tok babyen ut. Og babyen hadde ikke engang kommet ned i fødselskanalen. Anonymkode: 2f8e0...bf3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3743891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dattera mi fødte for to måneder siden og fordi både jeg, mora mi og faren mins søster har hatt for trangt bekken ba jeg henne sjekke på forhånd. Det ville de ikke hos jordmor og resultatet var at hun ble liggende i nesten fire døgn og tilslutt ble babyen tatt med vakum fordi hun var for trang. Det synes jeg var veldig unødvendig å la henne ha veer så lenge og hun fikk epidural som hun ikke ville ha før de tok babyen ut. Og babyen hadde ikke engang kommet ned i fødselskanalen. Anonymkode: 2f8e0...bf3 Typisk dobbeltmoralen til enkelte jordmødre og leger. Skal ikke høre på den fødende. "vet best selv, på vegne av andre" Har alltid vært sånn, å kommer ikke til å endres heller. Det som endres er tallet på mindre fødte barn over tid. Folketallet går nedover. Anonymkode: b9db5...4e1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3743951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk dobbeltmoralen til enkelte jordmødre og leger. Skal ikke høre på den fødende. "vet best selv, på vegne av andre" Har alltid vært sånn, å kommer ikke til å endres heller. Det som endres er tallet på mindre fødte barn over tid. Folketallet går nedover. Anonymkode: b9db5...4e1 Selv om det kan hende enkelte lar være å få barn av frykt for å føde, tviler jeg på at antallet er så stort at det vil påvirke folketallet. En viss grad av fødselsangst har vel så godt som alle kommende mødre (inkl. jeg, i sin tid), men for de aller fleste går det bra. Tror de fleste opplever at leger er lydhøre for fysiske vanskeligheter med å gjennomføre vaginal fødsel, selv om leger og jordmødre nok vil prøve å overtale en som først og fremst har betenkeligheter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3743959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Jeg hadde først en komplisert vaginal fødsel, som endte med tang og vakuum. Neste fødsel endte med akutt keisersnitt, noe jeg syntes var leit, både fordi jeg lå i narkose da barnet ble født, men også fordi det tok mye lenger tid å komme seg etterpå enn etter den første gangen. Selvsagt er jeg glad for at barnet kom trygt ut og var i god behold - min opplevelse var selvsagt underordnet barnets ve og vel. Da jeg var gravid for tredje gang, var vi til samtale med gynekolog på sykehuset (tror det var vi som ønsket samtale). Jeg ønsket da helst vaginal fødsel, mens mannen min var redd det skulle gå galt (igjen), og ønsket keisersnitt. Gynekologen støttet mannen min og sa at hun anbefalte planlagt keisersnitt. Jeg kunne selvsagt prøve vaginal fødsel, men dersom barnet igjen satt fast, ville det bli akutt keisersnitt og trolig narkose igjen. Vi gikk for planlagt keisersnitt, og det gikk fint. Vi opplevde ikke noe press om vaginal fødsel - tvert i mot følte vi at vi ble tatt på alvor, og at de vurderte min kropps evne til vaginal fødsel på en OK måte, og gav anbefaling ut fra det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3743962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Leser i tidsskriftet, den norske legeforening. publisert 5 januar 2006. Det har ikke skjedd store endringer i fødselsomsorgen de siste 25 år, og vi antar at de fleste av kommende generasjoners barn fortsatt ville komme til verden spontant og naturlig. Keisersnittsfrekvensen økte dramatisk i 1970- og 80-årene, men de siste 20 år har frekvensen vært relativ stabil her i landet (12 – 15 %). Det er mye som tyder på at vi nå er i ferd med å få en ny økning. Samtidig blåser det andre vinder over landet – med (kongelige) hjemmefødsler og differensiering av fødselsomsorgen. Vi tror likevel at andelen operative forløsninger vil øke i tiden fremover. Grunnen er at endringer i befolkningen vil påvirke fødselsomsorgen (andelen fødende kvinner over 35 år er tredoblet de siste 25 år, og livsstilsendringer gjør at både kvinner og nyfødte barn blir stadig tyngre, noe som igjen gir flere komplikasjoner). Anonymkode: b9db5...4e1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/415639-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmjordm%C3%B8dre-har-jo-et-sterkt-fokus-p%C3%A5-naturlig-f%C3%B8dsel-og-man-skulle-ogs%C3%A5-tro-at-de-vet-mye-om-de-negative-konsekvensene-av-keisersnitt/#findComment-3744790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.