Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, 43 år.. er så nysjerrig på menskoppen. Kan du si noe om den? Har så lyst å teste den ut, så jeg faktisk har opplevd å fått vært med i generasjonen at jeg brukte menskopp. Er menskoppen mest egnet for unge piker?  Driver å "opparbeider" meg med å miste mensen helt. Det vil si at jeg starte med p-piller i oktober. Å fikk beskjed fra gynekologen min da om å ta et p-pille brett i 3 mnd med ei ukes mensen. Før jeg kunne øke med 2 p-pille brett før ei uke mensen. slik skal jeg øke på for hver tredje mnd. før økende 3 p-pille brett. Men så leser jeg andre svar, du skriver til andre inn her. At de skal fortsette med p-piller uten pause. Syns det er rart at ikke min gynekolog ga meg et slikt tilbud? altså at jeg bare kan ta p-piller uten pause? Det høres jo helt fornuftig ut at du mener det til de andre her.  Gynekologen min nærmer seg 50 år. så hun må jo ha fått med seg slik informasjon. Når du som har drevet på i mange år har lært at mensen uten pause er bra for oss som sliter med endometriose. uten prevensjon så har jeg så sterke menssmerter med blodklumper at jeg klarer ikke å fungerer normalt. så jeg må gå på prevensjon.

Anonymkode: b9916...ae3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415640-menskopp-velegnet-for-43-%C3%A5ringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg må tilstå at jeg ikke har erfaring med menskopp, men jeg synes prinsippet er tiltalende. Menskoppen er egnet for alle som klarer å få den anbragt på rette stede i skjeden. Kvinner som har født, er kanskje litt mer romslige i skjeden og har lettere med å få den på plass?

Med hensyn til å ‘opparbeide’ å miste menstruasjonen totalt, så er det bare å hoppe fra p-pille brett til p-pille brett. Ingen grunn til å gjøre det trinvist. Kommer det ‘gjennombruddsblødninger’ er rådet å stoppe med pillen i tre dager og så fortsette. Man bevarer sikkerheten. I prinsipp kan man etter minst tre ukers kontinuerlig bruk ‘glemme pillen’ i opptil en uke og bevare sikkerheten.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...