Gå til innhold

Moen. 45 år og håper ikke sjansene er så store...

Anbefalte innlegg

Jeg fyller 46 åt til våren.. Hvor stor er sjansene for at jeg skal bli gravid nå? Har ca hatt regelmessige menstruasjoner det siste året. Har ikke brukt prevensjon siste fødsel for snart 14 år siden og ikke blitt gravid ( dog lite sex). Har samme mann.

Har ikke fått menstruasjon til ventet tid denne mnd ca 9/12 og er litt bekymret... Kan jeg være gravid?! Har absolutt ingen symptomer på det da.. Men er engstelig..

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 65979...10f

Fortsetter under...

8 minutter siden, Kitina skrev:

Eneste sikre svaret du får på om du er gravid er å ta en test. 

Vet vel det.. Men spør om det er mange % sjanse for å bli gravid i min alder. Er langt avgårde på hytta og får ikke kjøpt en test på mange dager..

Anonymkode: 65979...10f

Sjansen er liten, men den er der. Vil tro at det er større sjanse for uregelmessig menstruasjon (at det plutselig går 2-3 mnd mellom) enn at du er gravid.  Men kjøp en test så snart du kommer til et apotek.

Jeg er 43 år.spurte Mette en gang om hvor mange prosent det var for at jeg kunne bli gravid som 43 åring. Ca 2% svarte hun. Jeg ble superglad. :D Har ingen planer om å bli gravid. :rolleyes:

Anonymkode: a511c...379

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En vet aldri. vet om ei som ble gravid ved one night stand, og hun var 41 år

Anonymkode: 130f6...a9f

Sjansen / risikoen synker ganske mye fra 41 til 45. Men det stemmer jo at det er vanskelig å vite sikkert

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke mulig å si hva dine sjanser/risiko er for å bli gravid, det avhenger av når du kommer til menopause (som er siste menstruasjon). Menopausealder er fra 40 til 60 år. I gjennomsnitt er kvinner ufruktbare i 10 år før menopausen. I årene før menopausen er det vanlig at syklus blir mer uregelmessig, så det er størst sannsynlighet for at det er årsak til manglende eller forsinket menstruasjon. Det at du ikke er blitt gravid på 14 år med samme mann tyder sterkt på at du ikke kan bli gravid.

For å være helt sikker, vil jeg anbefale deg en test, så snart du har mulighet.

Men jeg synes absolutt ikke at det er grunn til engstelse.

Vennlig hilsen Mette

PS angående 2% sjanse for graviditet hos en på 43 år, så er det sjansen per måned for å bli gravid og gå graviditeten helt ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...