Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner at jeg har noe ujevn døgnrytme. F eks i kveld sovnet jeg ca 20:00, men våknet igjen kl 00:50, ca. Og nå får jeg ikke sove igjen. Jeg kan ofte også sove så tungt at jeg ikke hører personalet i boligen ringe på(bor i omsorgsbolig). De har ofte vært på døra, og jeg registrerer det rett og slett ikke. I tillegg har jeg alltid hatt litt problemer med rutiner om morgenen, har en svakere grad av Cerebral parese og autisme. Ellers fungerer det meste som det skal, men det er bare om morgenen at jeg sliter, samt at jeg blir fortere sliten. Det skal likevel sies at jeg av og til sliter med å få i meg søvn, fordi jeg kan stresse over at naboen beveger seg. Jeg hadde en nabo tidligere som laget mye bråk på natta, i form av å skrike eller være veldig aktiv. Så av og til er det som at jeg ikke greier å være rolig. Jeg har i tillegg kuttet ned på kjøtt, for noen år siden, og har etter hvert startet med jerntabletter. På jobben, som er en VTA- bedrift, har vi også i det siste startet med å jobbe med å demontere datamaskiner, noe som egentlig er en ganske krevende jobb, og jeg blir lettere stiv i muskulaturen, kjenner at jeg er veldig sliten i ryggen når jeg er ferdig. I tillegg er jeg ofte ute på fritiden( dog jeg trener ikke noe særlig, er mer på alternative arrangementer som filmvisninger, osv), mer enn jeg er hjemme, og bruker gjerne helgen til å ta igjen en del søvn, samt slappe av. Fordi både vedtak, jobb og andre ting, tar opp det meste av hverdagen. Men av og til kan jeg også føle meg sliten uten å ha gjort noe spesielt. Likevel lurer jeg på om jeg burde begynt med sovemedisin, dersom jeg sliter med å få sove om natta? Eller er det noen andre forslag? 

Anonymkode: df286...985

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415807-d%C3%A5rlig-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du sover i 9 timer har du vel ikke søvnproblemer? Litt uvanlig døgnrytme ja, men forsøk heller å legge deg litt senere sånn sakte, men sikkert så du kommer på litt rettere kjøl om det passer dårlig å sove såpass tidlig på natten som du gjør.

Gjest Gargamel

Jeg foreslår at du står opp og legger deg til samme tid hver dag. Det betyr at du ikke bør sove veldig lenge i helgene, og ikke legge deg veldig tidlig. Det er for tidlig å legge seg kl 20:00 med mindre du pleier å stå opp kl 3-4 om morgenen.

Legg deg 7-8 timer før du skal stå opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...