Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til våren har jeg hatt mensen i 30 år.Er snart 44 år å har ingen barn. Mensen har jeg hatt regelmessig i 30 år. Derfor gleder jeg meg innmari til å gå konstant på p-piller for å slippe unna mensen i 2017. Det er ikke til å tro at jeg skal få slippe unna. (håper nå i hvert fall at jeg slipper unna) Jubler inni meg av glede. Vil ingenting med dette. Måtte bare få det ut en plass. Skrur tankene tilbake til 1986 det siste året jeg gikk og ante fred å ingen fare om det smertefulle mensen som skulle dukke opp i 1987. Dette fortjener jeg etter mange år med menssmerter og frustrasjon. Drittlei av mensen som økte å økte hvert år opp til 13 ganger i året. Kjenner jeg er glad jeg ikke er døttrene til mine venninner som er på 18-20 år. Tenker ofte at jeg er glad jeg har kommet så langt i livet at jeg slipper 30 -45 år fremover med mensen. Har ennå til gode å nyte 40 årene,er snart 44 år.  Nei jeg er bare så kjempeglad. Endelig ser jeg lyst på livet. Joohooo :D Verden se opp!!

Anonymkode: 6c309...67d

Fortsetter under...

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til våren har jeg hatt mensen i 30 år.Er snart 44 år å har ingen barn. Mensen har jeg hatt regelmessig i 30 år. Derfor gleder jeg meg innmari til å gå konstant på p-piller for å slippe unna mensen i 2017. Det er ikke til å tro at jeg skal få slippe unna. (håper nå i hvert fall at jeg slipper unna) Jubler inni meg av glede. Vil ingenting med dette. Måtte bare få det ut en plass. Skrur tankene tilbake til 1986 det siste året jeg gikk og ante fred å ingen fare om det smertefulle mensen som skulle dukke opp i 1987. Dette fortjener jeg etter mange år med menssmerter og frustrasjon. Drittlei av mensen som økte å økte hvert år opp til 13 ganger i året. Kjenner jeg er glad jeg ikke er døttrene til mine venninner som er på 18-20 år. Tenker ofte at jeg er glad jeg har kommet så langt i livet at jeg slipper 30 -45 år fremover med mensen. Har ennå til gode å nyte 40 årene,er snart 44 år.  Nei jeg er bare så kjempeglad. Endelig ser jeg lyst på livet. Joohooo :D Verden se opp!!

Ja jeg klarte bare ikke det styret, blødde mye og ble kjempedårlig. Tar p.sprøyta. Er like gammel som deg. 

AnonymBruker

Skjønner problemet ja. Økte med blødningsmengde, blødningsdager og smerter til meg .Tilslutt følte jeg meg oppspist av mensen. Gikk utover både privatliv og jobb. Orket faktisk ingenting under mensen. Rett i seng og sov så fort jobbdagen var over.Smertene og mengden blod gjorde meg slapp, irritert og lei.Stappet i meg paracet som gjorde til at magen slo seg vrang. Ble rett og slett uggen av mensen,å alt av smertestillende jeg måtte ta for å slippe smertene. Det verste var at jeg trodde inni hodet mitt at dette skal jeg holde ut til overgangsalderen kommer å tar meg. Brøt sammen i fjor å fikk prevensjon. Da tok jeg meg selv i etter lang tid å telle dager for hver mensen. Begynte å grue meg til neste mensen kom, mellom hver mensen. Så da klarte jeg aldri å slippe tanken om mensen noen gang. På slutten gikk det på psyken tror jeg.

Mette Moen, Gynekolog

Ja, flere kvinner burde tenke på denne mulighet med å stoppe menstruasjonen når de nå likevel bruker p-piller. P-piller i tre uker med en pillefri uke hvor det kommer blødning, har ingen praktisk betydning. De som skapte p-pillen på 50-tallet gjorde det i håp om at p-pille med kunstig blødning kunne bli akseptert av den katolske kirke, men det var ikke tilfelle. Kvinner tror at man bør blø for å få ‘renset blodet’, men livmoren er ikke en avfallsbøtte som må tømmes en gang i måneden. Hvis livmoren bare påvirkes av østrogen-hormon, så må livmorslimhinnen renses opp en gang iblant, men når østrogen kombineres med hormonet gestagen, så blir det ingen vekst av livmorslimhinnen og altså ikke noe å rense ut.

Ikke for å være pessimist, men for å forberede deg , så må du vite det kan komme småblødninger fra tid til annen, spesielt i det første året. Da kan du stoppe med pillen i tre dager og så fortsette. Jeg anbefaler deg å bruke en pille med minst mulig østrogen, altså 20 mirkrogram.

Gi tilbakemelding om hvordan det går med deg. Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker

Ts: Har forstått det kan komme småblødninger. Er forberedt på det. (krysser fingrene for at jeg slipper unna) Bruker Yasmin.. er det ikke 30 mikrogram i de? Skal gi tilbake meldinger til deg, hvordan det går utover året. :D:ph34r:;)

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Har du brukt Yasmin i mange år? da synes jeg du skulle prøve den svakere Yasminelle eller Yaz som bare inneholder 20 mikrogram østrogen. Hvis du ikke har brukt p-pillen før, ville jeg ha valgt en annen type, f.eks. Loette som har mindre risiko for blodpropp. Men du bør ikke skifte p-pille merke hvis du er innkjørt med en type, det er første året som er farligst for blodpropp.

Hilsen Mette

AnonymBruker

Har kun brukt Yasmin i 3 mnd. Var artig du sa det med yasminelle, for gynekologen min sa i fjor at yasminelle var "lillesøsteren" til Yasmin. Å rynket på nesen da jeg spurte om jeg ikke skulle heller bruke yasminelle i stedet for Yasmin.Nesten så jeg fikk inntrykk av at yasminelle blir brukt av yngre kvinner?? Kan det stemme?  Da jeg kom til gynekologen så brukte jeg ikke prevensjon. Å hun spurte hvilke p-piller jeg hadde brukt tidligere. Å det var yasmin. Hun spurte da om jeg var fornøyd med Yasmin den gangen. Å det var jeg . Så da ble det til at hun satte meg på Yasmin igjen. For å slippe de sinnsyke blødningsmengdene på  menstrasjonene som varte opp til 10 dager. Våkne opp i blodbad om natten hver mnd er ikke morsomt.Å kostbart i lengden å skifte ut overmadrassen.  Loette har jeg kun hørt om, aldri brukt. Det må jeg lese om litt senere når jeg får tid. Takk for at du tar deg tid til å svare på alle rare spørsmålene mine.

Hilsen;););)

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er litt nysgjerrig. Bruker du p-pille som prevensjon eller bare for å redusere blødningene. Yasmin egner seg for yngre kvinner som har hudproblem, men den medfører dobbel så stor risiko for blodpropp i forhold til Microgynon/Loette, så jeg ville ikke velge den til kvinner på din alder.

Hilsen Mette

AnonymBruker

Bruker Yasmin for å få kontroll på blødninger. Gynekologen spurte om jeg hadde partner? Da sa jeg nei. Unnlot å si at jeg ikke hadde hatt sex på nesten 5 år. Vet ikke om det blir notert i journaler. men unngikk å si det.:( Skjønner ingenting jeg, hvorfor gynekologer har så forskjellige meninger. Det er nesten så jeg skulle ønske jeg møtt opp til 5-6 gynekologer som en forsøkskanin. Å hørt hva det hadde blitt enighet om. Har aldri hatt noe sykdom. Frisk og rask hele livet. Kun økende blødninger etter 40 år. Men det har jeg forstått er helt normalt for kvinner.Håper det fortsetter sånn å. Så da mener du altså at jeg egentlig skulle ha gått på microgyno/loette før Yasmin?? Praktiserer du som gynekolog? Tar du i mot pasienter? 

Hilsen :ph34r::rolleyes::huh:

Mette Moen, Gynekolog

Hør, dette er helt feil etter min mening.

Man bør ikke gi p-pille til en kvinne på din alder bare for å redusere blødningene. Det er mange andre muligheter. Hormonspiral er et førstevalg, har du forsøkt den? Blødningen reduseres hos 80% og minst 20% mister menstruasjonen helt.

Så er det et inngrep i form av 'endometrieablasjon'. Her fjerner man ved ulike metoder livmorslimhinnen så det blir mindre eller ingen blødning. Det er et enkelt inngrep som utføres i lokalbedøvelse.

Er det utelukket at du har muskelknuter som årsak til de rikelige blødninger? Da er det også hjelp å få, bla tabletter som kan redusere/stoppe blødningene.

Jeg synes bestemt at du skal overveie mine forslag til behandling. (Jeg praktiserer ikke lenger).

Hilsen Mette

AnonymBruker

Vel da jeg kom til gynekologen før jul så stod det i journalen fra legen min, at spiral er noe jeg ikke vil ha. Er så motstander mot alt som skal i kroppen på den måten der. Pluss at jeg er redd for smerter ved innføring og etter innføring.Så det ble ikke diskutert en gang. Har prøvd cerazette, men blødde bare av den. så gynekologen sa at jeg mest sannsynlig har endometriose. Har ikke muskelknute. Muligens såg hun en polypp. men kunne ikke si for sikkert om det var en polypp eller om det var blod hun såg. Blir innkalt igjen til gynekolog til sommeren. For å sjekke om det er polypp. Å om jeg er blitt bedre med blødninger. Jeg har jo besluttet å gå konstant på p-pillen. så jeg håper jo på bedrings potensiale.

Har lest om loette. Syns det er mange som "klager" på mange mellomblødninger. Er det riktig? For jeg ser stor forskjell fra før jeg begynte på Yasmin å nå. Da blødde jeg enorme mengder. Det var som en foss som kom ut av meg med skikkelig blod og blodklumper. mensen totalt i opp til 10 dager og smerter from hell. Våknet om natten med blodbad igjennom bind, klær, hånduker, dyne,laken og overmadrass. Nå har jeg knappe 2-3 dager med sparsom mensblod. lite smerter. (overkommelige) Det er som et nytt liv. Å enda bedre skal det bli med å bli kvitt mensen for godt.  Som sagt er frisk og rask. Aldri vært syk. Har ikke hatt noen slag for verken infeksjoner eller kjønnsykdommer. Har vært skikkelig heldig sånn.

Et viktig spørsmål Mette: Hvordan overbeviser jeg min gynekolog om at jeg bør heller gå på microgyno eller loette?? Hun er en gynekolog som ikke er intressert i å høre på hva andre gynekologer har sagt til meg før. Vet av erfaring at jeg blir bare avfeid. Kan ikke komme til henne og si at jeg vet bedre enn henne i hva slags p-piller jeg bør bruke. Det hører hun ikke på.

Hun satt og skrev på pc at jeg skulle ha yasmin, mens hun spurte hvor gammel jeg var. 43 år sa jeg. Da sa hun at hun skrev inn Yasmin 21 på meg. Jeg kommenterte at jeg hadde Yasmin 28 før. Å hun sa at jeg kunne få Yasmin 28 nå også, men da måtte jeg huske på å kaste den siste uken. Det trodde jeg at jeg kom til å glemme etter hvert. Så da ble vi enig om at Yasmin 21 faktisk var det beste for meg.

Sa jeg var så lei av mensen. Hun sa noe om brenning av slimhinnene. At det var en mulighet. Jeg sa jeg ikke vil det. Ble ikke mer diskutert. Så sum i sum, så gjorde hun kansje det beste her da. siden jeg er spiral nekter. Å ikke vil ha nå brenning av slimhinner å andre ubehagelige undersøkelser.( Utenom de vanlige som ultralyd og celleprøve, det er greit.)

Hilsen:):ph34r::rolleyes:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...