Gå til innhold

Er psykisk syke bedre enn normen i rettskriving og formulering?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette har jeg tenkt på ofte. Ja, jeg tror helt klart at brukerne av dette forum ligger langt over gjennomsnittet både når det gjelder rettskriving og formuleringsevne.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Dette har jeg tenkt på ofte. Ja, jeg tror helt klart at brukerne av dette forum ligger langt over gjennomsnittet både når det gjelder rettskriving og formuleringsevne.

Det heter rettskrivning i denne setningen.

Anonymkode: 29b68...297

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

pirker

Anonymkode: 69908...5e9

AnonymBruker
Skrevet
21 minutes ago, AnonymBruker said:

pirker

Anonymkode: 69908...5e9

Et adekvat sprog er avgjørende for klar og tydelig tale.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et adekvat sprog er avgjørende for klar og tydelig tale.

Sprog? Det heter vel Språk? Når vi først SKAL pirke? :D

Anonymkode: f701b...9d2

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Sprog? Det heter vel Språk? Når vi først SKAL pirke? :D

Anonymkode: f701b...9d2

"Sprog" er for de viderekomne.

AnonymBruker
Skrevet

For de fleste er vel akademisk skriving noe som læres når de utdannes ved høyskole/universitet. Det finnes sikkert også noen ivrige sjeler som lærer seg argumentasjon for å kunne få fram meningene sine på fritiden.

Jeg har tapt meg når det kommer til rettskrivning og formulering. Det å skrive var noe jeg likte veldig godt å gjøre da jeg var yngre. Men, i depressive perioder har jeg vært passiv og ikke greid å skrive noe. Kreativiteten min har dødd ut. Det er ganske trist å tenke på, synes ikke jeg får det til lenger.

Noen mennesker jeg har møtt som har hatt psykiske vansker over tid, har hatt veldig mye kunnskap om for eksempel historie og filosofi, og skriver veldig godt. Synes de er heldige som klarer å holde på, eller å ta opp igjen et engasjement når de kommer seg.

Anonymkode: 005e3...1e5

Nicklusheletida
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok fordi DOL'erne er litt oppi åra og gikk på skolen den gang man lære å skrive på skolen, før sproget ble ødelagt av fordummende "SMS-språk".

Anonymkode: 6f3ba...a25

Men det er mange i generasjonen over som heller ikke kan å skrive, så tror ikke forklaringen ligger der. 

Jeg tror det har med gener å gjøre som så mye annet. Kanskje vi som er her inne er over gjennomsnittlig glad i å lese og skrive ? De som ikke er det finner vel på andre ting å gjøre. 

Jeg er ikke av de flinkeste her inne, men på jobben min er jeg nok det. Det er meg de kommer til når noen er usikre på hvordan de skal formulere seg skriftlig eller hvordan et ord skal skrives. - Spør Nicklus, hun vet det :D 

Jeg var glad i å lese bøker fra tidlig alder og ble tidlig flink , men slet i fag som matematikk og fysikk. Det interesserte meg ikke, så jeg satt mer og tittet ut av vinduet enn å følge med i timene. 

Skrevet

Nei, dere er vant til å sette ord når dere klager og roper etter mer trygd. Men husk at ordforrådet ikke blir noe bedre av den grunn.

Anonymkode: f6fd1...5a9

Og vitsen med dette var? Du har muligens aldri vært til behandling. Man bør kunne formulere seg veldig godt for å få korrekt hjelp.

Så man lærer akademisk skriving på barne og ungdomskolen? Meget få går ut av ungdomskolen med et godt vokabulær og sterke skriveferdigheter.

Man trenger ikke lære akademisk skriving for å være god i rettskrivning, gramatikk og formulering. Formulering kommer gjerne med aldere og erfaring. Men det var da ikke lenge siden en 14åring skrev et innlegg her som var veldig godt formulert, så noen har vel evnen mer medfødt. Jeg har fått høre veldig mange ganger at jeg er god på å formulere meg skriftlig (jada, du trenger ikke komme med noe negativt om at jeg aldeles ikke er det) og jeg har langt ifra noen akademisk utdanning. Men i mitt fag snakker jeg garantert deg langt over ørene. Forøvrig var min rettskrivning langt bedre da jeg gikk på ungdomskolen enn det den er nå.

Gratulerer, hvis du syns det var et godt svar har du lavete IQ enn ei rotte.

Laveste IQ enn ei rotte faktisk. Særdeles godt formulert og med en nydelig gramatikk. En på barneskolen vil nok kunne overgå dette.

Gjest Admin Doktoronline
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer, hvis du syns det var et godt svar har du lavete IQ enn ei rotte.

Nå må du snart kunne slutte å komme med så aggressive uttalelser til andre brukere. Kanskje du bør ta noen dagers pause og komme tilbake når du er blitt litt mindre hissig?

AnonymBruker
Skrevet

Nei - det gjør det nødvendigvis ikke! Hilsen lærer

Anonymkode: 5aa91...b51

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si da det går litt opp og ned

Når det gjelder ordbruk så tenker jeg om det at en av psykologene jeg gikk hos til tross for at hun nok ikke syntes jeg passet inn i foldenmen jeg hadde ikke noe bedre å gjøre var veldig opptatt av bla et litterært verk fra av en fransk kvinnelig forfatter med tittel "gjennom ordene"Hun var også opptatt av eventyr som som hun sa ofte hadde rot i virkeligheten kanskje

Finn Carlings litteratur og en dame som tidligere var pasient som het Liv tror jeg som handlet mye om kvinneroller og mannsroller Kom på 80 tallet

Og jeg leste fordi jeg trodde kanskje det kunne hjelpe på mirakuløst vis

Selv var jeg mye opptatt av Sartre Camus Pikasso Sitter som så dessverre er gått bort samfunnskunnskap alt for mye politikk dessverre for meg og ikke minst de fantastiske kunstbøker med bilder man kunne sitter studere i datidas bibliotek åpent tilgjengelig for alle med tid og ikke annet årene på

Jeg tror ofte søken til kanskje misbruk av ord for min del har sammenheng med oppvekst og barnets forsøk på å megle

Ønske om å redde dem alle

og har man ikke penger og status har man bare ordene og det er jo ofte tilfelle for psykiatriske pasienter som kanskje på trass prøver å produsere noe

Var opptatt av hvordan det går med pasientene på veien videre

fikk aldri noe godt svar

utover i akademia Ulikhet reproduserer ofte seg sjøl dessverre

men med ordene Alt går i trender

Man bør kanskje oftere ta seg tid til å snakke eller prate om alt og ingenting Enkelte språkforskere mener jo at språket er kun en sirkel

Kansje den psykiatriske pasient prøver å bryte sirkelen Vet ikke

Alt er mye tilfeldigheter tror jeg med ord

Mye har diktet En hustaket hatt å si for meg personlig

Syk eller ikke syk Vet ikke

Anonymkode: 5d765...350

AnonymBruker
Skrevet

Diktet jeg mente heter "En hus tavle" Øverland

AnonymBruker
Skrevet

Man har ofte så forferdelig forskjellige tilnærminger til tingene alt tidlig i læreprosessen. kanskje og alle prøver å tale sin sak i kampen om alltid knappe ressurser

I jusen har man jo et eget fag som bare heter retorikk

Husker jeg diskuterte med en Du venter alltid på noe utenfra sa han

Han forstod jo ikke min situasjon

Men det ville jo også vært rart

Har ofte tenkt det

Kanskje var livet mitt bare et ordspill

Kanskje var jeg den største gamleren

Beundrer  skuespilleren Husker stikket

Husker besøk på kino i bardom Klare vi å komme inn så vi gamle nok ut

Husker plakaten som kom opp på kino i perioder med dårlig oppmøte " de sju uovervinnelige rir igjen"

som voksen var det "stikket" og "the greit gatsby"

alt stor kunst

alt kan uttrykkes gjennom ord

Husker hva man ofte sa på 70 tallet "all makt til fantasien" og "lære for livet"

Vi har et hav å øse av

De hadde champagne men rørte den ei

Vet bare hvor mye det alt betydde for meg

Rart hvordan de mest sinna ofte ode kjemper for fred

forstå det den som kan

Gjest Gargamel
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Sprog" er for de viderekomne.

Strengt tatt er det vel dansk. Jeg trodde det kanskje var en lovlig sideform i riksmål, men de har også gått helt over til "språk".

Det høres mer seriøst ut med "sprog" enn "språk", så jeg støtter absolutt en gjeninnføring av den formen. Helst kombinert med pipe og hornbriller og en bokhylle i bakgrunnen.

Nicklusheletida
Skrevet
20 minutter siden, Gargamel skrev:

Strengt tatt er det vel dansk. Jeg trodde det kanskje var en lovlig sideform i riksmål, men de har også gått helt over til "språk".

Det høres mer seriøst ut med "sprog" enn "språk", så jeg støtter absolutt en gjeninnføring av den formen. Helst kombinert med pipe og hornbriller og en bokhylle i bakgrunnen.

:D

Gjest Gargamel
Skrevet
2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men det er mange i generasjonen over som heller ikke kan å skrive, så tror ikke forklaringen ligger der. 

Jeg tror det har med gener å gjøre som så mye annet. Kanskje vi som er her inne er over gjennomsnittlig glad i å lese og skrive ? De som ikke er det finner vel på andre ting å gjøre. 

Jeg er ikke av de flinkeste her inne, men på jobben min er jeg nok det. Det er meg de kommer til når noen er usikre på hvordan de skal formulere seg skriftlig eller hvordan et ord skal skrives. - Spør Nicklus, hun vet det :D 

Jeg var glad i å lese bøker fra tidlig alder og ble tidlig flink , men slet i fag som matematikk og fysikk. Det interesserte meg ikke, så jeg satt mer og tittet ut av vinduet enn å følge med i timene. 

På dol er det faktisk rom for å ha litt tvisyn og nyanserte meninger. Mange leser innleggene og svarer saklig. Jeg har skrevet her selv og fått veldig gode og seriøse svar. På andre fora er det nesten bare pubertalt skit. Det kan være krangling og trolling her også, men tross alt mindre enn andre steder. Selv om mange her har psykisk sykdom er det få som har det syndromet at de er helt blokkert for andres argumenter. Derfor tror jeg mange oppegående mennesker (syke og friske) blir igjen her.

Jeg synes matte og fysikk var kjedelig som barn, men begynte å like det på videregående og i studiene. Det er vanskelig, men gir desto større mestringsfølelse når man får det til. Omtrent som en Mario-spill altså.

Nicklusheletida
Skrevet
6 minutter siden, Gargamel skrev:

På dol er det faktisk rom for å ha litt tvisyn og nyanserte meninger. Mange leser innleggene og svarer saklig. Jeg har skrevet her selv og fått veldig gode og seriøse svar. På andre fora er det nesten bare pubertalt skit. Det kan være krangling og trolling her også, men tross alt mindre enn andre steder. Selv om mange her har psykisk sykdom er det få som har det syndromet at de er helt blokkert for andres argumenter. Derfor tror jeg mange oppegående mennesker (syke og friske) blir igjen her.

Jeg synes matte og fysikk var kjedelig som barn, men begynte å like det på videregående og i studiene. Det er vanskelig, men gir desto større mestringsfølelse når man får det til. Omtrent som en Mario-spill altså.

Det er helt utelukket at det kommer til å skje nå dessverre at jeg skulle få noen mestringsfølelse og attpåtil like matematikk og fysikk :D Jeg er ganske kjapp i hoderegning da. Det er da noe ?  Kommer vel av at jeg spilte mye Yatsi i barndommen :)

De to eldste barna mine har heldigvis arvet sin fars gener når det gjelder realfag. Den yngste ser ut til å ha arvet meg, men det har hjulpet på at hun har begynt å være en ekstra dag i uka hos faren sin for å jobbe med matematikk. Har ingen hensikt at jeg forsøker å hjelpe henne en gang. Melder pass allerede før jeg prøver. Greit å kjenne sine begrensninger :)

Nicklusheletida
Skrevet
9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er helt utelukket at det kommer til å skje nå dessverre at jeg skulle få noen mestringsfølelse og attpåtil like matematikk og fysikk :D Jeg er ganske kjapp i hoderegning da. Det er da noe ?  Kommer vel av at jeg spilte mye Yatsi i barndommen :)

De to eldste barna mine har heldigvis arvet sin fars gener når det gjelder realfag. Den yngste ser ut til å ha arvet meg, men det har hjulpet på at hun har begynt å være en ekstra dag i uka hos faren sin for å jobbe med matematikk. Har ingen hensikt at jeg forsøker å hjelpe henne en gang. Melder pass allerede før jeg prøver. Greit å kjenne sine begrensninger :)

Og så er jeg enig i at det er mye skit andre steder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...