Gå til innhold

Seteleie, vending og keisersnitt

Anbefalte innlegg

Gjest Solveiga

Jeg er gravid i 36.uke, og den lille luringen inni magen min har lagt seg til med stumpen ned, og ser ut til å trives med det. Han har ligget sånn i flere uker nå, og jordmor antydet at det begynner å bli små sjanser for at han skal snu seg av seg selv. Jeg vet at vi vil få samtaler om dette med lege, men jeg ønsker VELDIG GJERNE å vite din mening om dette:

Hvis vi får tilbud om ytre vending; er det fare forbundet med dette? I såfall hva?

Hva er farene forbundet med en vaginal setefødsel? Er det mindre fare med et keisersnitt for et friskt barn, enn å bli født med setet først? (Da snakker jeg IKKE om mors påkjemnninger.)

Og til slutt: Bør man EGENTLIG først utsette den lille for påkjenningen med en ytre vending, for så å likevel ha store sjanser for å måtte utsette ham for påkjenningen med setefødsel likevel, eller evt. keisersnitt?

Håper du vil ta deg tid til å gi svar på dette, da jeg gjerne vil vite litt, og evt. ha en formening om temaet før en avgjørelse skal taes, da det er viktig både for meg og far, at det ikke blir tatt viktige beslutninger fullstendig over våre hoder!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41593-seteleie-vending-og-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis det er slik at barnet ikke snur seg med det aller første, må du innstille seg på at den ikke snur seg av seg selv. Manuell vending av barnet er noe som ikke var så vanlig for noen år siden, men som de har bedrevet ute i verden i all tid. Så lenge man følger med på ultralyd at alt går som det skal i forb. med slik vending, er det liten fare knyttet til dette. Det er ikke alle sykehus som har dette som vanlig praksis, men forhør dere om hva som er vanlig der du skal føde.

Å føde i seteleie, går som oftest veldig greit. Mor blir anbefalt å få epiduralbedøvelse og får svært god oppfølging under hele fødselen. Hvorvidt keisersnitt statistisk sett er mindre risikabelt, er jeg egentlig ikke sikker på. Begge deler regnes som trygge forløsningsmetoder i utgangspunktet. Er det tilleggskomplikasjoner, må selvfølgelig dette tas i betraktning når man vurderer risiko. Jeg vil anbefale dere å skrive ned alle de spørsmålene dere måtte ha, så dere kan få spurt legen som dere sansynligvis skal ha samtale med, om alt dere bærer på.

Min baby lå i seteleie i mange uker og forrige tirsdag var jeg på sykehuset for ytre vending. Babyen ligger fortsatt i hodeleie og har kommet godt ned i bekkenet så det er liten sjanse for at den kommer til å snu seg til seteleie igjen. Jeg hadde tenkt å ha vaginal setefødsel, men pga. trangt bekken (tok røntgen) var det umulig.

Åshild (39+4)

Hvis dere skal føde på et sykehus der de kan foreta hastekeisersnitt i løpet av kort tid, vil jeg nok anbefale å prøve vaginal fødsel. Men hvis det kan ta lang tid fra avgjørelse om keisersnitt tas til legene er klare er nok planlagt keisersnitt det beste.

Jeg har selv prøvd setefødsel, men hos oss ville ikke ungen ut, så det ble besluttet å ta keisersnitt. Det tok ikke mange minutter før ungen var ute, selv om det ikke var fare for liv. Selv om vi fikk "full pakke" hadde jeg en positiv opplevelse av det hele. Vi hadde prøvd, og legen tok avgjørelsen om keisersnitt for oss, før jeg var helt utslitt. Vel, utslitt var jeg kanskje etter å ha spydd i 12 timer, men det tenkte jeg ikke på:-)

Jeg har senere hatt en vanlig vaginal fødsel, og det var en flott opplevelse. Jeg er glad alt gikk bra den gangen.

Hos oss ble ikke snuing prøvd, for de oppdaget ikke at ungen lå i seteleie før fødselen var godt i gang. De trodde at det var hodet som hadde festet seg, men så var det rompa.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...