Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir 44 år i år,Ingen barn.. å tar meg selv i å gråte mye over at jeg er så lei av å gå på prevensjon. Lei av å passe på å ikke bli gravid, lei av å være i 40 årene. Lei av å være fruktbar. Nok fruktbar til at man må gå på prevensjon. Kan ikke slutte for mensen er et blødende mareritt uten prevensjon. Regner ned årene til jeg blir 52 år, å kansje er så heldig å komme i overgangsalderen? Helst før.. Men har hørt at ikke røykere kommer senere i overgangsalderen. Å når jeg kommer i overgangsalderen så er det vel så mange plager at man ikke klarer å være lykkelig da heller. svetting, hormoner, søvnløse netter.. i mange år.  bla, bla.. Klarer faktisk ikke å se når jeg skal nyte livet. Nyte livet som pensjonist? 67 år å utslitt i både bein og hofter etter mange år som stående arbeider. Kjenner allerede nå i 40 årene at man blir sliten i bein og hofter.. 23 år er lenge å vente på å bli kansje glad?? Bare kansje.. Leve livet uten å være fruktbar med bekymringer.

Anonymkode: 05a5d...b9e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415994-ulykkelig-fruktbar-i-40-%C3%A5rene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å sterilisere deg da? Veldig glad jeg slipper hormonpreparater selv:) Men nå er grunnen til at jeg er steril at jeg har fjernet livmoren selv om jeg kun er 32 år. Fantastisk deilig å slippe mensen generelt:)

Anonymkode: f72f8...672

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sterilisere deg da? Veldig glad jeg slipper hormonpreparater selv:) Men nå er grunnen til at jeg er steril at jeg har fjernet livmoren selv om jeg kun er 32 år. Fantastisk deilig å slippe mensen generelt:)

Anonymkode: f72f8...672

Ved en vanlig sterilisering mister man ikke mensen, da kuttes bare egglederne. Det er ikke vanlig å fjerne livmoren ved sterilisering.

Mette Moen, Gynekolog

Hva med å få en hormonspiral? så har du prevensjon og mye mindre menstruasjon, kanskje ikke menstruasjon i det hele tatt! Noen betegner hormonspiralen som 'guds gave til kvinnen'. Hvis du får plager i overgangsalderen, kan du ta ren østrogen ved siden av hormonspiralen, det er en fin kombinasjon med lite bivirkninger og mindre risiko. da behøver du ikke å se så svart på fremtiden (og nåtiden)

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du er så ulykkelig over å ha menstruasjon og å må bruke prevensjon, da var hormonspiralen da et forsøk verdt? De fleste er kjempefornøyd med den. Den kan jo lett fjernes, hvis du ikke er tilfreds med den.

Hilsen Mette

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke det, jeg må konstant gå på prevensjon for å slippe mensen. Altså p-piller. Nei tørr ikke sette inn spiral. Så det går ikke. Så beklager at jeg er redd.

Hva med å gi det et forsøk og ev få noe beroligende under innsettelsen? 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fører med seg smerter etter innsetting også har jeg hørt. Blir uvel bare på tanken. Så nei takk. Alt for redd til å ta sjansen.

Du bør veie dette kortvarige ubehaget opp mot årevis med problemer, som du beskriver ovenfor.

Ikke nødvendig med nok en tråd om hvorvidt det er smertefullt å sette inn spiral, men mange med meg mener fordelene i overveldende grad overstiger det korte ubehaget.

AnonymBruker
1 time siden, Xtra skrev:

Du bør veie dette kortvarige ubehaget opp mot årevis med problemer, som du beskriver ovenfor.

Ikke nødvendig med nok en tråd om hvorvidt det er smertefullt å sette inn spiral, men mange med meg mener fordelene i overveldende grad overstiger det korte ubehaget.

Når jeg leser skrekkhistorier om de som har smerter i opp til 3 mnd etter innsetting av spiral. Så kaller jeg ikke det for "kort ubehag" Så nei takk. Står over den unødvendige smerten der. Ellers takk for oppmuntringer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...