Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har funnet ut at jeg vil ha hormonspiral. Jeg har aldri født, er i midten av 20-årene. 

Jaydess, hvor mange mister mensen på den? Jeg har mest lyst på Mirena siden jeg leste den var best for å kontrollere blødninger/mest sannsynlighet for å miste mensen? Men så står det på felleskatalogen "Mirena er ikke en førstehåndsmetode for unge kvinner som ikke har vært gravide". Så kan man ta den selv om man ikke har vært gravid??

Så også en bivirkning er betennelse i ytre kjønnsorganer eller vagina. Hvilke betennelser er det snakk om og er det vanlig?? Og sterk hårvekst står det også

Er det stor forskjell på Mirena og Jaydess? Jeg har tenkt mest på Mirena pga at jeg ikke vil ha mensen, men kanskje Jaydess er bedre siden jeg er ung?

Og hvorfor kan man ikke ta spiral hvis man har en infeksjon nedentil? Gjelder det alle infeksjoner, feks bakteriell vaginose El sopp? 

Må man sette den inn når man har mensen? Jeg går nå på Cerazette og det er vanskelig å si når man får mensen.

☺ takk for at du er på dette forumet og svarer på spørsmål 

Anonymkode: 1e7b5...82f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416031-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ser at ‘vulvovaginitt’ (betennelse i ytre kjønnsorgan og skjede) er nevnt som en hyppig bivirkning. Det er etter min mening det vanlige ‘tøv’ som skrives av firmaet, mest for jurister. Det er intet ved metoden som skulle tilsi en slik bivirkning. Hirsutisme (maskulin hårvekst) er tilsvarende mer forvirrende enn forklarende. Det hormonet som i meget lav dose frigis fra spiralen kan -hvis det gis i store mengder- gi økt hårvekst, men det er helt uaktuelt her. Hvis kvinnen går med en ubehandlet chlamydiainfeksjon, kan den blusse opp ved innsetning av spiralen ved at bakterier føres inn i livmor og kan komme videre til egglederne. Sopp har ingen betydning og bakt. vaginose sannsynligvis ikke heller. Å sette spiral inn ved menstruasjon er en sikkerhet mot graviditet. Du kan få spiralen innsatt når som helst i syklus.

Vennlig hilsen Mette

PS Legemiddelverket i Norge anbefaler spiral som førstevalg til unge kvinner som skal starte med prevensjon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416031-spiral/#findComment-3746365
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...