Marina25 Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Hei, Jeg har en samboer med 1 barn(11 år) fra tidl. ekteskap. Problemet er at den gutten alltid får det som han vil hos moren. Og vil derfor ha det slik når han er hos oss. Truer faren med at ; hvis jeg ikke får lov til.......vil ikke jeg være hos deg(om moren kjefter slår han henne, han har også slått min samboer). Jeg kan også nevne at han er ekstremt lat og overvektig. Han vil helst se på tv/ video hele tiden når han er hos oss(det får han lov til hjemme), men vi har satt en grense på max 2 timer tv hver dag, og da må han selv velge ut hva han vil se(varer ett program litt lenger får han selfølgelig lov til å se ferdig. Det som er problemet er at når de 2 timene er "oppbrukt" blir han sur og hissig(slik er det hver helg han er her!), vi prøver å få han med ut på tur, eller få han til å gå til noen kammerater(vi bor i nærheten av moren), men han bare sitter seg ned i en stol og er sur, snakker vi til han bare "glefser" han tilbake. Sånn vil ikke jeg ha det. jeg gruer meg til hver helg han skal komme å være her, mest av alt har jeg lyst til å rømme huset. Hva skal vi gjøre med den gutten? Jeg kan ikke akkurat la han få ødelegge forholdet mellom meg og min samborer(vi venter vårt første barn sammem i mars(sønnen til min samboer sier at han gleder seg veldig til å bli storebror, og når vi er på besøk hos folk sitter han å stryker meg på magen( da er han ett helt annet menneske) Er det skuespill? Eller er han sjalu? Håper noen kan fortelle meg hva vi kan gjøre! (Vi har prøvd å snakke med gutten, men da bare holder han seg for ørene) Vennlig hilsen en fortvilet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41619-fortvilet-helge-mamma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cmoo Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Hei Dersom han truer med å ikke komme på besøk hvis han ikke får lov til ditt og datt, så hadde jeg antagelig sagt OK....Ellers snurrer han dere jo rundt lillefingeren! Tør vedde på at han hadde kommet på besøk allikevel etter en stund, og da har han kanskje også lært seg litt om respekt! Det høres ut som han trenger det! En 11-åring skal jo ikke ha makten over foreldrene sine! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41619-fortvilet-helge-mamma/#findComment-156258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cmoo Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Hei Dersom han truer med å ikke komme på besøk hvis han ikke får lov til ditt og datt, så hadde jeg antagelig sagt OK....Ellers snurrer han dere jo rundt lillefingeren! Tør vedde på at han hadde kommet på besøk allikevel etter en stund, og da har han kanskje også lært seg litt om respekt! Det høres ut som han trenger det! En 11-åring skal jo ikke ha makten over foreldrene sine! Altså...jeg hadde sagt "OK, så får du ikke komme på besøk før du velger å følge våre regler "... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41619-fortvilet-helge-mamma/#findComment-156259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En_Mamma Skrevet 19. januar 2002 Del Skrevet 19. januar 2002 Dette høres ut som en gutt som ikke har det noe bra og som trenger hjelp. Det høres ut som dere voksne rundt ham må sette dere ned og snakke ut om dette. Om hvilke grenser som skal gjelde for gutten, og om hvordan dere best kan ivareta ham, sammen. Kanskje sliter han fortsatt med skilsmissen eller det kan være andre ting. Kanskje også høre hvordan det går med ham på skolen. Dere voksne må sette grensene. Barn har ikke godt av å se så mye på TV, kan han ikke selv regulere det, selv med påminnelser, ville jeg rett og slett tatt bort Tv'en. Hvis han er vant til å bli underholdt av TV er det sikkert kjedelig for ham uten og han blir sur og tverr. I begynnelsen kan dere kanskje finne på mange ting han syns er morsomme, så vil han ikke savne TV'n så mye, barn i den alderen er jo glade i at ting skjer rundt dem. Jeg tenker at han ikke har vondt av å kjede seg heller, men kanskje setter kjedsomhet mer fokus på ting som er ubehagelige for ham? At han sliter med fesk. selvbilde, relasjoner, form? mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41619-fortvilet-helge-mamma/#findComment-156260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 19. januar 2002 Del Skrevet 19. januar 2002 Hei! Du og din samboer må snakke sammen og bli enige om hvilke grenser dere vil sette for gutten. Ofte er det skjulte forhold som kan være bra å lufte ut. Foreldre kan føle skyld overfor barnet eller øbnske å skåne det ved ikke å sette grenser, men heller føye barnet? Eller kanskje far vegrer seg for å ikke være i takt med moren? Snakk sammen og bli enige. Sure og glefsete unger blir ofte mislikt. Ta det opp med gutten. Hvorfor tror dere han er sur? Kan dere hjelpe han på gli med og lufte ut hans misnøye? Barn er flinke til å styre sine foreldre ved å bruke makt på dem. Det kan være lurt av deg å la faren og gutten være alene mens du bruker tiden andre steder. Det gir far og sønn mer tid for seg selv. Avtal det med faren før du evt. går ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41619-fortvilet-helge-mamma/#findComment-156287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trupsa Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Jeg tror gjerne dette kan være et utslag av sjalusi - Ikke bare har pappa funnet en annen kone, han skal få et annet barn også! Jeg tror det er viktig at pappa bruker litt ekstra tid alene på sønnen, og både sier og viser sønnen at han er "mest" glad i ham, på en slik måte at sønnen virkelig forstår at han er ønsket også i den nye familien. Selv om jeg i utgangspunktet tror at pappa er den som først må forsikre gutten om at han er ønsket i den nye familien, er det også viktig at du får ham til forstå at du mener det samme. "Du kan jo ikke la ham ødelegge forholdet mellom deg og din samboer" sier du. Han føler kanskje at det nettopp er DET DU har gjort? Kanskje dere kunne inkludere ham mer i forventningene og det praktiske rundt den nye babyen som kommer? Spørre ham litt til råds, la ham bære til dåpen, la ham være med på oppussing av barnerommet e.l.? Jeg har veldig positiv erfaring med akkurat denne inkluderingen ) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41619-fortvilet-helge-mamma/#findComment-157498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.