Gå til innhold

Bruk av hijab i helsevesenet er svært problematisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du?

http://shahramshaygani.blogg.no/1483708371_bruk_av_hijab_i_helse.html

Jeg støtter religionsfriheten, men mener at utøvelse av religiøse aktiviteter skal ha sine begrensninger.

Jeg er lege og psykiater. Jeg tror at en av de viktigste faktorene som er avgjørende for en vellykket behandling er å skape en behandlingsallianse med pasienten. Uten en trygg og god behandlingsrelasjon kommer man seg ikke langt som behandler. For at en slik allianse mellom behandler og pasient skal utvikle seg, må pasienten oppleve at behandleren har en profesjonell nøytralitet.

Hijab forstyrrer den profesjonelle nøytraliteten 
En pasient som oppsøker en behandler vil (bevisst og ubevisst) raskt danne seg et bilde av hva slags behandler man har med å gjøre. I det pasienten kontakter sin behandler, starter han/hun å danne seg et bilde av behandleren. Uansett hvor lite selvavslørende behandleren er, vil pasienten få med seg en god del informasjon om sin behandler, som er med på å danne et indre bilde av behandleren hos pasienten. Hvordan behandleren er kledd, sier selvsagt en del om behandleren.

Når en pasient møter en lege/sykepleier/eller annet helsepersonell med hijab, vil dette påvirke pasientens forståelse av behandleren. Det spiller forsåvidt liten rolle om den som bærer hijab er radikal, konservativ eller moderat i sin islamtro. Hijab er tematisert i samfunnet og det diskuteres frem og tilbake om i hvilken grad hijab representerer et symbol for politisk islam. Hijab er uansett et tydelig signal utad som sier: «Se! Jeg er en troende og praktiserende muslimsk kvinne.»

Shahram Shaygani

Shahram Shaygani er leder for Senter for Sekulær Integrering (SSI). Han kom til Norge i 1988 som asylsøker fra Iran. Han er utdannet lege fra UiO, spesialist i psykiatri, rus- og avhengighetsmedisin og utdannet psykoanalytiker.

Anonymkode: 54ce6...d0e

Skrevet

En gang jeg skulle til legen hadde fastlegen ferie, og det var en vikar der. Det var en dame med hijab. Det påvirket ikke meg eller min "relasjon" til fagpersonen. Hun virket utadvendt og hyggelig, helt slik man tenker at unge vestlige kvinner er. Jeg følte ikke at dette handlet om noe konservativt, eller dømmende ovenfor meg som vantro og det jeg oppsøkte legen for.

Så jeg ser i utgangspunktet ikke problemet her, men jeg er helt åpen for at det er mye jeg ikke er klar over her, f.eks. hvordan andre opplever det.

Men nikab eller burka blir noe helt annet. Det er i musklene i ansiktet mennesket kommuniserer mest av det det sier. Hvis jeg hadde gått til en vikarlege med nikab så hadde jeg snudd i døra, for jeg hadde ikke ønsket å prate med en maskert person. Samme hvis min nåværende fastlege eller en annen vikar for ham hadde stilt i finlandshette. For meg blir det helt likt.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

http://shahramshaygani.blogg.no/1483708371_bruk_av_hijab_i_helse.html

Jeg støtter religionsfriheten, men mener at utøvelse av religiøse aktiviteter skal ha sine begrensninger.

Jeg er lege og psykiater. Jeg tror at en av de viktigste faktorene som er avgjørende for en vellykket behandling er å skape en behandlingsallianse med pasienten. Uten en trygg og god behandlingsrelasjon kommer man seg ikke langt som behandler. For at en slik allianse mellom behandler og pasient skal utvikle seg, må pasienten oppleve at behandleren har en profesjonell nøytralitet.

Hijab forstyrrer den profesjonelle nøytraliteten 
En pasient som oppsøker en behandler vil (bevisst og ubevisst) raskt danne seg et bilde av hva slags behandler man har med å gjøre. I det pasienten kontakter sin behandler, starter han/hun å danne seg et bilde av behandleren. Uansett hvor lite selvavslørende behandleren er, vil pasienten få med seg en god del informasjon om sin behandler, som er med på å danne et indre bilde av behandleren hos pasienten. Hvordan behandleren er kledd, sier selvsagt en del om behandleren.

Når en pasient møter en lege/sykepleier/eller annet helsepersonell med hijab, vil dette påvirke pasientens forståelse av behandleren. Det spiller forsåvidt liten rolle om den som bærer hijab er radikal, konservativ eller moderat i sin islamtro. Hijab er tematisert i samfunnet og det diskuteres frem og tilbake om i hvilken grad hijab representerer et symbol for politisk islam. Hijab er uansett et tydelig signal utad som sier: «Se! Jeg er en troende og praktiserende muslimsk kvinne.»

Shahram Shaygani

Shahram Shaygani er leder for Senter for Sekulær Integrering (SSI). Han kom til Norge i 1988 som asylsøker fra Iran. Han er utdannet lege fra UiO, spesialist i psykiatri, rus- og avhengighetsmedisin og utdannet psykoanalytiker.

Anonymkode: 54ce6...d0e

Dette er vanskelig . Jeg vet egentlig ikke hva dette plaget betyr for de.?.Er de redd for å kommer i unåde hos sin gud eller er det mest for å hevde sin rett?. Som sykepleier er jeg opplært til å være så nøytral som mulig i møte med pasienten. Pasientens beste er alltid viktigst. For hygienen sin skyld skulle man også være så" naken "som mulig . Ingen smykker eller egne klær. ( dette gjelder sykehus). Har jobbet med mange som har hatt "hijab". Nydelige og dyktige mennesker. Men mange av de var veldig tydlig på sin tro og kunne også åpenlyst dømme vår kultur. ( bare inne på vaktrommet). Noen ganger opplevdes det mer som en demonstrasjon mot oss andre., Ofte ble pasienter redd og utrygg. En må huske på at spesiellt eldre mennesker har mye mindre erfaring med andre kulturer enn oss. Jeg opplevde ofte at syke og svake mennesker ble utrygge da noen med hijab kom inn til de og padienten gav utrykk for missmøye . Vanligvis ville da den pasienten på utsiden av sykerommet bli omtalt som diskriminerende og den " stakkars" sykepleieren med  hijab ville få klapp på skulderen og trøst. Samtidig kunne vi ta hensyn til at muslimske pasienter ikke ville bli pleiet av en av motsatt kjønn. (?).

Jeg går til en muslimsk mannlig psykiater. Jeg var redd for at han ikke skulle forstå meg som norsk kvinne. Det er ting jeg ikke tørr å snakke om pga det.( Feks incest). Men samtidig er jeg overrasket over hvor like vi mennesker er.  Han har faktisk veldig stor forståelse og empati for meg og min situasjon . Jeg har dessuten mange muslimske venner der kvinnene ikke bruker hijab. 

Anonymkode: f9e9f...343

Skrevet

Jeg har i løpet av 4 år hatt fire forskjellige behandlere, hvor 3 av dem var muslimer. To av de var "akkurat som oss", veldig hyggelige, åpne mennesker. Den siste var en muslimsk psykiater som jeg knapt forstod hva sa, han var veldig dømmende og vanskelig å snakke med. Jeg likte han ikke i det hele tatt, men det har ingenting med at han var muslim, bare at vi ikke klikka sammen.. den jeg har nå er heller ikke norsk, men svensk. Han går jeg veldig godt sammen med og jeg opplever det lettere fordi vi er fra samme verden? Psykiateren min kunne fortelle at han hadde opplevd krig så mine problemer ble veldig små i forhold. 

Anonymkode: 5d22e...bee

motorPrøysen
Skrevet

Hijab er ikke mer problematisk enn jødekalott eller et kors båret rundt halsen. Ønsker man også at dette forbys? 

Ja, det er riktig at pasienten raskt danner seg et bilde av behandler ut fra utseende, men hva den enkelte finner problematisk varierer i stor grad. Enkelte pasienter vil oppleve en hvit, mannlig psykiater i femtiårene med velstelt hår, bukse med press og blå skjorte som meget problematisk: en straigthing som aldri vil kunne forstå dem.

For mange kan det være en verdifull læringsprosess å få motbevist noen av sine egne fordommer.

Skrevet
3 timer siden, motorPrøysen skrev:

Hijab er ikke mer problematisk enn jødekalott eller et kors båret rundt halsen. Ønsker man også at dette forbys? 

Ja, det er riktig at pasienten raskt danner seg et bilde av behandler ut fra utseende, men hva den enkelte finner problematisk varierer i stor grad. Enkelte pasienter vil oppleve en hvit, mannlig psykiater i femtiårene med velstelt hår, bukse med press og blå skjorte som meget problematisk: en straigthing som aldri vil kunne forstå dem.

For mange kan det være en verdifull læringsprosess å få motbevist noen av sine egne fordommer.

Er enig med deg i det at vi lett får fordommer mot de vi ikke kjenner oss igjen i. Personlig har jeg muslimer inngiftbinfsmilien og har en fun relasjon til de.,Mangen faktorer spiller inn. Men noen ganger må man også tenke hvorfor folk absolutt må gjøre noe som støter folk .( Så lenge det ikke er frykt for straff fra Gud eller menneske). Det har vært mange forslag om å fjerne korset. Både fra flagget og en nyhetsoppleser på TV. Fordi det kunne støte andre religioner. Skal vi slutte med alt her i Norge som støter muslimer men ikke omvendt.??. Hvis du skulle svare helt ærlig : blir du støtt av et kors eller jødisk kalott ?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg i det at vi lett får fordommer mot de vi ikke kjenner oss igjen i. Personlig har jeg muslimer inngiftbinfsmilien og har en fun relasjon til de.,Mangen faktorer spiller inn. Men noen ganger må man også tenke hvorfor folk absolutt må gjøre noe som støter folk .( Så lenge det ikke er frykt for straff fra Gud eller menneske). Det har vært mange forslag om å fjerne korset. Både fra flagget og en nyhetsoppleser på TV. Fordi det kunne støte andre religioner. Skal vi slutte med alt her i Norge som støter muslimer men ikke omvendt.??. Hvis du skulle svare helt ærlig : blir du støtt av et kors eller jødisk kalott ?

Ble litt skrivefeil. Har muslimer inngift i familien og et fint forhold til de. 

motorPrøysen
Skrevet

Jeg blir ikke støtt av kors, jødekalott eller hijab — men det kan påvirke førsteinntrykket mitt av personen, både i positiv og negativ retning. Problemet i dag er etter mitt syn ikke at folk stadig støter andre og ikke tar hensyn, men at noen påberoper seg å bli støtt eller krenket og at dette er en måte å kneble andres rett til å uttrykke seg. 

Skrevet
Akkurat nå, motorPrøysen skrev:

Jeg blir ikke støtt av kors, jødekalott eller hijab — men det kan påvirke førsteinntrykket mitt av personen, både i positiv og negativ retning. Problemet i dag er etter mitt syn ikke at folk stadig støter andre og ikke tar hensyn, men at noen påberoper seg å bli støtt eller krenket og at dette er en måte å kneble andres rett til å uttrykke seg. 

Bra svart. Er egentlig veldig enig.. Men likevel gjelder denne diskusjonen pasientens følelse av trygghet og tillit.Og at i noen sammenhenger er dette hensynet viktigere enn behovet for å utrykke seg. 

Skrevet
10 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Bare sånn av nysgjerrighet : hva er forskjellen på å bli støtt av noe og å tenke i negativ retning om noe . ? 

Skrevet

Jeg blir rett og slett forbanna over det stadige knefallet ovenfor muslimer, alltid vi som skal tilpasse oss det og respekterer dems religiøse ditt og datt.

Jeg har også lagt merke til at det ikke serveres svinekjøtt der jeg er lenger,selv om det ikke er en eneste muslim på avdelingen ,svin er vel kuttet ut for sikkerhets skyld. 

Nei blir jeg innlagt på sykehus og det kommer inn en hijab kledd pleier så kommer jeg til å kreve en ny pleier uten religiøse symboler. 

Anonymkode: 37c9d...f6a

Skrevet
6 hours ago, motorPrøysen said:

Jeg ville ikke akseptert en lege med hijab. Det er helt uaktuelt å gå til en fanatisk religiøs lege. Ingen ting med muslimer å gjøre. Hadde vært det samme om legen var en evangelist som mener jorden ble skapt for 6000 år siden og tror bokstavlig på Edens have og Noas ark. Jeg stoler rett og slett ikke på den type folk.

Anonymkode: 65c33...bdc

Skrevet

Jeg er vel mest opptatt av den som sitter inni hijaben, og tenker at jeg skal møte vedkommende med et mest mulig åpent sinn - slik jeg ønsker å møte alle mennesker. Hvis legen eller pleieren lot sin personlige tro gå utover vår kommunikasjon/relasjon, hadde jeg avsluttet kontakten med vedkommende. Det er det jeg ikke klarer, de som helt bevisst virkelig vil tre religionen sin ned over øra på meg enten de er muslimer, ulike kriste trossamfunn, buddhister... Et klesplagg har jeg ikke problemer med, innen rimelige grenser. Nikab og burka. Det blir som å snakke til en stein, og der er man vel ganske så enig om at det handler om undertrykkelse mer enn bare et ønske om å praktisere religionen sin. 

Og hvor ofte snakker man om andre symboler? Turban f.eks.? Religiøse skjegg? Jeg hatt å gjøre med lege både med hijab og turban, og begge var flotte mennesker som gjorde en meget god jobb - vel så god som legen de vikarierte for. Jeg tenker dog på at man skal tenke litt på å gjøre det diskret, ikke bruke for sterke farger eller iøynefallende mønstre f.eks. Kanskje man burde lage en hijab for pleieruniformer (nå blir sikkert noen skikkelig provosert...), men jeg prøver å tenke kompromiss.

Det er jo andre fronter man skal passe seg på og. Det er en psykiater jeg vet om som går i dress og tversoversløyfe til hverdags. Han takler jeg ikke, stilen hans gir meg veldig angst fordi den virker autoritær. Og mannen er faktisk av det mer konservative autoritære slaget slik jeg opplever han. Kommer jeg der han jobber, er jeg alltid kjemperedd for å få han som behandler.

Jeg ville også reagert om psykiateren fløy rundt med hullete dongeribukser, naglebelte, utvaska metal-band t-skjorte og en haug piercinger. Det ville ikke skremt meg på samme måten, men jeg ville oppleve det som noe en lege burde tenke seg minst seks ganger om før han fant på.

Hadde han hatt turban og litt flagrende klær, ville jeg ikke blitt redd. Ei heller om hun hadde hijab og normalt anstendige klær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...