Gå til innhold

Bruk av hijab i helsevesenet er svært problematisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du?

http://shahramshaygani.blogg.no/1483708371_bruk_av_hijab_i_helse.html

Jeg støtter religionsfriheten, men mener at utøvelse av religiøse aktiviteter skal ha sine begrensninger.

Jeg er lege og psykiater. Jeg tror at en av de viktigste faktorene som er avgjørende for en vellykket behandling er å skape en behandlingsallianse med pasienten. Uten en trygg og god behandlingsrelasjon kommer man seg ikke langt som behandler. For at en slik allianse mellom behandler og pasient skal utvikle seg, må pasienten oppleve at behandleren har en profesjonell nøytralitet.

Hijab forstyrrer den profesjonelle nøytraliteten 
En pasient som oppsøker en behandler vil (bevisst og ubevisst) raskt danne seg et bilde av hva slags behandler man har med å gjøre. I det pasienten kontakter sin behandler, starter han/hun å danne seg et bilde av behandleren. Uansett hvor lite selvavslørende behandleren er, vil pasienten få med seg en god del informasjon om sin behandler, som er med på å danne et indre bilde av behandleren hos pasienten. Hvordan behandleren er kledd, sier selvsagt en del om behandleren.

Når en pasient møter en lege/sykepleier/eller annet helsepersonell med hijab, vil dette påvirke pasientens forståelse av behandleren. Det spiller forsåvidt liten rolle om den som bærer hijab er radikal, konservativ eller moderat i sin islamtro. Hijab er tematisert i samfunnet og det diskuteres frem og tilbake om i hvilken grad hijab representerer et symbol for politisk islam. Hijab er uansett et tydelig signal utad som sier: «Se! Jeg er en troende og praktiserende muslimsk kvinne.»

Shahram Shaygani

Shahram Shaygani er leder for Senter for Sekulær Integrering (SSI). Han kom til Norge i 1988 som asylsøker fra Iran. Han er utdannet lege fra UiO, spesialist i psykiatri, rus- og avhengighetsmedisin og utdannet psykoanalytiker.

Anonymkode: 54ce6...d0e

Skrevet