Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Mette,

Jeg skrev et innlegg her i fjor om at jeg har blødninger mellom mens og eggløsning og ble anbefalt å få dette undersøkt. Det fikk jeg gjort ganske raskt. Gynekologen mente egentlig det var helt unødvendig når jeg var såpass ung (38), dette ikke hadde vart så lenge og jeg dessuten hadde hatt en normal celleprøve sommeren i fjor, men han gjorde en ultralydundersøkelse og syntes at alt så normalt ut. Han nevnte at jeg hadde ektopi på livmorhalsen. Utover det mente han at jeg bare måtte leve med blødningene om de kom igjen. Vel, det har de gjort og jeg klarer ikke å føle meg beroliget. Jeg blør hver måned mellom mens og eggløsning, noen ganger bare spotting og andre ganger en del mer, noen ganger begynner det få dager etter mens og andre ganger ikke før rett før eggløsning. Det kommer helt spontant og har ingen sammenheng med f.eks. sex eller annen aktivitet som kunne forårsake det. Jeg har fått høre at jeg har ektopi én gang før, da var jeg 20 og gikk på p-piller (jeg bruker ikke hormonprevensjon nå) og jeg hadde aldri problemer med mellomblødninger. Hvis det nå er ektopien som forårsaker disse blødningene jeg har nå, er det normalt at det er mer enn litt spotting, at blødningene ikke kommer i forbindelse med sex og at de oppstår først nå etter årevis uten problemer? Bør jeg bare slå meg til ro med at dette faktisk er årsaken og slutte å bekymre meg?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En ektopi er en godartet forandring på livmorhalsen som består i at slimhinnen som er på innsiden av livmorhalsen vokser ut på oversiden. Denne slimhinne er blodrik og blør lett ved berøring som undersøkelse med prøvetaking eller samleie, men kan også gi blødning uten berøring. Det er kroppens østrogen som gjør at denne slimhinnen vokser ut. Det skjer spesielt under bruk av p-pille med østrogen og under graviditet, men kan også forekomme hos andre i fertil alder. Du har blødningen i den periode av syklus hvor det produseres mest østrogen, i perioden fra avsluttet menstruasjon til eggløsning.

Nå har du vært til gynekolog og har fått en grundig undersøkelse og utelukket f.eks. polypper og livmorhalskreft. Kreft ville ikke gi slik regelmessig blødning, det vil blø gjennom hele syklus. Jeg synes at du skal slå deg til ro. Vær oppmerksom på at en ektopi kan behandles med overfladisk laser, men det er tendens til at det kommer tilbakefall.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...