Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan du anbefale en prevensjon for en 16 år gammel jente som har en viss blodpropp-disposisjon (far og farfar har begge hatt blodpropp)? Hun har to bosteder og jeg ser for meg at med p-piller av noe slag vil det fort kunne bli rot og glemte piller... Er p-sprøyte noe alternativ for en ungjente? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416490-prevensjon-for-ung-jente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, påskelilje skrev:

Kondom - er det aktuelt? Hvis ikke, vil jeg tro at p-sprøyte eller p-plaster burde være en grei løsning. Spent på hva du får som svar fra gynekologen her.

Det er dette med blodproppfaren som nok kan være litt øket i hennes tilfelle har vi fått beskjed om nylig. Kondom... Tja. Jeg vet ikke helt, har ikke snakket med henne om det ennå, det er rykende ferskt dette. :) 

14 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er dette med blodproppfaren som nok kan være litt øket i hennes tilfelle har vi fått beskjed om nylig. Kondom... Tja. Jeg vet ikke helt, har ikke snakket med henne om det ennå, det er rykende ferskt dette. :) 

Spennende - og litt rart - når "ungene" er blitt så store!

Har hatt et par viktige samtaler med mine også - inkludert kjæresten til eldstemann :)

I forbindelse med min research om hormonspiral for et par måneder siden, så jeg at dette og P-stav er på vei inn som et vanligere alternativ for unge jenter som skal ha prevensjon for første gang.

Når det gjelder ev. blodproppfare må nok den dyktige DOL-gynekologen vår svare. 

– Spiral og p-stav vil nå bli enten mye rimeligere eller gratis for unge kvinner, og dermed gi flere unge kvinner mulighet til en sikrere prevensjon, sier avdelingsdirektør Ellen Margrethe Carlsen i Helsedirektoratet.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/01/14/hormonspiral-kan-ogsa-brukes-av-de-som-ikke-har-vart-gravide/

17 minutter siden, Kalevaala skrev:

I forbindelse med min research om hormonspiral for et par måneder siden, så jeg at dette og P-stav er på vei inn som et vanligere alternativ for unge jenter som skal ha prevensjon for første gang.

Når det gjelder ev. blodproppfare må nok den dyktige DOL-gynekologen vår svare. 

– Spiral og p-stav vil nå bli enten mye rimeligere eller gratis for unge kvinner, og dermed gi flere unge kvinner mulighet til en sikrere prevensjon, sier avdelingsdirektør Ellen Margrethe Carlsen i Helsedirektoratet.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/01/14/hormonspiral-kan-ogsa-brukes-av-de-som-ikke-har-vart-gravide/

Hormonspiral til en ungjente tror jeg ikke er noe alternativ i dette tilfellet om jeg kjenner henne rett. :) Men p-stav skal jeg se mer på - takk for tips!

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det som Legemiddelverket i dag anbefaler til unge jenter er langtidsprevensjon, dvs prevensjon som de ikke behøver å huske på i flere år fremover. Det er prevensjon uten østrogen og som derfor ikke øker risiko for blodpropp.

• Det kan være en prevensjonsstav som i lokalbedøvelse legges under huden på overarmen, og der kan den ligge i 3 år. Når den fjernes, er effekten ute i løpet av få dager.

• Det kan være en spiral, enten med hormon som kan vare i 3 år (om ikke lenge kommer en som kan vare i 5 år), eller en kobberspiral uten hormon, den kan ligge i fem år. Det er modeller som egner seg for unge jenter som ikke har født. Når spiralen fjernes, er effekten fort borte.

P-sprøyte skal settes hver 3.måned, så den kommer i egen gruppe. Man har vært litt tilbakeholdende med den til helt unge jenter (under 20 år) fordi den muligens kan hemme oppbyggingen av skjelettet. Effekten kan sitte i kroppen lenge etter siste sprøyte, i opp til ett år.

Tabletten Cerazette inneholder ikke østrogen, men virker som vanlig p-pille. Den øker ikke risiko for blodpropp. Den skal tas hver dag, og det tillates 12 timers forsinkelse.

Problemet med nevnte hormonelle prevensjonsmetoder er uregelmessige blødninger, spesielt i den første tiden. Med tiden er det tendens til mindre blødning, hos noen ingen blødning i det hele tatt. Det er bare en fordel.

Jenter under 20 år vil få tilskudd, i mange tilfeller helt gratis langtidsprevensjon

Vennlig hilsen Mette

17 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det som Legemiddelverket i dag anbefaler til unge jenter er langtidsprevensjon, dvs prevensjon som de ikke behøver å huske på i flere år fremover. Det er prevensjon uten østrogen og som derfor ikke øker risiko for blodpropp.

• Det kan være en prevensjonsstav som i lokalbedøvelse legges under huden på overarmen, og der kan den ligge i 3 år. Når den fjernes, er effekten ute i løpet av få dager.

• Det kan være en spiral, enten med hormon som kan vare i 3 år (om ikke lenge kommer en som kan vare i 5 år), eller en kobberspiral uten hormon, den kan ligge i fem år. Det er modeller som egner seg for unge jenter som ikke har født. Når spiralen fjernes, er effekten fort borte.

P-sprøyte skal settes hver 3.måned, så den kommer i egen gruppe. Man har vært litt tilbakeholdende med den til helt unge jenter (under 20 år) fordi den muligens kan hemme oppbyggingen av skjelettet. Effekten kan sitte i kroppen lenge etter siste sprøyte, i opp til ett år.

Tabletten Cerazette inneholder ikke østrogen, men virker som vanlig p-pille. Den øker ikke risiko for blodpropp. Den skal tas hver dag, og det tillates 12 timers forsinkelse.

Problemet med nevnte hormonelle prevensjonsmetoder er uregelmessige blødninger, spesielt i den første tiden. Med tiden er det tendens til mindre blødning, hos noen ingen blødning i det hele tatt. Det er bare en fordel.

Jenter under 20 år vil få tilskudd, i mange tilfeller helt gratis langtidsprevensjon

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for flott info! :) Jeg har bedt henne lese litt om p-stav selv så får vi se om vi ikke lander på den. :) 

Jeg er 17 og har også personer i nær slekt som har fått blodpropp. Bruker rett og slett kondom. Min mor var tvilsom på dette, ettersom det er mer guttens "ansvar", men jeg har et kondom i dekselet på mobilen slik at jeg alltid er sikker. 

Anonymkode: 3c903...c8b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...