AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Hei hvordan ser en gynekolog om du er i overgangsalder? Eller kan man finne ut om man snart kommer i overgangsalderen? Hva gjør en gynekolog for å finne ut hvor du er i prosessen. Hva slags undersøkelse kreves for å få et svar? Gjør man innvendig ultralyd? Undrende kvinne i 40 årene. Anonymkode: 99aea...593 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/416541-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Når eggstokkene tømmes for egg, forsvinner østrogenproduksjonen og det kommer ikke lenger blødninger. Kvinner kommer normalt til menopausen (definert som siste menstruasjon) engang mellom 40 og 60 år. De fleste mellom 45 og 55 år. De som røyker kommer 1-2 år tidligere til menopausen. Kvinner som har fått behandling for kreft eller som har hatt operasjoner på eggstokkene kan komme tidligere til menopausen. 1% kommer til menopausen før 40 år og 1 promille før 30 år. Menopausealder har en sterk arvelig faktor, så det er lurt å høre med mor så lenge hun husker det. Tidspunktet fra det kommer uregelmessig blødning til menopausen er passert og til symptomene er borte betegnes som overgangsalderen. Den kan vare 3-5 år, for noen i lengre tid, for noen få resten av livet. Det har vært stor interesse for å få vurdert når man kommer i overgangsalderen/til menopausen. Man har noen metoder, men de gir bare et visst fingerpek. Det tidligste tegn er ofte at syklus blir litt kortere, så lenger med overhopping av en menstruasjon eller mer. Det skjer 1-5 år før menopausen. Man regner med at de fleste kvinner ikke kan bli gravide i 10 år før menopausen, men det er store variasjoner. En sikker test for å forutbestemme menopausen finnes ikke. Undersøkelse av hormonet AMH (Anti Müllersk Hormon) er det sikreste vi har. Det sier noe om ‘eggreserven’, hvor mange egg som er igjen i eggstokkene. Eggene ble dannet i fosterlivet og er ikke fornyet. Mindre sikkert er måling av hormonene østradiol og FSH på dag 3 i syklus. Endelig kan en erfaren gynekolog med innvendig ultralyd se hvor mange egg under modning som finnes i eggstokkene. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/416541-overgangsalder/#findComment-3750569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Takk for svarene. Ble litt mer informert føler jeg. Neste gang jeg bør ta celleprøve er jeg 47 år. Tar gynekologen opp automatisk tema overgangsalder når jeg kommer neste gang? Eller må jeg spørre selv om det? Har egentlig ikke bestemt meg for om jeg egentlig vil vite når jeg kommer i overgangsalder. Redd jeg blir så skuffet om det tar mange år. Uregelmessige blødninger har jeg ikke fått. Men økende blødningsdager og mengde blod. Faktisk doblet opp med dager. Er det det samme som uregelmessig blødninger? Ingen vits å spørre min mor om overgangsalderen hennes. Mensen og sex er tabu tema å snakke om. Hun har en oppvekst med at alt med sex var en skam. Har to venninner som begge blir 50 år i år. Den ene fylte nettopp 50 å mistet mensen i fjor da hun var 49. Den andre blir 50 i nov. Hun blør som en stukken gris hver mnd. Prøvde nuva ring. Men når hun fikk bivirkninger som ekstra sultfølelse så sluttet hun. Livredd for å legge på seg et gram. Så da styrt blør hun heller og hopper av i svingen under sex. Og angrepillen blir flittig kjøpt. Anonymkode: 99aea...593 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/416541-overgangsalder/#findComment-3750582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Du må selv ta det opp som er et problem for deg, f.eks. hvis dine blødninger er uregelmessige (ikke innen for 25-35 dagers intervall) eller så rikelige at det er et problem, f.eks. at du blør mer enn en uke. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/416541-overgangsalder/#findComment-3750613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.