Gå til innhold

Unngår fastlegen å komme inn på psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle fornye resept å ta blodprøver. Legen spør hvordan det går, og jeg svarer at det ikke går så bra. Han sier ikke mer. Skriver ut nye resepter, tar betalt og sender meg ut for å ta blodprøver. Det var den timen og ser igjen at det ikke har noen hensikt si noe. 

Anonymkode: 2666c...d2d

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle fornye resept å ta blodprøver. Legen spør hvordan det går, og jeg svarer at det ikke går så bra. Han sier ikke mer. Skriver ut nye resepter, tar betalt og sender meg ut for å ta blodprøver. Det var den timen og ser igjen at det ikke har noen hensikt si noe. 

De skal jo bry seg om det og, det gjør min fastlege. Kan snakke om alt mulig, men det er ikke ofte jeg er der. Syns legen din virker rar. 

Skrevet

Det kan virke som at endel fastleger unngår å prate om psykiske lidelser, men det skal jo ikke være sånn. Jeg brukte ganske mye tid, men fant til slutt en fastlege som følger opp når det ikke går bra.

Skrevet

Jeg opplevde litt det samme. Men fikk mest inntrykk av at de har det for travelt til å gå inn på dette. spesielt når venterommet er fullt og han er litt etter skjemaet... jeg opplevde å gå altfor lenge med psykiske plager som ikke ble tatt tak i akkurat pga dette. Men så begynte jeg å bli veldig tydelig meg legen. Bestillte time der jeg helt klart fortalte at jeg skulle snakke om et psykisk problem. Hadde gjerne på forhånd nevnt det i timebestillingen. Fastlegen har et ansvar også for din psykiske helse.... 

Anonymkode: 70d45...fcc

Skrevet

Det er dessverre en del fastleger som ikke er så god på den psykiske biten. Noen ser det kanskje umaken verdt å sette seg inn i saken om man kjører dem litt, mens andre igjen bare ikke har kompetansen på rett sted for de som sliter psykisk. Jeg har hatt flere fastleger, og opplevd flere ganger at de ikke har tatt psyken min seriøst - med ganske tragiske resultater. Ofte er det vanskelig å komme inn på listene til de beste fastlegene, og det er dessverre ofte en del mellomrom mellom de som virkelig er dyktige på å se helhetlig på pasienter. Ta seg tid til å bry seg når man faktisk sier at det ikke går noe bra. Jeg synes jo det virker noe merkelig, for å si det pent, ikke å ta opp tråden når en pasient sier at det ikke går så bra.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er nesten meningsløst å si noe som "fastleger er....." eller "fastleger unngår...". Fastleger er like forskjellige som folk flest.

2. Det en derimot kan si noe sikrere om er at dersom en ønsker å snakke om sin psyke, bør en bestille time og ha det som bestilling.  Hvis en kommer for å fornye resept og ta blodprøver, har legen satt av tid til nettopp det. Psykiske problemer krever en del tid, og hvis legen skulle diskutere det der og da, ville forsinkelsen forplante seg til alle de resterende pasientene den dagen.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Det er nesten meningsløst å si noe som "fastleger er....." eller "fastleger unngår...". Fastleger er like forskjellige som folk flest.

Det er jeg uenig i. Man kan alltid undersøke tensensen en gruppe av befolkningen har til å ha en spesiell atferd. Med den logikken kunne man knapt funnet ut noe om noen grupper mennesker. Jeg vil anta det er gjort forskning på dette, som det for eksempel er gjort med tendensen mange leger har til å vegre seg for å ta opp seksuelle problemer (leste nettopp forskning omkring dette). Ja, leger er forskjellige, og det vil alltid være noen som faller utenfor det man finner ut at mange av dem gjør - men nei, det er ikke meningsløst å si noe om dem som gruppe (etter forskning). 

Anonymkode: 4219c...0e0

Skrevet

2. Det en derimot kan si noe sikrere om er at dersom en ønsker å snakke om sin psyke, bør en bestille time og ha det som bestilling.  Hvis en kommer for å fornye resept og ta blodprøver, har legen satt av tid til nettopp det. Psykiske problemer krever en del tid, og hvis legen skulle diskutere det der og da, ville forsinkelsen forplante seg til alle de resterende pasientene den dagen.

Jeg skjønner hva du mener med dette, og at det er mest praktisk for fastlegen å gjøre det på denne måten. Jeg tror imidlertid ikke denne framgangsmåten er bra for alle pasienter - noen, trolig mange, og kanskje spesielt menn, vil trenge et "påskudd" av fysisk art for å tørre å gå til lege med psykiske problemer. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg uenig i. Man kan alltid undersøke tensensen en gruppe av befolkningen har til å ha en spesiell atferd. Med den logikken kunne man knapt funnet ut noe om noen grupper mennesker. Jeg vil anta det er gjort forskning på dette, som det for eksempel er gjort med tendensen mange leger har til å vegre seg for å ta opp seksuelle problemer (leste nettopp forskning omkring dette). Ja, leger er forskjellige, og det vil alltid være noen som faller utenfor det man finner ut at mange av dem gjør - men nei, det er ikke meningsløst å si noe om dem som gruppe (etter forskning). 

Enig hvis det bygger på forskning.

Som sykehuslege på samme sted i 30 år kjenner jeg svært mange fastleger og deres holdninger og interesse for psykiske lidelser basert på det pasientene forteller, hvordan de henviser og følger opp pasienter og på direkte samtale med dem. Mitt klare inntrykk er Ikke at de som gruppe prøver å unngå å komme inn på psykiske lidelser. Tvert i mot synes jeg at de blir stadig bedre og  mer interessert. Men jeg vet også at det finnes klare unntak. Pga det siste er det viktig at en velger en fastlege som er interessert og god på det som er ens eget hovedproblem.

Skrevet

Men er det ikke litt dumt av legen å spørre om hvordan det går dersom han ikke har tid til å snakke om det?

Skrevet

Jo. Når pasienten da forteller at det ikke går bra, burde legen på eget initiativ ha tilbudt en relativt snarlig time med nok tid.

Skrevet
19 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Min forrige fastlege kunne jeg ikke snakke med om psyken. Prøvde å bestille time for psyken, men han ville bare prate om en annen sak. Byttet fastlege og han jeg har nå er bare helt fantastisk.

Skrevet

Litt på siden, men har lyst til å fortelle om et spennende forsøk fra allmennpraksis i England. Ved timebestilling ble pasienten spurt hvor mange minutter hen trengte. Det som pasienten oppga ble avsatt av tid. Resultat:

Pasientene ble mer fornøyde. Legene ble mer fornøyde. Pasientene brukte den tiden de hadde bedt om. Den gjennomsnittlige tiden som ble brukt per pasient gikk ikke opp :-)

Skrevet

Jeg blir stresset hvis jeg bruker mer tid enn det jeg skal/bør. Prøver derfor å holde meg innenfor tiden jeg vet er satt av. Opplever vel heller at fastlegen vil bruke mer tid.

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når både resept og blodprøver har sammenheng med psyken og doseringer burde det ihvertfall vært bittelitt interessant for legen å vite årsaken til at det ikke går så bra. Og har han alltid tid til å måle blodtrykket på meg som aldri har hatt høyt blodtrykk, burde det også være tid til det.

Jeg er fornøyd med fastlegen på alle andre områder, men psyken, medisiner og doseringer må jeg nok finne ut av selv.

Skrevet

Det er veldig vanlig att de ikke viser særlig interesse. De har en stressende hverdag, og mange har ikke interesse. Da jeg var syk så insisterte samboeren jeg hadde da, att vi måtte få henvisning raskt, da jeg snakket med meg selv og slike ting og hun var redd. Vi dro til en dyr almenlegevakt. Nissen av en lege presterte da å skrive i henvisningen att det ikke hastet... Selv om min samboer var redd fordi jeg kranglet med stemmer i hodet og slike ting. Han innrømte att han kunne ingenting om psykiatri, men han kunne bombastisk fastslå att "det ikke var noe hast" i sin henvisning til DPS...

Anonymkode: cb4b3...556

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når både resept og blodprøver har sammenheng med psyken og doseringer burde det ihvertfall vært bittelitt interessant for legen å vite årsaken til at det ikke går så bra. Og har han alltid tid til å måle blodtrykket på meg som aldri har hatt høyt blodtrykk, burde det også være tid til det.

Jeg er fornøyd med fastlegen på alle andre områder, men psyken, medisiner og doseringer må jeg nok finne ut av selv.

Nå bringer du inn nye opplysninger. Jeg kan kun svare ut fra det brukerne skriver inn. Med de nye opplysningene du nå bringer inn, er det selvsagt at han skulle ha tatt seg tid til å drøfte din psykiske status der og da.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Enig hvis det bygger på forskning.

Som sykehuslege på samme sted i 30 år kjenner jeg svært mange fastleger og deres holdninger og interesse for psykiske lidelser basert på det pasientene forteller, hvordan de henviser og følger opp pasienter og på direkte samtale med dem. Mitt klare inntrykk er Ikke at de som gruppe prøver å unngå å komme inn på psykiske lidelser. Tvert i mot synes jeg at de blir stadig bedre og  mer interessert. Men jeg vet også at det finnes klare unntak. Pga det siste er det viktig at en velger en fastlege som er interessert og god på det som er ens eget hovedproblem.

Hvordan finner en ut hva legen er god på? 

Skrevet
9 minutter siden, MxxM skrev:

Hvordan finner en ut hva legen er god på? 

Den vanlig pasient finner vel bare ut om fastlegen er god og interessert på det som feiler en selv.

Skrevet

Viss du ønsker å vite om en fastlege er god eller dårlig, gå inn på legelisten.no. Det er et nettsted der pasienter kan gi tilbakemelding om hvor fornøyd de er med fastlegen sin. En må selvsagt ta dette med en klype salt, men har en lege mange gode tilbakemeldinger er det sannsynlig at legen er en god lege. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...