Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i midten av 30-årene og har fått time til TCE-behandling av livmoren. Sliter med svært kraftige, langvarige og hyppige menstruasjoner. (Gjennomsnittlig syklus er fra 11-18 dager, hvor blødningslenge er på 6-9 dager.)

Noe er dette er nok arvelig betinget (mor og mormor blødde kraftig og i øvre normalområde for lenge, dog regelmessig) og del at jeg har PCOS. Kan ikke bruke hormorpreparater pga tidligere blodpropp. Har forsøkt bl.a. progesterontilskudd, dette hjalp godt på blødningene, men humøret gikk rett til bunns, og jeg fikk mye brystspreng og gikk opp i vekt.

Hva er din erfaring med fjerning av slimhinne i livmor? Er det stor suksessrate? Tenker da på blødningsstopp evt kraftig redusert.

Er det stor risiko forbundet? Skal ha inngrepet i narkose.

Er det forbundet med store plager i etterkant? Sykemelding, eller bare en dag borte fra jobb? (Fysisk lett jobb)

Bør jeg barbere meg helt nedentil? Eller ikke i det hele tatt?

Som du sikkert skjønner føler jeg meg svært usikker, samtidig som min mens hemmer meg mye i hverdagen, og har gjort det i "alle" år.

Anonymkode: dd66f...64c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416640-ted-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig med alle forkortelser! Og TED var ny for meg, men metoden velkjent. Fellesbetegnelsen er ‘ablasjon av livmorslimhinnen’, altså fjerning av innsiden av livmoren, slimhinnen som avstøtes under menstruasjon. Det utføres for å redusere blødningen. Metodene er ulike, det kan brukes laser, det kan koaguleres og det kan legges inn en ballong med meget varmt vann. Ved disse metodene ødelegges livmorslimhinnen så den ikke kan vokse ut. Det er effektivt hos ca 90%, og ca halvparten mister menstruasjonen helt. Noen få har ikke effekt eller får smerter etterpå, og disse ca 10% kan senere fjernet livmoren ved operasjon. Inngrepet utføres kan utføres i lokalbedøvelse eller full narkose. Du skal ikke barbere deg i det hele tatt. Du kan gå på jobbe neste dag. Det som kan skje ved inngrepet er at det kan komme perforasjon av livmorveggen, men det er som regel helt ufarlig og lukker seg igjen uten inngrep.

Du kan ikke forvente å kunne bli gravid etterpå, men du må likevel bruke prevensjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416640-ted-behandling/#findComment-3751369
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg har fått opplysning om at jeg skal ha såkalt TIVA-narkose, altså ikke gassnarkose. Kommer man seg vanligvis raskere etter denne enn "gammeldags" gassnarkose? Er det mye smerter i etterkant av dette inngrepet? Som menssmerter? Eller rier? Tenker på at livmormunnen jo må dilateres til en viss grad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416640-ted-behandling/#findComment-3751549
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du skal med andre ord ha intravenøs narkose. Det er mindre kvalme etter denne form for bedøvelse. Det største poeng er at man slipper å få gass ut i operasjonsrommet og det kan være fordel for personalet.

Dette er informasjonen som gis til de som skal ha utført 'ablasjon'

Etter operasjonen

• Utskrivelse operasjonsdagen eller dagen etter
  • Blødningene avtar mye i løpet av de første dagene, men utflod kan vare i 4 uker
  • Smerter er ikke vanlig. Smerter og feber er tegn på betennelse. Ta da kontakt med sykehuset
  • Sykmelding 1-3 dager

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416640-ted-behandling/#findComment-3751656
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Mette!

Nå har jeg fått utført dette, og det gikk mye bedre enn fryktet. Litt smerter rett etter inngrepet, men jeg var raskt på beina igjen.

Fikk beskjed om at jeg kom til å blø litt, og at jeg kom til å ha en del utflod, men.. Ikke blør jeg (kun et blodspor på dopapiret første gang på do etter operasjonen), og utfloden er knapt synlig i bind eller når jeg tørker meg.

Men jeg har ingen feber eller økte smerter. Føler meg veldig "stinn" i livmorområdet. Spurte opererende kirurg om de hadde "sugd ut restene", men de skulle visst komme ut av seg selv, etter som jeg forstod... Men - det kommer jo ikke noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416640-ted-behandling/#findComment-3752198
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...