Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg opplever overgangsalderen og er 52 år. Har i løpet av noen få år blitt mye "eldre" på en måte. Huden blir slappere, magen øker i omfang ,ser plutselig dårlig, øker i vekt . Blir fortere sliten og tregere kognitivt. Har mer vondt i muskler og ledd. Jeg lurer på om alt dette har med overgangsalder i seg selv å gjøre eller om det er alderen min. Føler jeg plutselig ser en gammel kvinne i speilet. En typisk kommentar fra folk er at det bare har med for lite trening og feil mat å gjøre. Det gir meg skyldfølelse i tillegg til mindreverdsfølelse for utseende mitt. Stemmer det at ved å tilføre hormoner vil man bevare sin " ungdommelige " glød. .? . Hva med femarelle og alle disse andre tingene det blir reklamert om.?

Heldigvis har jeg en mann som enda syns jeg er vakker ... det hjelper jo litt :)

Anonymkode: 2ac7e...35e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416744-aldring-og-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes den siste setning er viktig, at din mann synes du er vakker, og det vil han sikkert synes resten av livet? Å eldes er en del av livet.

I din alder skjer forandringer som både har relasjon til alder og til tap av hormon (østrogen). Du sier ikke noe om dine menstruasjoner har stoppet opp? Etter menopausen ( siste menstruasjon) opptrer en del symptomer som er relatert til østrogen-tap mer enn til alder. Hetetokter, dårlig søvn, smerter i ledd og muskler og evt tørrhet i slimhinner i vagina og urinveier samt reduksjon i skjellettstyrke. Slappere hud, vektøkning og økende bukomfang er en kombinasjon av alder og østrogenbortfall etter menopausen.

Kanskje det er tid for en grundig gjennomgang av din helse med hensyn til f.eks. stoffskifte, kolesterol, blodtrykk og D-vitamin status ?

Det finnes ingen ‘ungdomsmedisin’ som kan gi evig ungdom, men endret livsstil med hensyn til kost og mosjon kan forebygge. Man trenger færre kalorier med alderen, så enten må man spise litt mindre eller mosjonere litt mer.

Femarelle/Tofupill er et soja-produkt som er et svakt østrogen uten risiko for det som kan ses ved konvensjonell østrogen som blodpropp og brystkreft. Det er godt dokumentert. Det er mange andre midler på markedet, og på internett, med tvilsom effekt og ingen kvalitetskontroll. Så prøv med Femarelle i noen måneder. Du kan gjerne gi tilbakemelding om effekt.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Ja, jeg er trygg på at min mann alltid vil elske meg. Og det er gjensidig. :)

jeg vet ikke om jeg har hatt min siste menstruasjon da det har gått lang tid ( flere mnd)mellom blødninger i det siste. Men hatt litt hetetokter og søvnproblemer i perioder. 

Jeg ble litt trøstet av det du sier, at jeg må akseptere alderen min og hva det innebærer. At jeg kan gjøre litt for å bedre situasjonen men må også innse at det er ting jeg ikke kan gjøre noe med også. Vi kvinner har alle disse " burdene", at vi burde klare å holde oss slank og vakker. At vi burde kjøpe de dyreste kremer og gå gjennom allslags skjønnhetsrutiner. 

Følger med blodtrykk, D-vitaminer og kolesterol. Er arvelig belastet. Skal nå prøve Femarelle :)

Anonymkode: 2ac7e...35e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...