Gå til innhold

En ubehagelig opplevelse ved gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

Kanskje dette spørsmålet passer best inne psykiatri så bare svar hvis du vil. Jeg ble utsatt for incest og syns at gynekologiske undersøkelser er vanskelig. En gang jeg var kom til fastlegen fordi jeg følte at det var noe galt  med meg.,jeg var gravid og veldig bekymret. Jeg ble bedt om å legge meg i stolen med bøyler for undersøkelse. Legen lo og tøyste . Var litt flørtet i kommentarene.  Kunne si ting som : " så du og din mann har kost dere " " var det godt?" ol. Det banket på døren og en legesekretær spurte om han kunne komme ut litt. Jeg ble liggende i stolen i ti minutter alene med underlivet vendt mot døren. Da legen kom tilbake og avsluttet undersøkelsen sa han at alt var i skjønneste orden. Dagen etter aborterte jeg. ( det ville jo ha skjedd uansett)

Ved senere anledninger har jeg ikke villet ta denne undersøkelsen hos fastlegen men det blir vist lite forståelse for dette. Må man gå gjennom fastlegen og forklare hvorfor man vil til en spesialist.?. Er mine tidligere erfaringer grunn god nok?

Anonymkode: 55d1c...a2c

Fortsetter under...

Jeg var til fastlegen min, for noe jeg bekymret meg for med huden min. Da det ble snakk om barn. Vi snakket om det etter at jeg lurte på om han kunne si meg hvilken alder jeg kom i overgangs alderen. Det ble snakket så mye om barn at jeg fikk flashback tilbake til den gang jeg var gravid. Og hadde en kjæreste som var slem mot meg. Vil ikke gå i detaljer, men han klarte å få meg til å spontan abortere. Jeg begynte å gråte og fortalte legen kort hva jeg hadde opplevde. Neste lege time var jeg der for mensen og blødninger. Da sa han at han ville jeg skulle til kvinnelig gynekolog til skikkelig sjekk. Han pushet meg ikke til at han som lege skulle undersøke meg. Superglad for at han var den som sendte meg frivillig til gynekolog. Han skjønte at jeg hadde problemer.At jeg hadde traumer etter det som skjedde.

Legen kan ikke tvinge deg til en sånn ubehagelig undersøkelse når du har opplevd det du har. Syns det er rart legen ikke sender deg til en gynekolog, om det er det beste for deg og din psyke. Stå på ditt. Bare å nekte det. Dem kan ikke tvinge deg til noe du ikke vil. Eller bestille privat til gynekolog. Dyrere i pris men kansje verdt det?

Anonymkode: 3d7e1...9a1

Mette Moen, Gynekolog

Ditt spørsmål passer godt i dette forum. Jeg har undervist et tusen tall medisinske studenter i hvordan de skal gjennomføre en gynekologisk undersøkelse på den mest skånsomme måte. Jeg håper ikke at legen du har vært hos er en av mine gamle elever, for da har han sovet i timene. Mannlige studenter får prøve (med klærne på) å ligge i benken med ben i benholdere, så de kan ha litt fornemmelse for hvordan det føles. Studentene får beskjed om å være hensynsfulle, forklare pasienten hva som skal gjøres og ikke ha unødvendig snakk med pasienten på benken og iallfall ikke tøyse. Informasjon skal gis etterpå med pasienten påkledd, ansikt til ansikt. Hvis legen må forlate pasienten, f.eks. for å hente et instrument, så skal pasientens underliv dekkes til, og undersøkelsesbenken skal i det hele tatt ikke ‘vende mot døren’. Hvis du også i andre sammenheng er misfornøyd med fastlegen, så synes jeg du skal bytte lege.

I prinsipp skal det være en medisinsk grunn til å henvise til spesialist. I ditt tilfelle med opplevelse av incest synes jeg at det er grunn nok til henvisning. Forklar det til legen, jeg håper at han forstår deg. Søk til en gynekolog som du har fått anbefalt av andre kvinner. Husk at de mest populære gynekologer ofte har de lengste ventetider.

Jeg håper det går i orden. Vennlig hilsen Mette

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dette spørsmålet passer best inne psykiatri så bare svar hvis du vil. Jeg ble utsatt for incest og syns at gynekologiske undersøkelser er vanskelig. En gang jeg var kom til fastlegen fordi jeg følte at det var noe galt  med meg.,jeg var gravid og veldig bekymret. Jeg ble bedt om å legge meg i stolen med bøyler for undersøkelse. Legen lo og tøyste . Var litt flørtet i kommentarene.  Kunne si ting som : " så du og din mann har kost dere " " var det godt?" ol. Det banket på døren og en legesekretær spurte om han kunne komme ut litt. Jeg ble liggende i stolen i ti minutter alene med underlivet vendt mot døren. Da legen kom tilbake og avsluttet undersøkelsen sa han at alt var i skjønneste orden. Dagen etter aborterte jeg. ( det ville jo ha skjedd uansett)

Ved senere anledninger har jeg ikke villet ta denne undersøkelsen hos fastlegen men det blir vist lite forståelse for dette. Må man gå gjennom fastlegen og forklare hvorfor man vil til en spesialist.?. Er mine tidligere erfaringer grunn god nok?

Anonymkode: 55d1c...a2c

Bare et lite tillegg til de svarene du har fått. Du trenger ikke involvere fastlegen i dette i det hele tatt. Flere gynekologer driver  privat og uten avtale. Er du villig til å betale kan du få time relativt raskt (varierer sikkert, rundt normalen er 1100 (men du kan ringe å forhøre deg om dette med sekretæren).

Anonymkode: 0dfce...1a1

Jeg bare ber fastlegen min om henvisning til gynekolog, jeg. For celleprøve eller prevensjon, gravidet, endometriose eller hva det skulle være. Har aldri tatt en slik undersøkelse hos fastlegen. Han spør hva jeg skal, det er for å foreslå hvilken jeg bør gå til, han (eller tidligere leger) har aldri foreslått å gjøre undersøkelsen selv eller bedt meg om begrunnelse for hvorfor ikke.

Anonymkode: 6c086...785

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...