Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått påvist endometriose ved MR. Mellom 10 -15 cyster , største på 6 *5* 4 cm  , myomer  osv....og forstørret livmor- Det er også cyster på begge eggstokkene. Har blitt enig med gynekologen om operasjon siden det var så "mye rart" der "inne". Men det jeg gruer meg for er operasjon på Haukeland siden ekspert teamet er på Ullevål v Dr Langebrekke. Jeg er 100 sykemeldt pga Borreliose infeksjon for 4 år siden , og har typisk ME symtomer. Skal til utredning til høsten på ME AVD på Haukeland . Er så utrolig usikker ang operasjonen - om de har nok ekspertise på Haukeland??? I så fall hvilken kirurg er mest erfaren? Hva kan du si om dette? Vet man har fritt sykehusvalg men vet ikke om jeg orker å reise fra Oslo til Bergen tett etter operasjon...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416810-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fint at du sendte MR-beskrivelsen med, for forholdene er litt annerledes enn du beskrev. Du har mange muskelknuter i livmoren, den største over 6 cm. I tillegg har du endometriose (endometriomer eller endometriosecyster) i begge eggstokker, de  er 2-4 cm store (vanlig størrelse for slike cyster), de ligger tett til hverandre bak livmoren (‘kissing ovaries’).

Jeg er helt enig i at du bør opereres, ikke fordi det er mistanke om noe ondartet, men fordi forandringene vil kunne vokse til du kommer i overgangsalderen. Det kan ikke være tvil om at hele livmoren skal bort. Med hensyn til eggstokkene, så kan det diskuteres om de skal fjernes helt eller delvist. Det må du diskutere med gynekologen som skal operere deg. Ullevål Sykehus er den klinikk i Norge som har størst erfaring i endometriose-kirurgi, spesielt den type som også omfatter tarm og urinveier. Det er det ikke mistanke om hos deg. Haukeland har også stor ekspertise innen endometriosekirurgi, så du kan trygt la deg operere der. Jeg vil ikke nevne navn i Doktoronline, men det er flere gode operatører med endometriose-erfaring.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/416810-endometriose/#findComment-3752528
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...