Gå til innhold

NHD: helseangst - med eller uten grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trur jeg er blitt hypokonder...eller i alle fall fått helseangst...

Bakgrunn: jeg tok overdose for litt over en mnd siden og har etter det hatt ganske mange episoder med Takykardi-anfall og har fått ganske langsom puls innimellom. Hadde og tromboflebitt eller lignende i armen. Blodåra er fortsatt ekstra stram.

Min vanlige puls har liggi på 70-90, nå er den enten ustabil på 85-120 når jeg sitter i ro eller ligger og slapper av...helt ned til 45...

Pulsanfallene har begynt å bekymre meg endel da pulsen uten grunn kan stige til 160. Siste kraftige anfall var når jeg skulle i dusjen...pulsen føyk opp til over 180, jeg fikk uklart syn og mista totalt blodsirkulasjon i beina, klarte ikke stå oppreist.

Hvert pulsanfall har etter dette gitt endret syn som varer noen timer (pulsen er bare høy kort tid, senker seg raskt til  mellom 125 og 140) har ikke mista blodsirkulasjon i beina etterpå. 

Var hos lege, tok blodprøver og han gjorde noen tester.

1. Hva kan det skyldes at ved reflekstest ikke hadde noen reaksjon under venstre fot, mens jeg under høyre ikke klarte sitte i ro for det kilte noe infernalsk. Jeg er vanligvis meget kilen under føtter. 

2. Vanligvis kjenner jeg nåla godt når jeg får kortison i kneet, men denne gangen kjente jeg kun at ortopeden stakk, ikke noe press ol som tidligere. ¿Porqué? 

3. Resultat av blodprøver var kun mangel på jern, men jernlagre fine.

* Troponin på 10. Vet det ikke er noe farlig så lavt, men synes det er merkelig jeg har dette i blodet i det hele tatt. 

*Pro BNP var på 23 - over referansegrensa på 20...og enda lenger over hvis en faktisk også beregner sånn de skal gjøre når man er meget overvektig. Da er grensa enda lavere...

Nei, det er ikke alvorlig hjertesvikt, men noe må det bety når tallet er rødt? Det er vel en grunn til at disse grensene er så lave?

Legen sa han var 100% sikker på at det ikke er farlig...jeg klarer ikke stole på ham....

EKG var unormal, men lik forrige måling, så sånn sett "normal" likevel...er vel et år siden det endra seg...noe med forlenga Qtid eller noe ved v1 og v3...

Har ofte vondt i bakhodet og nakken etter pulsanfall, pusten er endret(uten at jeg vil kalle det for direkte tungpust) og kjennes ut som det er plassert en stein på brøstkassa. Spesielt ille når jeg ligger i senga og får disse anfallene...

Klarer du å få meg til å tru at dette ikke er noe...?

Anonymkode: ff07c...67a

Skrevet

Skal forsøke å svare deg:

1. Alle har troponin i blodet. Det er naturlig at hjertemuskelceller, som alle andre celler, dør og blir skiftes ut. Det er derfor man har en referansegrense, hvor det kan være unormalt hvis overskrides. Da kan det være en sykelig prosess som gjør at cellene skades. Så lenge du har normale nivåer, er det greit.

2. Økt NT-ProBNP (din verdi er veldig veldig lite forhøyet) kan utmerket godt ha noe med dine anfall av tachykardi å gjøre. Det er jo ikke noe i veien for at du får en henvisning til kardiolog, men vet ikke om det er helt nødvendig. Det må fastlegen din ta stilling til.

3. Forlenget QT-tid skal tas på alvor, hvis den er over en viss grense (480-500 msek) ved gjentatte anledninger. Vær obs på at den såkalte QTc (korrigert QT-tid for hjertefrekvens) ofte lyver ved rask puls, og overkorrigerer. Om du har puls over 100 når du tar EKG, er QT-tiden ikke pålitelig. Det beste er om det måles QT-tid når pulsen din er lav, for å se om reell QT-tid er lang. Er den det, så er det en del medisiner du ikke skal ta. Også viktig at legen din finner ut (hvis den er reelt lang) om du tar medisiner i dag som forlenger den. 

4. Er anfallene dine av tachykardi ikledd en diagnose? Vanlig rask puls som følge av angst/stress/blodtrykksfall, osv. eller arytmi? Er EKG tatt under anfall?

Tenker at det kanskje ikke skader med en 24-t EKG, for å sjekke om du har arytmier og for å sjekke QT-tiden din over et døgn, og kanskje en ultralyd av hjertet. Er alt normalt, bør du jobbe med angsten.

Repolaringsanormaliteter i V1-V3 er ofte normalt og sees ofte hos unge menn.

Skrevet

Ok, takk for svar. Mange steder står der at det ikke er Troponin i blodet hos friske personer. 

Pro BNP er lite forhøyet, men klarer ikke se at det ikke har noe å si når man er utenfor grensa. Da kunne vel grensa vært mye høyere?! Siden endel mener at det er viktig å vite at grensene er lavere hos overvektige enn hos normalvektige. 

Hadde ikke høy puls ved siste EKG- ca 65. Den forrige målingen husker jeg ikke. Så forlenget QT-tid er vel reell. EKG er ikke tatt under anfall. Jeg er ikke ung mann.

Har lavt blodtrykk i følge fastlegen, men så normalt ut på sykehuset, kanskje pga overdosen. 

Nei, har ingen diagnose på pulsanfallene, derfor jeg kaller dem det i mangel på annet å kalle dem.

Psykiater nevnte rytmeforstyrrelse, men som sagt ingen diagnose.

Dette kjennes ikke ut som angst sånn jeg har kjent den i tretti år, dette med hjertet et noe annet og nytt. Sitter helt i ro i sofaen og ser på tv og har puls på over 100 akkurat nå. Var en liten puls-flukt til 140 for en halvtimes tid siden. Jeg kjenner ikke disse små økningene like lett som de som går fra 50/60 til 160.

Jeg kjenner ubehaget i kroppen rett før disse anfallene kommer.

Er vel egentlig litt sånn at siden denne legen ikke tok meg seriøst når jeg kom med et annet problem før jul (som viser seg å være litt mer alvorlig- røket korsbånd i kne), han sa det ikke var noe for det vistes ikke på MR. Vises det ikke der, er det ikke noe. Og legen sa at disse pulsøkningene skyldes angstanfall, noe jeg føler er feil. Angstanfall har jeg hatt mye av, dette er ikke det.

Feks.Ligger og hører på rolig musikk, så øker plutselig pulsen til det tredobbelte. Jeg er helt avslappa når dette skjer. 

Sitter og prater med venninne en kveld og det samme skjer.

Spist middag, sitter og slapper av med tv, så skjer det.

Hadde jeg hatt noe som helst angstfølelse hadde jeg skjønt det, men jeg har INGENTING i nærheten av noe som kan ligne på angst.

Igjen- tusen takk for svar.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Mange steder står der at det ikke er Troponin i blodet hos friske personer. 

Pro BNP er lite forhøyet, men klarer ikke se at det ikke har noe å si når man er utenfor grensa. Da kunne vel grensa vært mye høyere?! Siden endel mener at det er viktig å vite at grensene er lavere hos overvektige enn hos normalvektige. 

Hadde ikke høy puls ved siste EKG- ca 65. Den forrige målingen husker jeg ikke. Så forlenget QT-tid er vel reell. EKG er ikke tatt under anfall. Jeg er ikke ung mann.

Har lavt blodtrykk i følge fastlegen, men så normalt ut på sykehuset, kanskje pga overdosen. 

Nei, har ingen diagnose på pulsanfallene, derfor jeg kaller dem det i mangel på annet å kalle dem.

Psykiater nevnte rytmeforstyrrelse, men som sagt ingen diagnose.

Dette kjennes ikke ut som angst sånn jeg har kjent den i tretti år, dette med hjertet et noe annet og nytt. Sitter helt i ro i sofaen og ser på tv og har puls på over 100 akkurat nå. Var en liten puls-flukt til 140 for en halvtimes tid siden. Jeg kjenner ikke disse små økningene like lett som de som går fra 50/60 til 160.

Jeg kjenner ubehaget i kroppen rett før disse anfallene kommer.

Er vel egentlig litt sånn at siden denne legen ikke tok meg seriøst når jeg kom med et annet problem før jul (som viser seg å være litt mer alvorlig- røket korsbånd i kne), han sa det ikke var noe for det vistes ikke på MR. Vises det ikke der, er det ikke noe. Og legen sa at disse pulsøkningene skyldes angstanfall, noe jeg føler er feil. Angstanfall har jeg hatt mye av, dette er ikke det.

Feks.Ligger og hører på rolig musikk, så øker plutselig pulsen til det tredobbelte. Jeg er helt avslappa når dette skjer. 

Sitter og prater med venninne en kveld og det samme skjer.

Spist middag, sitter og slapper av med tv, så skjer det.

Hadde jeg hatt noe som helst angstfølelse hadde jeg skjønt det, men jeg har INGENTING i nærheten av noe som kan ligne på angst.

Igjen- tusen takk for svar.

Det som er ganske sentralt, er hvordan pulsen din øker. Øker den (og faller) gradvis? Eller er det som å vri på en bryter, fra ett hjerteslag til det neste? 

Du kommer nok ikke unna å ta et EKG når du har et slikt anfall. Først da kan legen vite om dette er en normalrytme, bare rask (sinustachykardi) eller en reell rytmeforstyrrelse som utgår fra et annet sted i hjertet enn sinusknuten. 

Er det førstnevnte, så er det naturlig å tenke enten angst, en eller annen ubalanse i det autonome nervesystemet (som kan være psykosomatisk), hormonelle forstyrrelser, osv. Er det en reell rytmeforstyrrelse så finnes det spesifikk behandling for dette.

Vedr. QT-tiden din: Hvilke medisiner bruker du i dag? Hva tok du overdose av? (og for øvrig; hvorfor? Selvmordsforsøk eller uhell?) Har du noe ide om hvor langt QT-intervallet var?

Skrevet

Pulsen øker like fort som å slå på eller av en bryter. Senkes i litt varierende tempo , men har ikke sett at det er like gradvis som feks ved økende spenning eller frykt for noe jo nærmere det kommer.

På sykehuset hadde jeg stabil puls på 65, plutselig var den på 160. Neste øyeblikk 134, for deretter komme på 26 så raskt opp til 133 igjen...roet seg ned til 60-65.  angst opptrer ikke sånn.

Vedr QT-tid aner jeg ikke. Legen sa bare at det var unormal EKG, men normal ift. forrige. 

Jeg ønsket å dø, men tok for lite. Det oppdaga jeg etter inntak. Jeg har hele tiden tenkt at jeg kan velge når jeg skal dø, men etter disse hjertegreiene er det mer usikkert hvor valgfritt dette er.

Tok for mye Seroquel og vet at den kan gi takykardi. Men det forklarer ikke hvorfor jeg har halvert pulsen ift hva som var normalt før overdosen 

Skrevet

Hvor mye Seroquel tok du? 

Og bruker du Seroquel i dag? Andre medisiner du bruker?

Var du tilkoblet hjerteovervåkning da du plutselig fikk puls på 160? I såfall bør jo diagnosen din hva angår hjerterytme være sikker. Hjerterytmeforstyrrelser som gir puls på 160 er ytterst sjelden farlige. Når man kommer over 250, begynner de fleste å slite litt.

Det høres ut som du ikke ønsker å dø nå, og det er jo bra! 

Skrevet

Noen som vet svaret på dette: kalles det helseangst om man er redd for å gå til legen fordi man er redd for å få høre at symptomene skyldes noe alvorlig? Og lar være å gå fordi man håper at plagene skal gå over av seg selv, og til dels (eller faktisk) overser eller bagatelliserer ting som bør tas alvorlig? Jeg er litt usikker på det. Er det en slags "legeskrekk", eller er det helseangst? Eller er det samme greien? Hva ER egentlig helseangst?

Anonymkode: 477e2...6a2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet svaret på dette: kalles det helseangst om man er redd for å gå til legen fordi man er redd for å få høre at symptomene skyldes noe alvorlig? Og lar være å gå fordi man håper at plagene skal gå over av seg selv, og til dels (eller faktisk) overser eller bagatelliserer ting som bør tas alvorlig? Jeg er litt usikker på det. Er det en slags "legeskrekk", eller er det helseangst? Eller er det samme greien? Hva ER egentlig helseangst?

Det er også en type helseangst, ja.

Mange er redde for legen, for dårlige nyheter, osv. Det er en grunn til at så mange måler høyt blodtrykk hos legen, men ikke hjemme.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pulsen øker like fort som å slå på eller av en bryter. Senkes i litt varierende tempo , men har ikke sett at det er like gradvis som feks ved økende spenning eller frykt for noe jo nærmere det kommer.

På sykehuset hadde jeg stabil puls på 65, plutselig var den på 160. Neste øyeblikk 134, for deretter komme på 26 så raskt opp til 133 igjen...roet seg ned til 60-65.  angst opptrer ikke sånn.

Vedr QT-tid aner jeg ikke. Legen sa bare at det var unormal EKG, men normal ift. forrige. 

Jeg ønsket å dø, men tok for lite. Det oppdaga jeg etter inntak. Jeg har hele tiden tenkt at jeg kan velge når jeg skal dø, men etter disse hjertegreiene er det mer usikkert hvor valgfritt dette er.

Tok for mye Seroquel og vet at den kan gi takykardi. Men det forklarer ikke hvorfor jeg har halvert pulsen ift hva som var normalt før overdosen 

Må også nevne, Seroquel er en litt uheldig medisin hvis man plages med hjerterytmeforstyrrelser. Årsaken er at Seroquel (eller rettere sagt metabolitten til Seroquel som dannes i kroppen) er blant de sterkeste noradrenalinreopptakshemmerene som eksisterer, i tillegg til at Seroquel gjennom andre mekanismer aktiverer det adrenerge systemet.

Dette merker man ikke så mye til rent psykisk, fordi Seroquel også blokkerer adrenerge reseptorer i hjernen (alfareseptorer). I kroppen og hjertet derimot, aktiverer adrenalinet betareseptorene kraftig. Det gir hjertebank, rytmeforstyrrelser, lavt blodtrykk, skjelving, osv. De som plages av dette men som ellers har god effekt av Seroquel, bør etter min mening løse det med en betablokker. 

Skrevet
16 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er også en type helseangst, ja.

Mange er redde for legen, for dårlige nyheter, osv. Det er en grunn til at så mange måler høyt blodtrykk hos legen, men ikke hjemme.

Ja, men når jeg leser om helseangst så er det nærmest det motsatte det snakkes om. Altså, overdrevent fokus på symptomer, føler seg ikke trygg på at man ikke er syk selv om legen sier det... ikke det å unngå leger, overse opplagte symptomer osv. Men samtidig er det vel en slags indre angst for sykdom som fører til en slik adferd.

Og når jeg leser om legeskrekk, så nevnes gjerne en årsak: redd for "å bli syk" av å gå til legen.

Så, er det to sider av samme sak da?

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men når jeg leser om helseangst så er det nærmest det motsatte det snakkes om. Altså, overdrevent fokus på symptomer, føler seg ikke trygg på at man ikke er syk selv om legen sier det... ikke det å unngå leger, overse opplagte symptomer osv. Men samtidig er det vel en slags indre angst for sykdom som fører til en slik adferd.

Og når jeg leser om legeskrekk, så nevnes gjerne en årsak: redd for "å bli syk" av å gå til legen.

Så, er det to sider av samme sak da?

Ja, det er to ulike reaksjoner på samme problem.

Noen er redde for sykdommer og ser på legen som den som kan berolige og dempe angsten.

Noen er redde for sykdommer og ser på legen som den som skal gi dødsdommen.

Noen er redde for legen fordi de frykter smertefulle eller ubehagelige undersøkelser (GU, blodprøver, sting, osv) men det er noe annet.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, det er to ulike reaksjoner på samme problem.

Noen er redde for sykdommer og ser på legen som den som kan berolige og dempe angsten.

Noen er redde for sykdommer og ser på legen som den som skal gi dødsdommen.

Noen er redde for legen fordi de frykter smertefulle eller ubehagelige undersøkelser (GU, blodprøver, sting, osv) men det er noe annet.

Nå spør jeg sikkert banalt, men helseangst kan altså i seg selv føre til legeskrekk? Det var mest det jeg mente med "to sider av samme sak". Forhøyet blodtrykk, annen "stressadferd", unngår å gå til legen osv. FORDI man rett og slett har helseangst (og er redd for at legen skal komme med en eller annen dødsdom). Eller er det utelukkende helseangst, og så kommer det bare til uttrykk på legekontoret, uten at det kan kalles legeskrekk. Det handler jo egentlig ikke om legen, men om hva legen kan komme til å konkludere med - sykdommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...