Gå til innhold

Rotfylling som har forsvunnet?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg lurer på om jeg har mistet en rotfylling! Hadde en rotfylling i en tann, og nå er en plombe ramlet ut (vel, tror det skjedde for et år siden, men først nå har jeg fått vondt i tanna, så nå har jeg bestilt tannlegetime).

Det ble et "hulrom" mellom to tenner der plomben/fyllingen var, og her har det satt seg fast matsmuler til stadighet - har måttet bruke tanntråd etter HVERT MÅLTID (ja, i over ett år, har tannlegeskrekk!). Så det er jo godt mulig at det har kommet større hull her da.... Men har altså ikke hatt smerter før nå siste døgnet.

Det jeg lurer på er om tannlegen bare fyller i hullet på nytt, eller om jeg må bore og gjøre hele rotfyllings-arbeidet (med dervedfølgende kostnader!) OM IGJEN? Har hullet blitt større enn før? Trodde nemlig det var slik at man ikke kunne få nytt hull i en tann som var rotfyllt, ettersom nervene jo er tatt bort?

Kanskje ikke så lett å svare for en internett-tannlege, men takker for evnt. svar likevel....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41701-rotfylling-som-har-forsvunnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Det skal mye til at rotfyllingen forsvinner slik du frykter. Jeg skulle anta at det er bare å fylle tannen etter minimalt med borring. Tannen er jo død og rotfylt så du vil ikke kjenne noe smerte.

Hull i tenner har ikke noe med en nerve i tannen å gjøre, men er et resultat at sukker og bakterier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...