Gå til innhold

Hvor psyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor psyk må man være for å ha uføretrygd? Altså ikke det å få den, men det å fortsette å ha den. Da tenker jeg funksjonsmessig, hva man får til i hverdagen. Tenker spesielt på ung ufør - som stiller strengere krav til alvorlighetsgrad enn vanlig trygd. Hvis man f.eks. begynte med fjellklatring med ung ufør, er det riktig å fortsette å ha trygden, og har man juridisk krav på den? Og så lurer jeg på hvordan "folk" oppfatter dette, dvs. skillet mellom hva folk tenker og hva det er riktig å tenke.

Anonymkode: 6d701...93f

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor psyk må man være for å ha uføretrygd? Altså ikke det å få den, men det å fortsette å ha den. Da tenker jeg funksjonsmessig, hva man får til i hverdagen. Tenker spesielt på ung ufør - som stiller strengere krav til alvorlighetsgrad enn vanlig trygd. Hvis man f.eks. begynte med fjellklatring med ung ufør, er det riktig å fortsette å ha trygden, og har man juridisk krav på den? Og så lurer jeg på hvordan "folk" oppfatter dette, dvs. skillet mellom hva folk tenker og hva det er riktig å tenke.

Psykiske problemer, feks, umuliggjør ikke fjellklatring, vel?

Men lurer litt på hvor vanlig at folk mister trygden fordi de har blitt for friske. Er neppe særlig vanlig.

Anonymkode: 531e9...cce

Skrevet

Hvis man klatrer i fjellet bør man klare å stable varer på Rema, vel? Er nok det folk flest tenker.

Tror ikke det er vanlig å miste trygden nei, men det kan jo være fordi folk ikke rapporterer om at de har blitt friske. Og det kan jo hende at selv om man har juridisk krav på det at man burde komme seg i arbeid i stedet.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man klatrer i fjellet bør man klare å stable varer på Rema, vel? Er nok det folk flest tenker.

Tror ikke det er vanlig å miste trygden nei, men det kan jo være fordi folk ikke rapporterer om at de har blitt friske. Og det kan jo hende at selv om man har juridisk krav på det at man burde komme seg i arbeid i stedet.

Jeg aner ikke hva folk tenker. Jeg kjenner ingen. Så det er et mysterium.

Skrevet
43 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg aner ikke hva folk tenker. Jeg kjenner ingen. Så det er et mysterium.

Du leser vel hva som skrives på nettet?

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du leser vel hva som skrives på nettet?

Tror ikke disse rabiate folkene som skriver i kommentarfeltene er representative for folket. Håper ihvertfall ikke det.

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Tror ikke disse rabiate folkene som skriver i kommentarfeltene er representative for folket. Håper ihvertfall ikke det.

Nei men det er jo seriøse forum (f.eks. diskusjon.no), og sider som facebook (selv om man ikke er "venner" med noen der kan en jo se hva folk skriver til hverandre... smugtitte som ensom observatør / stalker).

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei men det er jo seriøse forum (f.eks. diskusjon.no), og sider som facebook (selv om man ikke er "venner" med noen der kan en jo se hva folk skriver til hverandre... smugtitte som ensom observatør / stalker).

Og der snakker de negativt om trygdede?

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Og der snakker de negativt om trygdede?

Saken var vel om at hvis man klatret i fjellet at man kunne stable varer på Rema...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Saken var vel om at hvis man klatret i fjellet at man kunne stable varer på Rema...

Er det sånt "folk" snakker om?

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det sånt "folk" snakker om?

Rent konkret er akkurat det kanskje en sjelden samtale, men noe i den duren da. At hvis man klarer fritidsting A så klarer man jobb B.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rent konkret er akkurat det kanskje en sjelden samtale, men noe i den duren da. At hvis man klarer fritidsting A så klarer man jobb B.

Ja, NAV hevder at folk som er aktivere bloggere sikkert kunne orke jobbe, så hvem vet. Det tryggeste er nok å holde sengen, eller ligge på sofaen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/nav-mener-gudrun-23-blogger-for-mye-til-a-vaere-syk/64270570

Nav mener Gudrun (23) blogger for mye til å være syk

Det til tross for legeuttalelse fra spesialist og fastlege som sier at hun er arbeidsufør.

«Vedlagt følger noen av innleggene du har publisert i perioden fra du fremsatte krav om AAP til oktober. Ut fra det generelt høye aktivitetsnivået på bloggen din, har vi vanskelig for å se at du kan regnes som arbeidsufør.»

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg veldig godt. Det er faktisk et viktig spørsmål du stiller. Jeg er ufør pga en psykisk lidelse. Jeg har mye angst. Det å være i NAVsystemet forverret angsten veldig . Trodde jeg skulle føle en lettelse ved å bli ufør men man føler jo fortsatt at man må stå til rette for NAV. Går i terapi for å bli bedre men samtidig føler man på usikker når man blir bedre. Stiller seg stadig spørsmålet : kunne jeg ha klart å jobbe litt nå?. Men så er psyken svingende..

Og for min del er jeg bedre fordi jeg ikke er i jobb.!!!!

Dette at det snakkes så mye om uflretrygdede og om dette å stille krav til de . Dette at det blir slengt så mye usaklige og negative kommentarer til uføretrygdede er med på å skape usikkerhet og frykt for min del. 

Anonymkode: cd5ad...f59

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, NAV hevder at folk som er aktivere bloggere sikkert kunne orke jobbe, så hvem vet. Det tryggeste er nok å holde sengen, eller ligge på sofaen.

Bryr meg ikke noe om hva NAV mener, tenker mest på folkesynet. Men hvis de hadde stoppet trygden hadde det selvsagt vært ille.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår deg veldig godt. Det er faktisk et viktig spørsmål du stiller. Jeg er ufør pga en psykisk lidelse. Jeg har mye angst. Det å være i NAVsystemet forverret angsten veldig . Trodde jeg skulle føle en lettelse ved å bli ufør men man føler jo fortsatt at man må stå til rette for NAV. Går i terapi for å bli bedre men samtidig føler man på usikker når man blir bedre. Stiller seg stadig spørsmålet : kunne jeg ha klart å jobbe litt nå?. Men så er psyken svingende..

Og for min del er jeg bedre fordi jeg ikke er i jobb.!!!!

Dette at det snakkes så mye om uflretrygdede og om dette å stille krav til de . Dette at det blir slengt så mye usaklige og negative kommentarer til uføretrygdede er med på å skape usikkerhet og frykt for min del. 

Det er mange ganger folk har et mer fornuftig syn på ting enn fagfolk...

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke jobb til alle. Er det ikke bedre at de med best helse, de mest produktive, jobber?

Anonymkode: af8e2...f6a

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om det rent juridiske, men for å få ung ufør-tillegget, må tilstanden/lidelsen ha oppstått før du fylte 26 år. Du kan tjene ca. 60.000 kr. i året uten å miste uføretrygden din.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne uttalelsen er vanskelig å forstå. Var det positivt eller negativt ment ang det jeg skrev ? . Jeg vet så lite om NAV og hva folk mener, ble bare veldig syk midt i en travel jobbhverdag . Jammen glad det ikke er " folk" som skal bestemme andre menneskers skjebne.  At det finnes noen som har kunnskap og kan sette seg inn i hvordan mennesker med psykiske lidelser har det ... Som tørr å handle ut fra sitt fag og ikke lar tilfeldige avisoverskrifter , media og humorprogram avgjøre enkeltmenneskets liv. 

samtidig opplever jeg at " folk" som kjenner meg og står meg nær ikke er i tvil om at uføretrygd er rett for min del. 

Hvis det du skrev var negativt ment syns jeg det er både feigt og generaliserende ... 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil prøve å svare på dette litt kompliserte spørsmålet knyttet til det juridiske. Jeg er usikker på om det er det du ønsker svar på eller om det i hovedsak er hva folk oppfatter, tenker osv. du ønsker svar på. Der ser jeg også du har fått svar fra flere overfor. Selv om sykdommen påvirker inntektsevnen, kreves det ikke at man ikke skal kunne gjøre noe som helst.

Det er ved innvilgelsen man vurderer hvorvidt vilkårene for uføretrygd er oppfylt. Det er også da det vurderes om vilkårene for ung ufør er oppfylt. Er disse først oppfylt (det er klart dokumentert at man ble alvorlig syk før fylte 26 år) vil uføretrygden bli beregnet etter disse særreglene så lenge man beholder uføretrygden sin. 

Hovedregelen er at det ikke gjøres noen ny vurdering av hvor psyk man er etter at man har fått innvilget uføretrygd. Det gjøres ikke en ny vurdering etter en viss tid som er tilfellet på mer kortvarige ytelser. Her vises det også til at man skal kunne prøve seg i arbeid samtidig som man har uføretrygd uten å miste uføretrygden. Da reduseres utbetalingen av uføretrygden, men man beholder uføregraden (i slike tilfeller kan man altså beholde uføretrygden på tross av at funksjonen kan ha blitt bedre).Tidligere (før 01.01.2015) kunne uførepensjonen reduseres hvis det skjedde en vesentlig endring i forhold som har betydning for inntektsevnen. 

Juridisk vil det dermed være få tilfeller hvor man ikke har rett på videre uføretrygd der vilkårene var oppfylt ved innvilgelse. Man kan selvsagt si fra seg retten til uføretrygd. Det kan også foretas et nytt vedtak dersom det skjer en vesentlig endring i forhold som er av betydning for retten til den ytelsen vedkommende mottar. Det skal nok en del til før denne hjemmelen benyttes for endring av uføretrygden.

Anonymkode: 948a7...44b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...