AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 Skrevet 21. februar 2017 Jeg har noen spørsmål angående uregelmessige blødninger. Jeg er kvinne 40 år. Har bruka hormonspiral fra 2007 til 2015 da jeg i 2015 fikk kraftige blødninger med spiral ( hadde da ikke hatt blødning på flere år). Spiralen ble fjernet og jeg fikk noen voldsomme blødninger. Det ble konstatert myom og ble operert for dette samt fjernet livmorslimhinne. Prøvde p- sprøyte, første sprøyte januar -16 og andre februar -16. Valgte deretter å slutte pga nedstemthet og humørsvingninger. Fikk menstruasjon i mai som varte i 8 uker, 5 uker opphold, 3 uker menstruasjon. Det har gradvis normalisert seg og har hatt normal menstruasjon i november, desember og januar med ca 34 dager i mellom. Fikk mentruasjon 27 januar som varte 4- 5 dager. Fikk da blødning igjen 10 februar med en uke med helt mørk blødning og deretter friskt blod og det har ikke gitt seg enda. Har vart i 11 dager og virker ikke som det skal gi seg med det første. Blødningene er i varierende menge, men ingen store blødninger. Er dette normalt eller bør jeg kontakte lege? Anonymkode: 4f43d...142 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. februar 2017 Skrevet 22. februar 2017 P-sprøyten kan sitte i kroppen opp til ett år, men i og med at du har hatt en rekke normale menstruasjoner, kan vi regne med at den effekten er borte. Uregelmessige blødninger er ganske vanlig i din alder. Det skyldes som regel at eggløsningen er uregelmessig og dermed produseres ikke progesteron som regulerer blødningene. Hvis det fortsetter i 2-3 måneder, synes jeg du skal ha en kontroll for å utelukke andre forhold, f.eks, kan det ha dannet seg ny muskelknute eller du kan ha en ‘overstimulert’ livmorslimhinne. Vennlig hilsen Mette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.