Gå til innhold

Enkle jobber for psyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor lager ikke NAV enkle arbeidsplasser for psyke, og krever det i stedet for at man bare skal gå hjemme? F.eks. skrelle bananer. Det er jo mange ting som har blitt automatisert, men hvis det er gratis arbeidskraft så sparer vel bedriften penger når de slipper å kjøpe maskiner?

Ser det er mye som kunne vært gjort rundt omkring. Norge vokser jo igjen av kratt, hva med å shine opp litt? I Oslo ligger det masse søppel og avfall fra rusmisbruk, hva med å ordne opp i det?

Det er vel det man hører, at alle klarer å gjøre en eller annen jobb.

Anonymkode: 636c3...372

Skrevet

Hvis det ikke er kroppen som er problemet så klaer man å bære småtrær fra A til B, dvs. det er en fyr med sag som kutter og så bærer de psyke det bort til en henger.

Skrevet

Hvorfor skal psyke ha utdannelse? Hvis man er psyk, så klaer man ikke konsentrere seg om slikt. Hvis man klarer det så er man ikke psyk.

Skrevet

Skal man få ekstrabetalt da?

Anonymkode: db849...2a5

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Skal man få ekstrabetalt da?

Nei, hvis man klarer å bruke kroppen så klaerr man vel å rydde ting? Og da burde kanskje NAV / staten / Norge kreve det?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvis man klarer å bruke kroppen så klaerr man vel å rydde ting? Og da burde kanskje NAV / staten / Norge kreve det?

Høres nærmest ut som slavearbeid. Og kanskje ville det først til at andre ble arbeidsledige? Hvem vet.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lager ikke NAV enkle arbeidsplasser for psyke, og krever det i stedet for at man bare skal gå hjemme? F.eks. skrelle bananer. Det er jo mange ting som har blitt automatisert, men hvis det er gratis arbeidskraft så sparer vel bedriften penger når de slipper å kjøpe maskiner?

Ser det er mye som kunne vært gjort rundt omkring. Norge vokser jo igjen av kratt, hva med å shine opp litt? I Oslo ligger det masse søppel og avfall fra rusmisbruk, hva med å ordne opp i det?

Det er vel det man hører, at alle klarer å gjøre en eller annen jobb.

Hvorfor spør du ??? Er det er seriøst spørsmål om aktivitetstilbud for psykisk syke ??. 

Nav har faktisk noe som heter varig tilrettelagt arbeid. De har også tiltak der psykisk syke får undervisning og god hjelp til å finne en arbeidsplass som passer den enkelte . Der de får oppfølging og tid til å bli trygg en plass.( Men ikke alle klarer dette heller.)

Det er faktisk ventelister til disse tiltakene. Så det viser jo at mange ønsker å jobbe litt men de klarer ikke en ordinær jobb. 

En annen ting. Hvis man sliter psykisk så hjelper det vel ikke å bli tvunget til å gjøre noe som man overhode ikke kan trives med . Det vil jo ikke akkurat fremme helsen. Trivsel i jobb er vel like viktig for denne gruppen som for alle andre. ( kanskje mer).Så det å tilrettelegge for arbeid også i andre sammenhenger enn dette du skriver om er også viktig. 

Anonymkode: e5724...ab0

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg tror ikke folk blir friskere av å bare gå hjemme og bli isolert, i alle fall. Så tilrettelagt arbeid er bra for alle som er sjuke eller har en funksjonshemming. 

Skrevet

Man kan lure på hva som skjer med samfunnet I lokalavisa i dag står det om at selv 40 åringene i dag er i problemer

Når det gjelder framtidas arbeidsmarked ser man visst for seg et stort behov for automatooeratører som et slags bindeledd mellom menneske og maskin før maskinene er kommet langt nok Særlig er visst det i helsesektor også maskinoperatører som skal designe maskinene da eller bringe dem ned fra tegnebrettet

Tror også det må bli stort behov for autoriserte tolker

Men det å gjøre oppfinnelser og ta patent er jo alltid ledige jobberl

Mye kan gjøres men skal man bli grunder er det veldig vanskelig man må jo ha en viss tidshorisont å jobbe på og noen å gi arbeidet videre til

Problemet er at ting blir så lett bare underskuddsforetagende om man ikke er smart nok

De samler jo stadig opp data om våre behov via de innkjøp vi gjør også videreføres dette i forventede behov blant oss som kjøper ting

Hvis man virkelig undersøkte folk fleste fremtidige behov og ønsker på uavhengig seriøs måte ville man kanskje finne helt andre ønsker blant folk flest Kanskje også finne at manges basale behov ikke er dekket også

Men man har jo alltid stemmeseddelen

Anonymkode: 6bc8b...6c9

Skrevet

Sånn helt seriøst : er det noen innpå her som har erfaring med feks tilrettelagt arbeid ?. Eller har prøvd noe frivillighetsarbeid . Eller som jobber litt ved siden av uføretrygd. ?

Vil veldig gjerne høre hvordan dere har opplevd det og hva dere har jobbet med ? 

Skrevet

Jeg venter på ledig plass på en gård, hvor jeg skal være 1-2 timer, 2 ganger i uka. NAV sa jeg kunne få jobbe med hundene de har der. De driver med oppdrett av BC. Men jeg vet ikke enda hva jeg skal gjøre der. Det er tilrettelagt for psykisk syke. Man må jo igjennom arbeidsutprøving før det er noe poeng i å søke ufør. Denne gården var det eneste NAV og legen min fant som jeg kanskje kunne klare. Hvordan det skal føre til inntektsgivende arbeid noe sted, det aner jeg ikke, men det skulle jeg ikke tenke på sa NAV. Man kan bare være der et år så det er ikke noe varig tilrettelagt arbeid.

Skrevet

Jeg skaffet meg arbeidserfaring som jeg kunne gjøre litt rede for på jobbintervju ved å delta i styrearbeid og frivillig arbeid i bygården der jeg bodde i mange år

Det fungerte som introduksjon til yrkesliv sammen med mange kurs i arkivarbeide og også litt praksis i regi av kurssted Det var store vanskeligheter med full stillingsprosent og fast arbeide hele tiden da man ofte gjentok at folk flest ønsket seg deltid

Så ble jeg overtallig for etpar år siden Hadde fått noen signaler i forkant om at man synes det var rart at jeg ikke var ingeniør eller lignende og jeg ble oppmuntret til å ta arbeide innen catering da jeg sluttet fra ledelseshold

I dag er situasjonen bare kjempevanskelig

Det har mye å si at man ikke føler seg så mislykket på alle områder Kanskje man har en hobby man kan gjøre noe mer ut av

Man kan jo også prøve å senke forbruket å "ligge litt på været" til markedet blir bedre Prøve å tenke langsiktig oppi alt

Å være helsemessig klar når tilbudene begynner å komme igjen er også smart Alt som styrker fysikken er bra for en tror jeg

Eller fordype seg i noe man synes er interessant hvis man ikke trengs mye av de nærmeste feks eldre foreldre eller småbarn også kanskje Akkurat nå sover min mor men hun forstår ikke så mye at man kan trenge også annet fokus enn det rent livsoppholdende

Alt er blitt så kommersielt styrt og markedsstyrt føler jeg Også politikk

Man kan jo prøve å selv være en motvektåp

og værre og værre blir det visst om mange spådommer slår til

Anonymkode: 6bc8b...6c9

Skrevet
Akkurat nå, Trine skrev:

Jeg venter på ledig plass på en gård, hvor jeg skal være 1-2 timer, 2 ganger i uka. NAV sa jeg kunne få jobbe med hundene de har der. De driver med oppdrett av BC. Men jeg vet ikke enda hva jeg skal gjøre der. Det er tilrettelagt for psykisk syke. Man må jo igjennom arbeidsutprøving før det er noe poeng i å søke ufør. Denne gården var det eneste NAV og legen min fant som jeg kanskje kunne klare. Hvordan det skal føre til inntektsgivende arbeid noe sted, det aner jeg ikke, men det skulle jeg ikke tenke på sa NAV. Man kan bare være der et år så det er ikke noe varig tilrettelagt arbeid.

Håper det blir en god opplevelse for deg 😊. Akkurat noe slikt kunne jeg tenke meg . Jobbe litt noen timer i uken . Er uføretrygdet og klarer ikke å få struktur på dagene . Tror det hadde vært greit å ha noe å gå til noen dager. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det blir en god opplevelse for deg 😊. Akkurat noe slikt kunne jeg tenke meg . Jobbe litt noen timer i uken . Er uføretrygdet og klarer ikke å få struktur på dagene . Tror det hadde vært greit å ha noe å gå til noen dager. 

Ja, det håper jeg også. Det virker som at NAV hørte på legen min sånn mtp at jeg ikke må ha mange folk å forholde meg til osv. Og NAV vet jo at jeg er litt hundegal så jeg er glad jeg fikk dette tilbudet, selv om jeg gruer meg skikkelig. Jeg gruer meg alltid til nye ting ;) Det er veldig lite jeg kan jobbe med siden jeg har problemer både i hue og bena. Men det hjelper på hodet å ha hunder/dyr jeg kan fokusere på, da blir mennesker bittelitt lettere å forholde seg til. Men dette er jo som sagt ikke noe varig. Rart det ikke finnes flere sånne tilbud på gårder. Bønder har jo som regel mer enn nok å gjøre og dyr sier sjeldent nei takk til litt ekstra stell. Men det er kanskje det at de som er der skal følges opp og det krever jo litt ressurser.

Skrevet
6 minutter siden, Trine skrev:

Ja, det håper jeg også. Det virker som at NAV hørte på legen min sånn mtp at jeg ikke må ha mange folk å forholde meg til osv. Og NAV vet jo at jeg er litt hundegal så jeg er glad jeg fikk dette tilbudet, selv om jeg gruer meg skikkelig. Jeg gruer meg alltid til nye ting ;) Det er veldig lite jeg kan jobbe med siden jeg har problemer både i hue og bena. Men det hjelper på hodet å ha hunder/dyr jeg kan fokusere på, da blir mennesker bittelitt lettere å forholde seg til. Men dette er jo som sagt ikke noe varig. Rart det ikke finnes flere sånne tilbud på gårder. Bønder har jo som regel mer enn nok å gjøre og dyr sier sjeldent nei takk til litt ekstra stell. Men det er kanskje det at de som er der skal følges opp og det krever jo litt ressurser.

Er helt sikkert ikke noe å kvie seg til. Dette klarer du . Jeg er ekspert på å kvie meg til nye og " gamle" ting. Jeg prøvde å si til meg selv :" jeg kan vente med å kvie meg til dagen før. I dag slipper jeg å kvie meg " . Det hjalp meg litt. Du er jo flink med hunder . Jeg vet ingenting om hund . 

Du får uansett en erfaring som kanskje kan gi deg mot til å prøve andre ting etter hvert . ? 

Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Det er nok mest for å få dokumentert arbeidsutprøving før der blir aktuellt å søke uføre.

Skrevet

Dette høres bra ut :-)

Skrevet

Hei Trine!

Så flott at har fått plass på en "hunde-gård"! Jeg håper det blir et godt sted å være.

Det å få en slik praksis-plass kan absolutt føre noe godt med seg, da også på inntektssiden. Jeg er 100% uføretrygdet men ønsket et sted å være. Kom i kontakt med et lite firma der jeg fikk være noen dager i uken. Der jobbet jeg gratis, hovedsakelig med rydding av kontoret der; sorterte, satte inn i permer osv. Etter et halvt år med gratisjobbing ble jeg tilbudt lønn. Jeg har nå jobbet meg opp i mot en 50%-stilling og tjener da litt ved siden av trygden. Dette er en ordning som det er lagt til rette for i Nav-systemet. Jeg mister ikke min 100% uføregrad, men trekker fra det jeg tjener på en slik måte at jeg får litt mer ved å jobbe. Jobben er tilrettelagt gjennom dialog med sjefen og jeg trives svært godt og klarer å gjøre skikkelig nytte for meg.

Jeg håper at også du kommer inn i en sammenheng som er god for deg, og så er de jo heldige som får en svært hunde-kyndig person med på laget!!!

Lykke til :o)

Anonymkode: f09ca...7a9

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Trine!

Så flott at har fått plass på en "hunde-gård"! Jeg håper det blir et godt sted å være.

Det å få en slik praksis-plass kan absolutt føre noe godt med seg, da også på inntektssiden. Jeg er 100% uføretrygdet men ønsket et sted å være. Kom i kontakt med et lite firma der jeg fikk være noen dager i uken. Der jobbet jeg gratis, hovedsakelig med rydding av kontoret der; sorterte, satte inn i permer osv. Etter et halvt år med gratisjobbing ble jeg tilbudt lønn. Jeg har nå jobbet meg opp i mot en 50%-stilling og tjener da litt ved siden av trygden. Dette er en ordning som det er lagt til rette for i Nav-systemet. Jeg mister ikke min 100% uføregrad, men trekker fra det jeg tjener på en slik måte at jeg får litt mer ved å jobbe. Jobben er tilrettelagt gjennom dialog med sjefen og jeg trives svært godt og klarer å gjøre skikkelig nytte for meg.

Jeg håper at også du kommer inn i en sammenheng som er god for deg, og så er de jo heldige som får en svært hunde-kyndig person med på laget!!!

Lykke til :o)

Hei . Er ikke Trine så håper det er greit at spør deg ?.

jeg er nylig uføretrygdet . Dette var oppmuntrende å lese. Så det er håp om å nærme seg arbeidslivet igjenn. Var du lenge uføretrygdet før du prøvde dette ? . Hvor gammel  er du ? . Tok du selv kontakt ? 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei . Er ikke Trine så håper det er greit at spør deg ?.

jeg er nylig uføretrygdet . Dette var oppmuntrende å lese. Så det er håp om å nærme seg arbeidslivet igjenn. Var du lenge uføretrygdet før du prøvde dette ? . Hvor gammel  er du ? . Tok du selv kontakt ? 

Hei! Selvsagt vil jeg gjerne svare deg :o)

Før jeg kom i denne betalte jobben hadde jeg selv kontaktet noen foreninger og jobber for å be om praksisplass. Dette gjaldt blant annet Kreftforeningen og noen seniorsentere. Jeg hadde like før blitt uføretrygdet. Jeg ringte og ba om en samtale og sa at jeg kunne gjøre hva som helst av forefallende arbeid. Jeg stilte da med attester i bakhånd, og ved noen anledninger hadde jeg sendt det i forkant. Det ble noen hyggelige samtaler. Jeg fikk positivt svar hver gang og ble raskt inkludert i miljøet. Det var godt å ha noe å gå til og få oppgaver jeg klarte.

Nå ved denne jobben jeg har nå ble jeg kontaktet av venner som hadde dette firmaet. Nå jobber jeg fast her 50% og har fått veldig givende oppgaver som jeg mestrer og som jeg føler utfordrer meg på en positiv måte. Jeg har vært her i over to år og krysser fingrene for fremtiden!

Jeg er litt over femti år.

Jeg ønsker også deg all lykke til :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...