Gå til innhold

Å bli slått/mishandlet som barn

Anbefalte innlegg

Andreaswell
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hadde gjort undersøkelser på barn som hadde blitt utsatt for fysisk vold som barn og barn som hadde blitt utsatt for psykisk vold. Som voksne hadde de som hadde vært utsatt for psykisk vold langt flere symptomer på psykiske lidelser. De hadde også undersøkt bakgrunnen til mordere, en overvekt hadde vært utsatt for emosjonell vold som barn av sine foreldre. Det skrives jo mye om mobbing i skolen,men sjelden eller aldri har jeg lest om foreldre som kontinuerlig mobber ett av sine barn. For som oftest i slike dysfunsjonelle familier,velger foreldrene ett barn som syndebukk og søppelbøtte for alle frustrasjoner.

Anonymkode: 1c003...d22

Nå leser jeg om dette i fagbøker og fagblader, så mulig det er jeg som har en særlig interesse for dette. 

Andreaswell
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Både fysisk og psykisk vold mot barn er skadelig. Tror at et lite barn som blir ristet hardt eller feks slått av en frustrert mor kan ha blitt preget av dette uten nødvendigvis å huske det. 

Men forskning viser jo også at fravær av fysisk kontakt. Mangel på klem , ikke få sitte på fanget eller få bekreftet at man er ønsket og elsket er også veldig skadelig. 

Min mor verken mobbet eller slo meg. Men hun var fjern og ukjærlig ... 

Det gjør at man har psykiske sår som ingen kan forstå. 

Anonymkode: fd8dd...a20

Absolutt inne på noe her. Mangel på god omsorg, relasjoner og fysisk kontakt er meget viktig for barn.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for gode svar og innspill. Det dere skriver om mangel på nærhet og psykisk tilstedeværelse fra omsorgsgiverne er nok heller årsak til mine psykiske utfordringer, enn et evt fysisk misbruk.

takk til forumet som lærer meg selv bedre å kjenne :)

Anonymkode: 7e808...838

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Master skrev:

Absolutt inne på noe her. Mangel på god omsorg, relasjoner og fysisk kontakt er meget viktig for barn.

Dette vil jeg kalle omsorgssvikt. Et barn er avhengig av en nær og kjærlig omsorgsperson, hjelper ikke at man gir et barn mat, rett klede osv, hvis nærhet og kjærlighet mangler.

Andreaswell
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil jeg kalle omsorgssvikt. Et barn er avhengig av en nær og kjærlig omsorgsperson, hjelper ikke at man gir et barn mat, rett klede osv, hvis nærhet og kjærlighet mangler.

Mangel på dette er absolutt omsorgssvikt ja. Og der har vi alle et ansvar ved å melde ifra til barnevernet.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Master skrev:

Mangel på dette er absolutt omsorgssvikt ja. Og der har vi alle et ansvar ved å melde ifra til barnevernet.

Kan bli litt heksejakt .... Der naboer sitter og vurderer hverandre ut fra akkurat fasaden ..... Det er mange flotte fasader der det ikke mangler fine ting, Velltrente, aktive, bereiste og velkledde ...men kjærlighet og varme er fraværende . Umulig for utenforstående å vurdere. Man blir vurdert ut fra fasaden. Jeg elsket barna mine . Hadde de på fanget, snakke med de,lekte med de , var til stede i livene deres....En nabo syns det var rotete hjemme hos meg og meldte meg for omsorgssvikt ... Hun var selv litt nevrotisk i forhold til orden og syklig opptatt av fasaden ... 

Mer du en mor master ??

Andreaswell
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bli litt heksejakt .... Der naboer sitter og vurderer hverandre ut fra akkurat fasaden ..... Det er mange flotte fasader der det ikke mangler fine ting, Velltrente, aktive, bereiste og velkledde ...men kjærlighet og varme er fraværende . Umulig for utenforstående å vurdere. Man blir vurdert ut fra fasaden. Jeg elsket barna mine . Hadde de på fanget, snakke med de,lekte med de , var til stede i livene deres....En nabo syns det var rotete hjemme hos meg og meldte meg for omsorgssvikt ... Hun var selv litt nevrotisk i forhold til orden og syklig opptatt av fasaden ... 

Mer du en mor master ??

Jeg har en sønn ja. Det å få en bekymringsmelding er ikke dramatisk i seg selv. Det er som du sier, kan lett bli tolket feil ut fra fasaden. Men, da vet man at andre bryr seg, det er tross alt barna det gjelder. Det er få bekymringsmeldinger som går videre, men heller meld i fra en gang for mye enn for lite. Vi skal absolutt ikke være redde for å melde ifra. Det er farlig. Når det er sagt så kommer flest bekymringsmeldinger fra barnehage, skole, leger, helsesøstre og andre instanser som har faglig kompetanse.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Master skrev:

Jeg har en sønn ja. Det å få en bekymringsmelding er ikke dramatisk i seg selv. Det er som du sier, kan lett bli tolket feil ut fra fasaden. Men, da vet man at andre bryr seg, det er tross alt barna det gjelder. Det er få bekymringsmeldinger som går videre, men heller meld i fra en gang for mye enn for lite. Vi skal absolutt ikke være redde for å melde ifra. Det er farlig. Når det er sagt så kommer flest bekymringsmeldinger fra barnehage, skole, leger, helsesøstre og andre instanser som har faglig kompetanse.

Da er vi enige😊. Da jeg har en psykis lidelse har jeg perioder der jeg ikke har energi til å ha huset " tipp, topp" hele tiden. Men ungene vet at de er elsket og at vi hjelper hverandre og står sammen. Alle med faglig kompetanse var på min side..😊. 

Er uenig i at det å få en bekymringsmelding ikke er dramatisk .. Det har vært forskning på dette og psykologer har uttalt seg. Det er faktisk ganske traumstisk for de det gjelder....... 

Jeg har mye mer tro på familievern enn barnevern. 

Andreaswell
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi enige😊. Da jeg har en psykis lidelse har jeg perioder der jeg ikke har energi til å ha huset " tipp, topp" hele tiden. Men ungene vet at de er elsket og at vi hjelper hverandre og står sammen. Alle med faglig kompetanse var på min side..😊. 

Er uenig i at det å få en bekymringsmelding ikke er dramatisk .. Det har vært forskning på dette og psykologer har uttalt seg. Det er faktisk ganske traumstisk for de det gjelder....... 

Jeg har mye mer tro på familievern enn barnevern. 

Man kan fint være psykisk syk og en god foreldre :) 

At det oppleves som dramatisk er jeg enig i, men det bør det ikke. Hadde nok helt klart kjent på det selv, følelsen av å svikte og tanker som "er jeg god nok". Men i prinsippet er det udramatisk, og tenker man rasjonelt (noe som er vanskelig der og da) så er barnevernet et vern vi er meget avhengig av, og de ønsker for alt det er vært å la barna vokse opp i eget hjem og familie. 

Om familievern hadde stått sterkere enn barnevern ville det dessverre gått utover svært mange barn. Husk at det er siste utvei å ta et barn ut fra familien. Barnevernet er villig til å prøve mye før dette (om det ikke er meget alvorlig) 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Master skrev:

Man kan fint være psykisk syk og en god foreldre :) 

At det oppleves som dramatisk er jeg enig i, men det bør det ikke. Hadde nok helt klart kjent på det selv, følelsen av å svikte og tanker som "er jeg god nok". Men i prinsippet er det udramatisk, og tenker man rasjonelt (noe som er vanskelig der og da) så er barnevernet et vern vi er meget avhengig av, og de ønsker for alt det er vært å la barna vokse opp i eget hjem og familie. 

Om familievern hadde stått sterkere enn barnevern ville det dessverre gått utover svært mange barn. Husk at det er siste utvei å ta et barn ut fra familien. Barnevernet er villig til å prøve mye før dette (om det ikke er meget alvorlig) 

Vi er nok enige. 😊. Har en mistanke om at du jobber i barnevernet ?. Jeg er sykepleier og ser jo helsevesenet fra innsiden. Føler ofte at kritikk mot helsevesenet har vært urettferdig . Men når jeg selv har blitt en pasient ser jeg ting anderledes og kjenner mer på kroppen hvordan ting oppleves. Jeg tror det er mye bra folk i barnevernet men jeg tror at litt ydmykhet og selvkritikk er viktig i alle yrkesgrupper . 

Vi er 100% enig at barna må beskyttes fra omsorgssvikt og vold. Det tror jeg de fleste er. 

Andreaswell
Skrevet (endret)
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nok enige. 😊. Har en mistanke om at du jobber i barnevernet ?. Jeg er sykepleier og ser jo helsevesenet fra innsiden. Føler ofte at kritikk mot helsevesenet har vært urettferdig . Men når jeg selv har blitt en pasient ser jeg ting anderledes og kjenner mer på kroppen hvordan ting oppleves. Jeg tror det er mye bra folk i barnevernet men jeg tror at litt ydmykhet og selvkritikk er viktig i alle yrkesgrupper . 

Vi er 100% enig at barna må beskyttes fra omsorgssvikt og vold. Det tror jeg de fleste er. 

Jeg arbeider ikke innen barnevernet, men har en stor faglig interesse og høgskoleutdanning innen det feltet. Sønnen vår er også et fosterbarn, så vi samarbeider mye med barnevernet. Jeg har forøvrig videreutdanning i spesialpedagogikk, så jeg brenner for barn med spesielle behov og barn som har opplevd overgrep/vold. Man ser absolutt annerledes på ting om man har vært både utenfor og innenfor som du beskriver. Det som er synd er at vi "alltid" hører det negative om spesielt leger, sykepleiere, barnevern, utdanning og NAV blant annet fordi det erså personlig.

Selvkritikk og ydmykhet i alle yrkesgrupper er jeg helt enig i at er viktig. Alt er i forandring hele tiden, og det å innrømme feil blir man ofte mer respektert. Det viser bare at en er et menneske.

Endret av Master
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Master skrev:

Jeg arbeider ikke innen barnevernet, men har en stor faglig interesse og høgskoleutdanning innen det feltet. Sønnen vår er også et fosterbarn, så vi samarbeider mye med barnevernet. Jeg har forøvrig videreutdanning i spesialpedagogikk, så jeg brenner for barn med spesielle behov og barn som har opplevd overgrep/vold. Man ser absolutt annerledes på ting om man har vært både utenfor og innenfor som du beskriver. Det som er synd er at vi "alltid" hører det negative om spesielt leger, sykepleiere, barnevern, utdanning og NAV blant annet fordi det erså personlig.

Selvkritikk og ydmykhet i alle yrkesgrupper er jeg helt enig i at er viktig. Alt er i forandring hele tiden, og det å innrømme feil blir man ofte mer respektert. Det viser bare at en er et menneske.

Har stor respekt for fosterforeldre. Dere gjør en kjempejobb!!

Hvis jeg visste at barna mine ikke hadde det bra pga min psykiske lidelse hadde jeg bedt om hjelp. Jeg har barn med spesielle behov og er glad for alle spesialpedagoger.:)

Andreaswell
Skrevet
25 minutter siden, frosken skrev:

Det stemmer ikke. Se for eksempel http://www.uio.no/studier/program/pedagogikk/

Vel, de henger etter. I blant annet barnehageloven er oppdragelse erstattet med nettopp danning. Begrepet danning er relativt nytt, så klart henger oppdragelse igjen mange steder. Så jo, det stemmer.

Skrevet
4 minutter siden, Master skrev:

Fullt klar over at det ikke er et nytt begrep i den forstand, men det er et relativt nytt begrep i dagligtalen. Jeg møter stadig mennesker i mitt arbeid som må forklares hva danning er for noe. 

Hvis det er dagligtalens begreper du er opptatt av, så blir jo din opprinnelige påstand om at oppdragelse er et ord som ikke brukes lenger enda mindre meningsfull.

Andreaswell
Skrevet (endret)
9 minutter siden, frosken skrev:

Hvis det er dagligtalens begreper du er opptatt av, så blir jo din opprinnelige påstand om at oppdragelse er et ord som ikke brukes lenger enda mindre meningsfull.

Poenget er at oppdragelse er byttet ut med et begrep som sier mye mer og som ikke er like undertrykkende. Jeg kan ikke bruke kun fagbegreper i min samtale med f.eks. foreldre når jeg jobbet innen PPT, da de ikke vil forstå dette og det vil skape avstand. Så ja og nei, jeg er også opptatt av hverdagslige begreper, men ikke for min egen del. Det er for å skape en bedre relasjon og bli forstått. 

Men det er ikke hovedpoenget her. Hovedpoenget er at oppdragelse ikke blir brukt lenger innen omsorg og oppvekstsektoren. Og DET er relativt nytt. Så begrepet danning/dannelse har ikke satt seg skikkelig ennå.

Endret av Master
Skrevet
3 minutter siden, Master skrev:

Poenget er at oppdragelse er byttet ut med et begrep som sier mye mer og som ikke er like undertrykkende. Jeg kan ikke bruke kun fagbegreper i min samtale med f.eks. foreldre når jeg jobbet innen PPT, da de ikke vil forstå dette og det vil skape avstand. Så ja og nei, jeg er også opptatt av hverdagslige begreper, men ikke for min egen del. Det er for å skape en bedre relasjon og bli forstått. 

Men det er ikke hovedpoenget her. Hovedpoenget er at oppdragelse ikke blir brukt lenger innen omsorg og oppvekstsektoren. Og DET er relativt nytt. Så begrepet danning/dannelse har ikke satt seg skikkelig ennå.

Oppdragelse og teori om oppdragelse står fortsatt sentralt i universitetsfaget pedagogikk, jfr. mitt første svar til deg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Master skrev:

Forstår ikke hva som er mer nedverdigende med order oppdra enn dannelse ... Det er jo hva man legger i ordet som betyr noe???. Det skal vel ikke plutselig bli sett på som galt å bruke et ord vi har brukt i alle år??? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...