Gå til innhold

Å bli slått/mishandlet som barn

Anbefalte innlegg

Andreaswell
Skrevet
10 minutter siden, frosken skrev:

Begrepene oppdragelse og dannelse har vært kjernebegreper innen pedagogikkfaget i mange år, og de har vært fylt med ulikt meningsinnhold av ulike personer i ulike perioder. Påstanden din om at begrepet oppdragelse ikke lenger er i bruk i fagfeltet, stemmer ikke, men det fra tid til annen gjøres nye forsøk på å fylle begrepet oppdragelse med negativt innhold og dannelse med positivt - eller omvendt. Begynner for øvrig å bli en del år siden Jon Hellesnes i 1969 skrev "Ein utdana mann og eit dana menneske " - og det er flere generasjoner med studenter som har forholdt seg til dannelsesbegrepet og likeledes begrepet oppdragelse, og slik kommer det nok også til å fortsette.

Ja, det har de så absolutt. Men, oppdragelse fases ut. Oppdragelse er ikke noe barnehagelærere eller lærere gjør lenger, men det gjørs selvfølgelig i hjemmet. 

Oppdragelse brukes ikke lenger i fagfeltet, isåfall fra gamle forelesere som ennå bruker førskolelærer i stedet for barnehagelærer. 

Jeg spør igjen, hva er din bakgrunn innen pedagogikken? For meg virker det som om du leser fra wikipedia og gjenskaper dette i form av dine egne ord. Beklager på forhånd om jeg tar feil.

Andreaswell
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn i dag trenger nok mer disiplin og kustus, tror jeg.

Anonymkode: bada3...172

Hva legger du i det? Hvordan oppnår man dette?

Skrevet
10 minutter siden, Master skrev:

Ja, det har de så absolutt. Men, oppdragelse fases ut. Oppdragelse er ikke noe barnehagelærere eller lærere gjør lenger, men det gjørs selvfølgelig i hjemmet. 

Oppdragelse brukes ikke lenger i fagfeltet, isåfall fra gamle forelesere som ennå bruker førskolelærer i stedet for barnehagelærer. 

Jeg spør igjen, hva er din bakgrunn innen pedagogikken? For meg virker det som om du leser fra wikipedia og gjenskaper dette i form av dine egne ord. Beklager på forhånd om jeg tar feil.

Innen det pedagogiske fagfeltet brukes fortsatt begrepet oppdragelse, likeledes som dannelse fortsatt brukes. Jeg linket tidligere til UiOs studieprogram i pedagogikk, som sier følgende: "Pedagogikk er et bredt fagfelt som tar for seg menneskelig læring og kunnskapsutvikling. Studiet er relevant for deg som ønsker å forstå konkrete pedagogiske prosesser som oppdragelse, undervisning eller opplæring og  samfunnets forventninger til pedagogisk virksomhet.".  Det pedagogiske fagfeltet omfatter mye mer enn barnehagepedagogikk.

Du tar feil når du antar at jeg ikke har faglig bakgrunn på dette området.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, frosken skrev:

Begrepene oppdragelse og dannelse har vært kjernebegreper innen pedagogikkfaget i mange år, og de har vært fylt med ulikt meningsinnhold av ulike personer i ulike perioder. Påstanden din om at begrepet oppdragelse ikke lenger er i bruk i fagfeltet, stemmer ikke, men det fra tid til annen gjøres nye forsøk på å fylle begrepet oppdragelse med negativt innhold og dannelse med positivt - eller omvendt. Begynner for øvrig å bli en del år siden Jon Hellesnes i 1969 skrev "Ein utdana mann og eit dana menneske " - og det er flere generasjoner med studenter som har forholdt seg til dannelsesbegrepet og likeledes begrepet oppdragelse, og slik kommer det nok også til å fortsette.

Jeg er selv kjent med bruken av dannelse og oppdragelse slik du påpeker her, fra egen pedagogiske utdanning. Master har imidlertid helt rett i det han hevder mtp bruk av 'danning'i stedet for 'oppdragelse' i barnehagesammenheng. Har en datter som tar barnehagelærerutdanning nå, og det er konsekvent og gjennomsyret bruk av både begrepet 'dannelse'og det som innngår i det. 'Oppdragelse'-begrepet er faglig sett ute i denne sammenheng, i hvertfall for nå. 

Anonymkode: 69d62...608

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv kjent med bruken av dannelse og oppdragelse slik du påpeker her, fra egen pedagogiske utdanning. Master har imidlertid helt rett i det han hevder mtp bruk av 'danning'i stedet for 'oppdragelse' i barnehagesammenheng. Har en datter som tar barnehagelærerutdanning nå, og det er konsekvent og gjennomsyret bruk av både begrepet 'dannelse'og det som innngår i det. 'Oppdragelse'-begrepet er faglig sett ute i denne sammenheng, i hvertfall for nå. 

Anonymkode: 69d62...608

Diskusjonen startet ikke som avgrenset til barnehagesammenheng:-)

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Master skrev:

Egentlig syns jeg det er litt skremmende at dere ikke mener at det foreldre gjør er en like god jobb som dere. At man må være fagfolk for å behandle barn " rett". Jeg syns det er en maktdemonstrasjon mot foreldre. Jeg tror at det å gjøre foreldre usikker og å undergrave deres " oppdragelse" ikke er sunnt. Tror at det skaper frykt.  Foreldre som oppdrar barna i frykt for ikke å strekke til er faktisk et problem ... Skulle satset mer på å styrke foreldrene og gjøre de trygge enn å skape et kunstig gap mellom pedagoger og foreldre. 

Anonymkode: fd8dd...a20

Andreaswell
Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Innen det pedagogiske fagfeltet brukes fortsatt begrepet oppdragelse, likeledes som dannelse fortsatt brukes. Jeg linket tidligere til UiOs studieprogram i pedagogikk, som sier følgende: "Pedagogikk er et bredt fagfelt som tar for seg menneskelig læring og kunnskapsutvikling. Studiet er relevant for deg som ønsker å forstå konkrete pedagogiske prosesser som oppdragelse, undervisning eller opplæring og  samfunnets forventninger til pedagogisk virksomhet.".  Det pedagogiske fagfeltet omfatter mye mer enn barnehagepedagogikk.

Du tar feil når du antar at jeg ikke har faglig bakgrunn på dette området.

Jeg har ikke antatt at du ikke har det, jeg lurer på om du har det.

Vet meget godt at pedagogikk er mer og større enn barnehagepedagogikken. Men du kan ikke styrke din påstand kun utifra en studiebeskrivelse fra UIO. Dette er informasjon som typisk ikke blir oppdatert så veldig ofte også, sier ikke at det nødvendigvis gjelder her.

Jeg er som sagt leder for PPT her i byen, hvor jeg har medarbeidere med ulik pedagogisk bakgrunn og utdannelse. Jeg har master i spesialpedagogikk og organisasjon og ledelse. Begrepet oppdragelse har jeg ikke vært borte i på hverken min bachelorutdanning eller i min master i spesialpedagogikk. Dette er heller ikke et begrep som blir brukt av barnevernet, barnehage, familievernskontoret eller oss i PPT. Heller ingen av mine venner rundt om i landet med pedagogisk utdannelse bruker dette begrepet. Jeg måtte gjøre mye research på akkurat dette når jeg skrev om dannelse/danning med en professor. Der jeg derimot har hørt begrepet oppdragelse bli brukt er blant psykologer. 

Andreaswell
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig syns jeg det er litt skremmende at dere ikke mener at det foreldre gjør er en like god jobb som dere. At man må være fagfolk for å behandle barn " rett". Jeg syns det er en maktdemonstrasjon mot foreldre. Jeg tror at det å gjøre foreldre usikker og å undergrave deres " oppdragelse" ikke er sunnt. Tror at det skaper frykt.  Foreldre som oppdrar barna i frykt for ikke å strekke til er faktisk et problem ... Skulle satset mer på å styrke foreldrene og gjøre de trygge enn å skape et kunstig gap mellom pedagoger og foreldre. 

Jeg har aldri i hele mitt liv ment at foreldre gjør en dårligere jobb enn oss med pedagogisk bakgrunn! Jeg er ikke pedagog hjemme for min sønn, for å si det sånn ;) Har heller aldri antydet at man må være fagfolk for å behandle barn rett. Hvis det har virket slik så beklager jeg det på det sterkeste! Samarbeid med foreldre, uansett sektor eller instans er noe av det viktigste vi kan gjøre. Forskjellen her er at i f.eks barnehage så er det mye som må gjøres og gjennomføres, hver dag. De har politikere, stortingsmeldinger, rammeplan som sier hva de skal gjøre, og hva de må gjennom. Dette må man ha fagkunnskap om for å få til. Men dette forventes selvsagt ikke fra foreldre hjemme! Det er barnehagens oppgave.

Helt enig med deg at foreldresamarbeid bør styrkes ennå mer. 

Endret av Master
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Master skrev:

Jeg har aldri i hele mitt liv ment at foreldre gjør en dårligere jobb enn oss med pedsgogisk bakgrunn! Jeg er ikke pedagog hjemme for min sønn, for å si det sånn ;) Har heller aldri antydet at man må være fagfolk for å behandle barn rett. Hvis det har virket slik så beklager jeg det på det sterkeste! Samarbeid med foreldre, uansett sektor eller instans er noe av det viktigste vi kan gjøre. Forskjellen her er at i f.eks barnehage så er det mye som må gjøres og gjennomføres, hver dag. De har politikere, stortingsmeldinger, rammeplan som sier hva de skal gjøre, og hva de må gjennom. Dette må man ha fagkunnskap om for å få til. Men dette forventes selvsagt ikke fra foreldre hjemme! Det er barbehagens oppgave.

Helt enig med deg at foreldresamarbeid bør styrkes ennå mer. 

Ok. 😊. Da er vi enige .. 

Beundrer ditt engagementet for jobben din . Lykke til med neste bok. 

Andreaswell
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 😊. Da er vi enige .. 

Beundrer ditt engagementet for jobben din . Lykke til med neste bok. 

Takk for det :) Grunnen til stort engasjement er rett og slett misbruk og overgrep fra lærere og barnevakt. Jeg ønsker at ingen skal oppleve noe lignende. Det værste var kanskje å ikke bli trodd, at ingen andre lærere støttet meg når de visste det så godt. En av lærerne har forgrepet seg på/ banket opp tre generasjoner i min familie. Fått klager i alle år, ingenting ble gjort. Er dog meget kritisk til mangelen på kunnskap for nettopp overgrep og misbruk. Dette er nesten fraværende i utdanningen som lærer og barnehagelærere.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Master skrev:

Takk for det :) Grunnen til stort engasjement er rett og slett misbruk og overgrep fra lærere og barnevakt. Jeg ønsker at ingen skal oppleve noe lignende. Det værste var kanskje å ikke bli trodd, at ingen andre lærere støttet meg når de visste det så godt. En av lærerne har forgrepet seg på/ banket opp tre generasjoner i min familie. Fått klager i alle år, ingenting ble gjort. Er dog meget kritisk til mangelen på kunnskap for nettopp overgrep og misbruk. Dette er nesten fraværende i utdanningen som lærer og barnehagelærere.

Jeg ble utsatt for incest .. 

Jeg opplevde også en veldig autoritær lærer. Som skremte oss med diverse straffetiltak. Har slitt med angst siden. 

Andreaswell
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utsatt for incest .. 

Jeg opplevde også en veldig autoritær lærer. Som skremte oss med diverse straffetiltak. Har slitt med angst siden. 

Off, har ikke ord. Har slitt med angst oppgjennom selv, men har klart meg relativt fint allikevel, heldigvis. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...