Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fra to uker før blødning forverra symptom på depresjon, irritabilitet, ømme bryst. Markant bedring dagen før blødning. Skjer ikke ved hver "syklus", men noen ganger etter hverandre, og rekker ikke da å komme meg før det er på an igjen.

Også et par ganger hatt mer rikelig blødning, som før jeg starta med prevensjon.

Har man hormonvariasjon gjennom syklusen selv om man går på gestagenpille? Eller burde jeg tenke at den kanskje har mista effekten?

Bruker Lamictal

Anonymkode: 055a5...bde

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417140-premenstruell-p%C3%A5-cerazette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med Cerazette (den sterke minipille som stopper eggløsningen) har man ikke lenger en syklus og et ganske jevnt hormonnivå. Jeg vet ikke hvor lenge du har brukt Cerazette, men Cerazette mister ikke effekten. Det er tendens til mindre blødning med tiden.

PMS, symptomer i tiden før menstruasjon, skyldes at det etter eggløsning produseres hormonet progesteron. Med Cerazette stoppes eggløsning og dermed produksjon av progesteron. Cerazette inneholder et hormon som ligner litt på progesteron, og det kan gi svake PMS plager.

Vennlig hilsen Mette

50 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg vet ikke hvor lenge du har brukt Cerazette, men Cerazette mister ikke effekten. 

Regner ikke med den mister effekten sånn uten videre, men dette begynte under opptrapping av Lamictal. Vet at Lamictal i teorien kan gjøre minipille usikker, men ikke Cerazette.

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Med Cerazette (den sterke minipille som stopper eggløsningen) har man ikke lenger en syklus og et ganske jevnt hormonnivå. Jeg vet ikke hvor lenge du har brukt Cerazette, men Cerazette mister ikke effekten. Det er tendens til mindre blødning med tiden.

PMS, symptomer i tiden før menstruasjon, skyldes at det etter eggløsning produseres hormonet progesteron. Med Cerazette stoppes eggløsning og dermed produksjon av progesteron. Cerazette inneholder et hormon som ligner litt på progesteron, og det kan gi svake PMS plager.

Vennlig hilsen Mette

I prevensjonsmidler som kun inneholder gestagen, er den antikonseptive effekten doseavhengig (9). Minipiller (f.eks. Conludag), som inneholder lave doser gestagen, virker hovedsakelig ved at sekretet i livmorhalsen blir mer seigt og ugjennomtrengelig for sædceller samtidig som endometriet blir mindre mottakelig for implantasjon av et befruktet egg. På grunn av den lave gestagendosen i minipiller, er den antikonseptive effekten usikker hos kvinner som bruker enzyminduserende antiepileptika (8,9).

Fra legeforeningens tidsskrift

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

PMS, symptomer i tiden før menstruasjon, skyldes at det etter eggløsning produseres hormonet progesteron. Med Cerazette stoppes eggløsning og dermed produksjon av progesteron. Cerazette inneholder et hormon som ligner litt på progesteron, og det kan gi svake PM

I p-pillen Cerazette og implantatet Nexplanon, som inneholder høyere doser gestagen enn minipiller, oppnås den kontraseptive effekten vesentlig ved ovulasjonshemming (8, 9). Selv om disse preparatene har god antikonsepsjonell effekt hos kvinner generelt, er det publisert tilfeller av prevensjonssvikt når de kombineres med enzyminduserende antiepileptika. Disse metodene anbefales derfor ikke til kvinner som bruker enzyminduserende antiepileptika

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...