Gå til innhold

Hvorfor lar man seg selv "forfalle"?

Anbefalte innlegg

Gjest LettereFrustrertJente

To mennesker møtes. De liker hverandre. Bedre og bedre. Vennskap utvikler seg til forhold. Man blir trygge på hverandre og det at man skal leve sammen i tiden framover...

I begynnelsen; alltid nydusjet, lukter godt. Alltid rene klær. Man passer på at man ser-, og tar seg godt ut til enhvertid når man møtes.

Så... så fort man blit trygge på hverandre og en felles fremtid, begynner man å oppdage at utseendet og personlig hygiene ikke er så viktig lenger.

Man flytter sammen. Han dusjer kanskje en gang i uka, og når man skal i selskap. Han dasser rundt i den samme joggebuksa i flere dager uten å slenge den i vask, selv om den ser ut til å være en magnet for møkk og flekker. Han lukter ikke direkte vondt, men ikke godt heller.

Det er vanlig at man blir litt svett etter en lang arbeidsdag. Man skulle ønske at han tok seg en kort dusj iallefall. I det minste vaske over kroppen med litt vann med en klut. Han har for det meste vett til å skifte klær hver dag før han drar på jobb. Men hva hjelper det med rene klær om man selv ikke er ren? Og hvorfor står tannbørsten hans like ubrukt på badet hver gang jeg går inn dit?

Jeg prøver å hinte. Jeg orker ikke tanken på sex eller noe intim kos når det har gått flere dager etter siste dusj. Men han dusjer bare når det passer han.

Hvorfor blir det sånn? Hvorfor lar man seg selv forfalle på den måten? Han er ikke direkte uhygienisk og skitten og ekkel, men nok til at jeg ikke orker tanken på at det skal være slik.

Så hvordan skal man så si det til noen uten å såre dem?

Noen som har liknende opplevelser/erfaringer og som kan ha noen gode råd?

Kanskje jeg rett og slett bare er for opphengt i renslighet selv? Er det hos meg ”feilen” ligger? Jeg dusjer annenhver dag, og vasker meg ellers med klut. Pusser tennene minst 2 ganger daglig.

Jeg skulle ønske at han tok vare på seg selv. Ikke bare for min skyld men ikke minst for sin egen...

HJELP!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41715-hvorfor-lar-man-seg-selv-forfalle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvifor - det er eit vanskeleg spørsmål. Men truleg er han gris av legning, og har berre lagt band på sine naturlege tilbøyelighetar lenge nok til å få deg på kroken.

Å fortelje han kvar landet ligg utan å såre han, er nok ikkje mogeleg. Du får berre gjeva han ei breiside og vone på at det hjelper.I motsett fall vil eg tru at forholdet vil bli avslutta.

Det er vel ganske vanlig at man tar litt lettere på ting etterhvert som man har bodd sammen en stund, og ikke lenger føler det samme behovet for å ta seg ut på sitt beste hele tiden... Synes likevel historien din blir litt vel drøy - for det er da normal renslighet å dusje og pusse tenner? Høres ut som at den eneste løsningen din blir å snakke med ham...for jeg tror ikke du orker å ha det slik i lengden? Jeg ville prøvd med litt seriøs hinting i første omgang...og hvis ikke det hadde hjulpet ville jeg sagt det rett ut. Det må da være bedre enn at forholdet skal ryke pga dette?

Lykke til!

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Vi har ulike grenser fro renslighet og hygiene. Men for to som lever sammen, blir det mer enn viktig for en selv.

Jeg synes du skal fortelle partneren din tydelig og ærlig at du vil sette pris på mer dusj og godlukt. Det betyr faktisk økt lyst til intimetet fra din side. Og det er vel viktig?

Si det så enkelt,men ikke pakk det inn og unnskyld deg. Rene beskjeder er lette å ta imot.

Hvis han går i lufta av en slik melding, har han kanskje mer å jobbe med.

Kvifor - det er eit vanskeleg spørsmål. Men truleg er han gris av legning, og har berre lagt band på sine naturlege tilbøyelighetar lenge nok til å få deg på kroken.

Å fortelje han kvar landet ligg utan å såre han, er nok ikkje mogeleg. Du får berre gjeva han ei breiside og vone på at det hjelper.I motsett fall vil eg tru at forholdet vil bli avslutta.

Samboeren din er en gris, det er helt klart. Jeg trodde vel det var ganske så normalt å ta seg en dusj hver dag og pusse tenner minst to ganger om dagen.... Det er iallefall det normale i min verden ;-)

Jeg tror ikke du kan unngå å såre han, og hvilken rolle spiller egentlig det..? Blir du ikke litt forbannet på han? Rett og slett litt kvalm..?

Jeg tror jeg hadde blitt rimelig "pissed" på samboeren min hvis han sluttet å vaske seg - og ikke pusset tenner! Da hadde jeg gitt blanke i om jeg såret hans følelser...!

Typen din trenger tydligvis å få det inn med teskjeer!

Og bare en siste ting - nei, dette er ikke normalt....

Våril

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...