AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Jeg fikk ADHD diagnosen for 6 mnd siden. Startet opp med Ritalin, prøvde både kapsler og tabletter. Jeg ble veldig aggressiv, sur og fikk kraftige humørsvingninger. Psykiateren mente da at Elevanse ville fungere bra. De fungerte greit i 4 uker, så ble jeg kraftig deprimert etter inntak og ut dagen. Dette har nå vart i 4 uker, jeg er ikke depressiv før de begynner å virke. Jeg brukte 80 mg, har nå den siste uken kun tatt 30 mg for å se om det dempet de depressive bivirkningene. Det gjør det ikke. De siste 2 dagene har jeg ikke tatt medisin, og da er den depressive følelsen borte. Jeg er nå veldig fortvilet for jeg trenger medisin for å få gjort noe i hverdagen. Men når jeg blir aggressiv av Ritalin og depressiv av Elevanse finnes det sikkert ikke noe min kropp tåler? Noen med erfaring? Jeg vet at det finnes en medisin som heter Attentin, men den har vel samme virkestoff som Elevanse? Håper på svar! Anonymkode: ed21d...d5e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Er det noen som har erfaringer? Anonymkode: ed21d...d5e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Jeg fikk over fra Metamina til Attentin (typ det samme) Fungerer fint for meg! Jeg raste ned i vekt av ritalin og "alle" de andre fungerte svært dårlig. Det er heller ikke uvanlig at andre problemet kommer til syne når man "fjerner" ADHDen med medisiner første gang. Du må nesten ta en avgjørlse på det selv, fortsette opptrapping eller la være. Men du bør gi det mer tid enn 4 uker. Anonymkode: e8e19...f18 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Attentin har samme virkestoff som Elvanse, men det kan fortsatt være at de fungerer uten å gi de samme bivirkningene. Du kan også forsøke Strattera. De må man gå på opp til 2 mnd for å vite om de har effekt eller ikke. Men Strattera er ikke sentralstimulerende så det kan hende de er bedre for deg. Så er det sånn at ikke alle har effekt av medisiner. Jeg har ingen effekt av sentralstimulerende og eneste effekt jeg har av Strattera er at jeg har litt mindre sommerfugler i magen. De har ingen effekt på funksjonsnivået mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 57 minutter siden, Trine skrev: Attentin har samme virkestoff som Elvanse, men det kan fortsatt være at de fungerer uten å gi de samme bivirkningene. Du kan også forsøke Strattera. De må man gå på opp til 2 mnd for å vite om de har effekt eller ikke. Men Strattera er ikke sentralstimulerende så det kan hende de er bedre for deg. Så er det sånn at ikke alle har effekt av medisiner. Jeg har ingen effekt av sentralstimulerende og eneste effekt jeg har av Strattera er at jeg har litt mindre sommerfugler i magen. De har ingen effekt på funksjonsnivået mitt. Hvordan fikk du ingen virkning? Jeg kjenner heller ingen virkning annet enn bivirkningene med sinne og depresjon. Utrolig vanskelig dette, jeg hadde store forventninger da jeg startet med medisin. Trodde de fleste fikk bedre livskvalitet ikke verre.... Anonymkode: ed21d...d5e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk over fra Metamina til Attentin (typ det samme) Fungerer fint for meg! Jeg raste ned i vekt av ritalin og "alle" de andre fungerte svært dårlig. Det er heller ikke uvanlig at andre problemet kommer til syne når man "fjerner" ADHDen med medisiner første gang. Du må nesten ta en avgjørlse på det selv, fortsette opptrapping eller la være. Men du bør gi det mer tid enn 4 uker. Anonymkode: e8e19...f18 De første 4 ukene fungerte de greit. Kjente egentlig ingen virkning enn at de gjorde at jeg fikk gjort litt mere husarbeid. Det er de siste 4 ukene depresjonen kommer etter 1 time etter inntak. Jeg har tilsammen brukt de i 8 uker. Tror du at bivirkninger som depresjon og sinne kan gå over hvis man gir det enda mer tid? Hvordan fungerer Attentin på deg i forhold til de andre? Og merket du bedring med en gang du skiftet til Attentin? Mange spm, men kjenner jeg har et lite håp om å finne noe som kan fungere slik at jeg får "bedre" funksjonsevne, ikke "verre". Anonymkode: ed21d...d5e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: De første 4 ukene fungerte de greit. Kjente egentlig ingen virkning enn at de gjorde at jeg fikk gjort litt mere husarbeid. Det er de siste 4 ukene depresjonen kommer etter 1 time etter inntak. Jeg har tilsammen brukt de i 8 uker. Tror du at bivirkninger som depresjon og sinne kan gå over hvis man gir det enda mer tid? Hvordan fungerer Attentin på deg i forhold til de andre? Og merket du bedring med en gang du skiftet til Attentin? Mange spm, men kjenner jeg har et lite håp om å finne noe som kan fungere slik at jeg får "bedre" funksjonsevne, ikke "verre". Anonymkode: ed21d...d5e Kan ta lang tid før bivirkninger gir seg ja. Og med sentralstimulerende kan det ta meget lang tid før de fungerer optimalt (opptil ett år) Attentin gjør at jeg konsentrerer meg bedre, jeg henger med på forelesninger og klarer å studerer relativt normalt. Merkes godt når virkningen går ut. Merket ikke virkningen av Attentin med en gang nei, tok noen måneder før riktig dosering osv var på plass. Er ikke uvanlig å bli deprimert i begynnelsen, store endringer på kroppen. Anonymkode: e8e19...f18 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fikk du ingen virkning? Jeg kjenner heller ingen virkning annet enn bivirkningene med sinne og depresjon. Utrolig vanskelig dette, jeg hadde store forventninger da jeg startet med medisin. Trodde de fleste fikk bedre livskvalitet ikke verre.... Anonymkode: ed21d...d5e Hvordan? De hadde ingen effekt. Hjalp ikke på konsentrasjon, uro eller noe av det de skal hjelpe på. Bare bivirkninger. Ikke sinne eller depresjon eller sånt, men musklene i halsen strammet seg så mye at jeg spøy. Som regel klarte jeg unngå å spy, men fikk brekninger. Psykiateren mente jeg skulle slutte å ta dem siden sentralstimulerende skal ha effekt med engang, når man er på riktig dose. På ADHD Norge står det at 50% av voksene ikke har effekt av medisiner så man bør ikke ha for høye forventninger. Så løser de uansett ikke alle problemer, men kan gjøre ting litt lettere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yellow ledbetter Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Dette er såpass individuelt at en må vel bare prøve noe nytt til en har prøvd alt. Psykiateren min sa at hvis ikke Ritalin funker eller gir meg plagsomme bivirkninger, så vil han prøve en medisin med et annet virkestoff. Det er jo ganske mange å velge mellom etterhvert. Jeg er ikke oppe i full dose ennå, men har hatt minimalt med (forbigående) bivirkninger, heldigvis. Merker at jeg er mindre stressa og impulsiv, men konsentrasjonen er det fortsatt sånn måtelig med. Så vi får bare se hvordan det går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykia AS Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Ved slike svingninger av Ritalin bør man bytte til Elvanse, hvis fremdeles slike plager bør Lamictal legges til først for stabilisering og deretter starte med Elvnse på nytt, da går dette som regel greit uten svingninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 20 timer siden, Psykia AS skrev: Ved slike svingninger av Ritalin bør man bytte til Elvanse, hvis fremdeles slike plager bør Lamictal legges til først for stabilisering og deretter starte med Elvnse på nytt, da går dette som regel greit uten svingninger. Hva når jeg ble aggresiv av Ritalin? Gikk over til Elevanse 50mg morgen + 30 mg ettermiddag. Gikk fint i 6 uker, så ble jeg svært deprimert. Etter fler uker uten bedring i depresjonen sluttet jeg med Elevanse, og depresjonen forsvant med en gang. Prøvde så på nytt med Ritalin, funket fint i 1 uke, så ble jeg igjen aggressiv og sint. Er det noe håp om å finne medisin som kan hjelpe meg? Eller må jeg bare være uten? Kan det være at Attentin kan hjelpe, eller vil bivirkningene her også bli depresjon? Min psykiater har ingen løsning.... Anonymkode: ed21d...d5e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3756915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykia AS Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Jeg anbefaler å legge til en stemningsstabilisator som brukes ved bipolar lidelse, (Lamictal eller Orfiril) før man evt forsøker Elvanse på ny. Hvis dine symptomer på aggresjonen og depresjon er tegn på bipolare svingninger, noe dette ofte kan være, så kan det være at og Strattera og Intuniv kan gi samme ustabilitet, men dog de er og verdt et forsøk, men min anbefaling er først Lamictal eller Orfiril og gjerne i rekkefølgen Lamictal først opp i dose til serumverdi på ca 25-30 umol/l så forsøke ut Elvanse på ny, og hvis ikke dette fungerer seponere Elvanse og trappe opp Orfiril retard/long til serumverdi rundt 450-550 umol/l og så forsøke Elvanse igjen og hvis dette heller ikke fungerer forsøke Strattera eller Intuniv gjerne og i kombinasjon med stemningsstabiliserende. Ritalin bør du ikke forsøke igjen, den gir erfaringsmessig mest ustabilitet av alle disse 4 ADHD medisinene. Og Elvanse dosen bør du holde på 50 + 30 mg, ikke gå opp til 70 mg morgen før du er stabil. Ta evt en serumprøve av amfetamin (Elvanse), de analyserer dette på St Olavs i Trondheim. Thor Kvakkestad 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3757489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 På 7.3.2017 den 7.34, Psykia AS skrev: Jeg anbefaler å legge til en stemningsstabilisator som brukes ved bipolar lidelse, (Lamictal eller Orfiril) før man evt forsøker Elvanse på ny. Hvis dine symptomer på aggresjonen og depresjon er tegn på bipolare svingninger, noe dette ofte kan være, så kan det være at og Strattera og Intuniv kan gi samme ustabilitet, men dog de er og verdt et forsøk, men min anbefaling er først Lamictal eller Orfiril og gjerne i rekkefølgen Lamictal først opp i dose til serumverdi på ca 25-30 umol/l så forsøke ut Elvanse på ny, og hvis ikke dette fungerer seponere Elvanse og trappe opp Orfiril retard/long til serumverdi rundt 450-550 umol/l og så forsøke Elvanse igjen og hvis dette heller ikke fungerer forsøke Strattera eller Intuniv gjerne og i kombinasjon med stemningsstabiliserende. Ritalin bør du ikke forsøke igjen, den gir erfaringsmessig mest ustabilitet av alle disse 4 ADHD medisinene. Og Elvanse dosen bør du holde på 50 + 30 mg, ikke gå opp til 70 mg morgen før du er stabil. Ta evt en serumprøve av amfetamin (Elvanse), de analyserer dette på St Olavs i Trondheim. Thor Kvakkestad Jeg har blitt utredet av psykiater privat, og h*n har konkludert med ADD. Det var visst ingen tvil, og når jeg tenker over livet mitt de siste 10 årene er jeg enig. Jeg prøvde å gå via fastlegen først, men møtte ingen forståelse for ønsket om utredning i voksen alder. Til slutt ble det lettere å betale det det kostet for å bli ferdig med det. Utredningen tok seks timer, og jeg opplevde den som grundig. Jeg fikk prøve metylfenidat, og det virket på noen av symptomene. Jeg fikk imidlertid noen bivirkninger som var ugreie, og jeg fikk prøve Attentin. Dette har gitt meg en ny og bedre hverdag, og jeg ønsker å fortsette med medisinen. Den private psykiateren sendte deretter over alle papirene til fastlegen slik at han kan ta det derfra og skrive ut medisiner. Så enkelt skulle det ikke bli. På en konsultasjon på mandag snakket vi om diagnosen og medisiner, og han nekter å skrive ut "narkotika" (direkte sitat) til meg. Det eneste som får han til å endre mening, er om samme diagnose blir satt på lokalt DPS. Nå vil han plutselig henvise meg videre.. Jeg måtte regne med flere måneder med venting, for dette var ingen viktig utredning fikk jeg vite. Kan fastlegen virkelig gjøre dette etter at en spesialist har satt en diagnose? Jeg er helt fortvilet. Anonymkode: 1015a...256 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3757765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvetydig87 Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Aggresjonen og depresjonen kan være pga ukjent underliggende bipolar lidelse, be om å bli utredet for dette. Lamictal vil da i så fall virke på depresjonen. Orfiril gis ikke til kvinner lengre med mindre ingenting annet fungerer fordi det fører til fosterskade fra første dag i evt. graviditet. (Vet ikke om du er kvinne eller mann). Kanskje Concerta vil virke for deg? Det gir langsomt frigjørende virkning. Min bror går på det og har blitt et nytt menneske. Hvis en privat spesialist har diagnostisert deg, så skal det ikke være nødvendig å gjøre det en gang til, det virker som du har en meget gammeldags lege som ser på AD/HD-medisiner som narkotika. Bytt fastlege til du finner noen som støtter deg! Lykke til, det er mange medisiner som går an å prøve Jeg skal også snart utredes for ADD, og er bipolar i tillegg, så dette skal bli spennende.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417213-ritalin-elevanse-bivirkninger/#findComment-3757836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.