Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Opplevde for noen år siden et psykisk traume. En tøff opplevelse på en nattevakt. Jeg hadde ansvar og prøvde å bevare roen men var dypt sjokkert .Den andre som jobbet med meg måtte ha krisepsykiater og kom aldri tilbake til jobb etter denne opplevelsen ., 

jeg var gravid i første trimester. En halv time etter denne opplevelsen gikk jeg ut på toalettet da jeg hadde begynnt å blø. Aborterte samme dag. Jeg fikk høre av gynekologen at man ikke kan abortere pga en psykisk traume . Psykiater Dahl svarte at det kan virke inn...

Hva mener du ? 

Anonymkode: 5f715...c51

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417255-abort-etter-psykisk-traume/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg mener helt klart at man ikke kan abortere på grunn av psykisk traume. Eggstokken produserer hormoner som bevarer fosteret i de første måneder av svangerskapet, og den produksjonen kan ikke stoppes av ytre påvirkning. Tenk på gravide i krigssituasjon eller gravide flyktninge, de er også utsatt for stort press.

Du må regne med at graviditeten allerede hadde stoppet opp da du begynte å blø.

Et sterkt psykisk traume kan muligens stoppe eggløsningen så man ikke blir gravid, men en normal graviditet kan bare stoppes med de hormoner som i dag brukes ved medisinsk abort.

Forhåpentlig har du senere blitt gravid?

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker

Takk for svar. Det er jo litt godt da å vite at denne hendelsen ikke var årsak til aborten. At det som  er "liv laga" er beskyttet. Ble litt usikker da to psykiatere har sagt at det er mulig. 

Jeg fikk to barn etter dette . Fikk også en PTSD diagnose .. 

Anonymkode: 5f715...c51

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...