Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 46 år som de siste menstruasjonene veldig plutselig har fått så sterke menstruasjonssmerter. Før var smertene moderate og varte en dag eller to og ble godt hjulpet av cataflam, mens nå er jeg omtrent sengeliggende tre dager, med varmepute og altfor mange cataflam innenbords uten at de liksom hjelper stort. Jeg har også oftere menstruasjon de siste gangene enn vanlig, og innimellom blør jeg litt uregelmessig. Er dette tegn på at jeg er i starten på overgangsalderen? Eller hva er dette?

Anonymkode: 7a4e9...89a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417289-sterke-menstruasjonssmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke typisk for overgangsalder med sterke menstruasjonssmerter, men det kan være tegn på den godartede forandring i livmoren som betegnes Adenomyose hvor det er forandringer i livmorveggen. Det er ikke akseptabelt at du skal være sengeliggende i tre dager. Du bør få henvisning til gynekolog som kanskje kan se forandringene på ultralyd, evt. må du ha MR for å påvise forandringene. En hormonspiral kan sikkert hjelpe deg. Alternativet er å fjerne livmoren. Du kommer ikke i overgangsalderen ved denne operasjonen hvis eggstokkene blir tilbake, og det er det vanlige.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker
2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er ikke typisk for overgangsalder med sterke menstruasjonssmerter, men det kan være tegn på den godartede forandring i livmoren som betegnes Adenomyose hvor det er forandringer i livmorveggen. Det er ikke akseptabelt at du skal være sengeliggende i tre dager. Du bør få henvisning til gynekolog som kanskje kan se forandringene på ultralyd, evt. må du ha MR for å påvise forandringene. En hormonspiral kan sikkert hjelpe deg. Alternativet er å fjerne livmoren. Du kommer ikke i overgangsalderen ved denne operasjonen hvis eggstokkene blir tilbake, og det er det vanlige.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar.

Anonymkode: 7a4e9...89a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...