Gå til innhold

Hvor kildekritisk bør man være?

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Jeg hører på og leser en del bøker som vel kan sies å være en blanding av selvhjelpslitteratur og forskning. Jeg får jo med meg at man skal være litt forsiktig med selvhjelpslitteratur og at man kanskje bør være litt kritisk til det som fremkommer i slik litteratur. Mange er jo negative til dem.

Jeg hører jo på disse for min egen del, for å prøve å forstå litt av meg selv og hvordan jeg kanskje kan håndtere noe mer hensiktsmessig. Jeg opplever at jeg får noen aha-opplevelser når jeg hører på dem, men kan selvsagt ikke vite om disse aha opplevelsene er basert på kunnskap, men det er kanskje ikke så viktig for meg. 

Dette er eksempelvis stoff og bøker fra Brene Brown, Kristin Neff og Charles Duhigg. 

Hvor kildekritisk er andre hvis dere leser slik litteratur? Hvis jeg leser mer direkte forskning så er jeg kanskje ikke utdannet nok til å forstå det og jeg får kanskje ikke i like stor grad råd til hvordan noe kan håndteres mer hensiktsmessig...?

Skrevet (endret)

Jeg tar utgangspunkt i at det meste er bullshit

neff-neff

Bilderesultat for anti selvhjelpsbok

Endret av cathlin
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alltid meget kritisk til bøker som ikke er typisk fagbøker.

Anonymkode: 4113a...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kritisk til alt og alle.

Anonymkode: 6a3b1...882

umakenverdt
Skrevet

Skjønner jeg kanskje er litt lite kritisk ;) Men man kan kanskje få råd til å håndtere for eksempel angst og skam på en litt mer hensiktsmessig måte, på tross av at forskningen bak kanskje ikke er holdbar.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, umakenverdt skrev:

Skjønner jeg kanskje er litt lite kritisk ;) Men man kan kanskje få råd til å håndtere for eksempel angst og skam på en litt mer hensiktsmessig måte, på tross av at forskningen bak kanskje ikke er holdbar.

Absolutt :) 

Anonymkode: 4113a...1ca

Skrevet
1 time siden, umakenverdt skrev:

Jeg hører på og leser en del bøker som vel kan sies å være en blanding av selvhjelpslitteratur og forskning. Jeg får jo med meg at man skal være litt forsiktig med selvhjelpslitteratur og at man kanskje bør være litt kritisk til det som fremkommer i slik litteratur. Mange er jo negative til dem.

Jeg hører jo på disse for min egen del, for å prøve å forstå litt av meg selv og hvordan jeg kanskje kan håndtere noe mer hensiktsmessig. Jeg opplever at jeg får noen aha-opplevelser når jeg hører på dem, men kan selvsagt ikke vite om disse aha opplevelsene er basert på kunnskap, men det er kanskje ikke så viktig for meg. 

Dette er eksempelvis stoff og bøker fra Brene Brown, Kristin Neff og Charles Duhigg. 

Hvor kildekritisk er andre hvis dere leser slik litteratur? Hvis jeg leser mer direkte forskning så er jeg kanskje ikke utdannet nok til å forstå det og jeg får kanskje ikke i like stor grad råd til hvordan noe kan håndteres mer hensiktsmessig...?

Jeg sjekket ut de tre navnene du nevner, og jeg tror det de skriver er leseverdig. Alle tre er anerkjente av litt ulike grunner. Det finnes etter hvert en god del fagfolk som både skriver vitenskapelige artikler _og_ selvhjelpsbøker, for eksempel innen mindfulnessfeltet er det flere av de mest anerkjente forskerne som også publiserer selvhjelpslitteratur.

Forskningsartikler er sjelden skrevet med tanke på at enkeltmennesker skal bli inspirert og kunne nyttiggjøre seg kunnskapen i sitt eget liv, men det er derimot den litteraturen du nevner. Du er så logisk at jeg ikke kan forestille meg at du ukritisk vil lese svada, så dersom denne litteraturen oppleves som hjelpsom, så synes jeg du skal glede deg over det.

Jeg ble inspirert av ditt innlegg til å se en Rene Browns TED-talk om skam:-)

Skrevet

Hva med denne boka? Hva hva hva

hvahvahvahvahvaaa hvaa hvaaaa hvaaaa-aaaa 

470105.bilde.1327522075.n.jpg

Skrevet
4 minutter siden, cathlin skrev:

Ja, det er jo viktig å evt. velge de bøkene som en opplever som relevante for seg selv;-)

Skrevet
1 time siden, cathlin skrev:

Jeg tar utgangspunkt i at det meste er bullshit

neff-neff

Bilderesultat for anti selvhjelpsbok

Jeg er tilhenger av Ole Brumm i denne sammenhengen. Brinkmanns bok er god, men av og til kan man finne gode bøker skrevet innenfor den tendensen han beskriver allikevel.

umakenverdt
Skrevet
17 minutter siden, frosken skrev:

Jeg sjekket ut de tre navnene du nevner, og jeg tror det de skriver er leseverdig. Alle tre er anerkjente av litt ulike grunner. Det finnes etter hvert en god del fagfolk som både skriver vitenskapelige artikler _og_ selvhjelpsbøker, for eksempel innen mindfulnessfeltet er det flere av de mest anerkjente forskerne som også publiserer selvhjelpslitteratur.

Forskningsartikler er sjelden skrevet med tanke på at enkeltmennesker skal bli inspirert og kunne nyttiggjøre seg kunnskapen i sitt eget liv, men det er derimot den litteraturen du nevner. Du er så logisk at jeg ikke kan forestille meg at du ukritisk vil lese svada, så dersom denne litteraturen oppleves som hjelpsom, så synes jeg du skal glede deg over det.

Jeg ble inspirert av ditt innlegg til å se en Rene Browns TED-talk om skam:-)

Kanskje det er riktigst å si at jeg blir inspirert :) Jeg ser jo at en del personer introduseres som fagfolk, men jeg er usikker på hvor mye som legges i det. Jeg ville vel også brukt en eventuell tittel dersom jeg skulle skrevet en selvhjelpsbok (haha)... Jeg er usikker på viktigheten av å være kildekritisk her når det nettopp er inspirasjon og verktøy jeg benytter det til. De jeg nevnte var eksempler på personer jeg har hørt litt av og funnet interessante og har opplevd litt aha- opplevelser ved å høre på. 

Jeg opplever det ikke som svada, jeg er selvsagt ikke enig i alt, og svelger det ikke rått, men det kan være interessante vinkler på en del problematiske områder. Rene Brown har jeg hørt en rekke bøker og stoff fra og jeg finner det interessant, selv om det jo er vinklet som selvhjelpslitteratur. 

Jeg har jo lest at svært mange er skeptiske til selvhjelpslitteratur, men det må vel være lov å glede seg litt over noe av den også. Min erfaring er jo at det er mye det vi også gjør i terapi, og i mitt hode er det ikke en motsetning mellom det jeg leser i slike bøker og det vi gjennomgår i terapi, nær sagt tvert i mot, de virker å supplere hverandre godt :)

umakenverdt
Skrevet
26 minutter siden, cathlin skrev:

Har lest denne boken jeg også og likte den relativt godt :) Men nå tror jeg ikke min utfordring personlig er at jeg har for mye selvtillit ;) Men absolutt humor jeg liker. 

Jeg tenker ikke selvutvikling for selvutviklingens del. Jeg har ikke lest Binkmann sin bok. Men jeg tenker at der jeg ikke fungerer i det hele tatt, så må det jo være lurt å forsøke å utvikle meg/endre meg/ handle mer hensiktsmessig. Jeg tenker at dersom jeg er paralysert av angst så må det jo være ønskelig med en viss utvikling (eller hva man skal kalle det)?

AnonymBruker
Skrevet

Kildekritikk er som jeg tenker å sjekke hva andre sier om samme tema og vekte dem litt mot hverandre uten direkte selv å ta stilling dersom man ikke kan "bevise" noe selv på temaet eller problemstillingen.Dette er den hypotetisk deduktive metode mye brukt når man har brukt for å kvantifisere noe i samfunnsvitenskap og mye i bruk tror jeg blant også oss "folk flest"

Men jeg tror veldig mye på hva som føles rett for en selv eller"magefølelsen" noe jeg tror de fleste av oss tyr til når det gjelder liv og helseMen dette er rene antagelser fra min side eller ukvalifisert tipping.

Men jeg har en erfaring selv med dette med fysisk trening.Leste bøker om Grete Waitz da jeg var ung og heiet når hun for forbi i maraton på TV. Hørte også hun har gjort så mye for kreftpasienter for å lage så rom som der er mulig å trene og strekke ut også under behandlingsforløp Den gang var også jeg flink til å jogge litt og følte meg ikke min kropp helt fremmed for noen idrettslignende aktiviteter.

I de senere årtier føler jeg fokus er blitt så helt annerledes og så lite inkluderende i de bøkene som nå er i vinden. Hun tok utgangspunkt i dette enkle og lett gjenkjennbare føler jeg.Mye er det vel også at tidsånden og det politiske bakteppet og tidas problemer var annerledes. Hun brukte eksempel fra åpne rom i nærmiljø som kunne bli mulige trenings holdepunkt Feks et stativ i en tom lekeplass Et stort tre i haven som man kan gjøre øvelse i.

Enkle ting som man kunne repetere nærmest i "søvne" over et visst tidsrom å få god effekt. Og ikke for mange oppgaver på en gang og avanserte.

Mer realistisk enn mye jeg leser om i dag.Tror det er derfor det blir mye med leiinga derfor.Også for at jeg er redd for å skade meg og falle.

Anonymkode: 1f92b...448

AnonymBruker
Skrevet

Selvhjelpsbøker er noe helt annet enn offisielle behandlingsanbefalinger, og jeg mener kravet til kildekritikk er et annet (lavere).

Når jeg leser selvhjelpslitteratur, tenker jeg at det er en samling av gode tips som forfatteren har god erfaring med. Så blir det opp til meg hvilke tips jeg synes er gode og som jeg vil prøve ut. Først når jeg har prøvd dem ut, kan jeg finne ut om dette var noe for meg.

Anonymkode: 9648d...953

Gjest Maggie55
Skrevet

Man kan aldri bli for mye kildekritisk føler jeh😊

FjellOgDalar
Skrevet

Personlig er jeg en kildekritisk person. Jeg velger gjerne terapeuten min som også hjelper meg til selvhjelp, fordi jeg stoler på at hun har en kvinnealder med svært bred erfaring innen flre felter. Sidetmedord.no har og vært en tjeneste jeg har brukt veldig mye, og fått hjelp til å se mye fra andre vinkler. Skal jeg lese slike bøker, er det viktig for meg å ha god informasjon om forfatteren, så jeg tar gjerne noen søk på nettet. Bøkene skal vise til undersøkelser som ligger til grunn for påstander som fremmes, og ha en seriøs litteraturliste. Da kan det kanskje være interessant å lese den. Men det finnes så mange sånne bøker der ute at jeg personlig ikke er så opptat av dem. Jeg spiller mer på muligheter jeg har nevnt over.

umakenverdt
Skrevet

Interessant med litt ulike synspunkter :) Jeg er klar over at det er mye rart der ute også, men jeg leser det som tips og ikke som absolutt fakta... Jeg følger ikke alle råd som kommer i slike bøker, ikke på noen måte :) Men noe gir mening, på samme måte som en del råd jeg får her gir mening. Jeg synes det er vanskelig å gjøre en grundig kildekritikk på dette området. Men litt søk på internett kan kanskje være greit å gjøre... 

Jeg føler på at noen slike bøker kan supplere behandlingen vi gjør i timene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...