Gå til innhold

Er organiserte fritidsaktiviteter nødvendig for barns utvikling?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dette sunt?

http://www.fvn.no/familieogoppvekst/Stine-11-og-Silje-14-er-opptatt-hver-eneste-kveld-Her-er-ekspertradene-som-gjor-at-barna-styrer-unna-tidsklemma-9897b.html

Stine (11) og Silje (14) er opptatt hver eneste kveld.

Ut fra en klam sal på Ryen i Oslo kommer Silje (14) med et stort smil. Det er onsdag og hun er akkurat ferdig med ukens andre danseøkt. I gangen sitter lillesøster Stine (11) som allerede er ferdig med sin ballettime. De har begge en fullstappet timeplan med aktiviteter stort sett hele uken.

– Jeg har ballett på mandager og friidrett på tirsdager. På onsdager er det jazzballett, på torsdager går jeg på friidrett og så er det dans igjen på fredager. I helgene har jeg andre aktiviteter som jeg ønsker å gjøre på egen hånd, som for eksempel slalåm, forteller Silje.

Hun innrømmer likevel at enkelte dager kan bli i overkant travle.

– På onsdager starter dansen kvart på fem. Da kan det hende at det blir litt hektisk når jeg skal rekke å gjøre lekser, skifte og spise etter skolen.

Anonymkode: 959e7...153

Fortsetter under...

Det er veldig stor forskjell mellom å ha fullstappet timeplan hver eneste dag og ikke være med på noe som helst av organiserte aktiviteter.  Barn (og foreldre) er heller ikke like - det som går helt greit for noen, kan virke hyperaktivt og stressende for andre.

Jeg tror veldig mange barn i skolealder vil ha glede av å være med på noe organisert aktivitet.  I tillegg til at de lærer seg noe annet, f.eks. idrett eller å spille et instrument, betyr det sosiale noe - det er mye læring i å tilhøre et lag eller et korps eller en annen type fellesskap.  Det er ikke alle barn som opplever mestring og trivsel i klasserommet, da kan de få med seg positive opplevelser fra fritidsaktiviteter.  Men det forutsetter jo at de finner noe de liker og at det sosiale fungerer.

Foreldrene har et ansvar når det gjelder å få hverdagene til å gå opp.  Hvis aktivitetene er i nærmiljøet eller i AKS/SFO-tiden, er det enklere enn hvis ungene må hentes og bringes.  Det er også viktig at man har tid til leksene, f.eks. ved at én dag tidlig i uka er helt "blank".  Mange barn vil begynne på alt som en eller annen venninne eller kompis går på, sånt blir det både høye utgifter og lite læring av.  

Det er også stor forskjell på hva barn orker - sønnen min kunne drevet med ballsport hver eneste ettermiddag og kveld og helg mens han gikk på barneskolen, uten å bli det minste stresset.  For andre kan det være i meste laget med to treninger i uka.  Noen aktiviteter krever øving eller annen innsats hjemme, de passer ikke for alle.  Noen barn misliker alt som smaker litt av konkurranse (og de fleste idretter gjør det etter hvert), andre trives med det, osv.

For 40-50 år siden kom barn tidlig hjem fra skolen  og hadde maaange timer til frilek når leksene var gjort.  Nå kommer de ikke hjem før ved middagstider.  Særlig i vinterhalvåret kan det fort bli veldig mye inneliv hvis man ikke har noen fritidsaktiviteter i det hele tatt.  Så jeg synes ikke det er så unaturlig at barns fritid er mer organisert nå enn tidligere.

 

 

 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...