Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

I uke 12 tok jeg blodprøver hos legen min. På et av de arkene jeg nå har fått står det en merknad "påvist spor av irregulært erythrocyttantistoff uten sikker spesifitet"

Uten noe mer forklaring på hva dette vil si for graviditeten? Er det sånn at jeg produserer antistoffer mot fosteret feks? 

Har vært på ultralyd i uke 12 og da var alt fint og mye aktivitet. Er i uke 16 nå.. selvfølgelig enda redd for å miste etter å ha prøvd lenge! Føles lenge å vente til uke 19 på ordinær ultralyd 

Anonymkode: d40ee...dab

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417345-blodpr%C3%B8ver-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Når det ikke er mer forklaring, så er det fordi man ikke vet om funnet er av betydning. De antistoffer man er mest bekymret for er rhesusantistoffene som kan forekomme hos gravide som er rhesus negative, har et rhesus positivt foster og som tidligere har vært gravide, men det ‘vaksineres’ det for i dag.

Det kan også være andre antistoffer. Hos deg er man altså usikker og tar derfor en ny test. Uansett, vil man alltid følge antistoff-utvikling og ved økende titer vil man sjekke fosteret, evt ta blodprøve fra fosteret for å se om det er påvirket. Det skjer vanligvis først i siste del av svangerskapet. Ved et påvirket foster (foster med lav blodprosent fordi antistoffer ødelegger fosterets blod) kan det gis blodtransfusjon inn i livmoren til fosteret.

Men du er tidlig i svangerskapet og det er mulig at de ikke finner noe som helst galt ved neste prøve, så du kan ta det helt med ro.

Lykke til videre.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...