Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvinne på 48 år, mener selv at jeg er i overgangsalderen (min mor sa hun kom i overgangsalderen da hun var 48 år også), bruker ingen form for hormonprevensjon (sterilisert). Jeg tror ikke jeg har eggløsning hver mnd lengre og mener jeg merker dette på økt sexlyst rundt eggløsning (det er jeg ikke i tvil om!) og større og litt lengre blødninger de mnd jeg har eggløsning, men merkbart mindre sexlyst rundt den tiden eggløsning skulle skjedd og med påfølgende adskillig mer sparsommelig og kortere mens, kan dette stemme? Jeg har alltid merket eggløsningen min meget godt og har kunnet si omtrent på timen når den har inntruffet. :) 

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har regelmessige menstruasjoner (25-35 dagers intervall), så kan du nok så sikkert regne med at du også har eggløsning. I årene før overgangsalderen er det typisk at syklus først blir noe kortere fordi tiden fra start av syklus (første menstruasjonsdag) til eggløsning blir litt kortere, 2-3 dager kortere. Senere bli syklus lengre med forsinkelse av menstruasjon fra en uke til en måned eller mer. Først når det har gått ett år siden siste menstruasjon, menopausen, kan man regne med at menstruasjonene har stoppet opp.

Det er riktig at mange kvinner har større sexlyst omkring eggløsningen, det forklares ved at østrogennivået er på topp i denne periode. Uten denne østrogentopp blir det ikke eggløsning

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...