AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Hei! Jeg er ei jente på 24 år (snart 25). Faste "medisiner" er Evra p-plaster som jeg har brukt i 7 år. For et års tid siden fikk jeg påvist Lichen Sclerosus. Var nylig til kontroll for dette, og fikk beskjed om at det så fint ut både utvendig og med innvendig ultralyd. Men siden denne sykdommen er mest vanlig etter overgangsalder, spørte jeg min fastlege nylig om en hormontest (28/02-17). Verdiene var følgende: FSH 2 (1-13 tidl folli) LH 2 (1-13 tidl folli) ØSTRADIOL <0.07 (>0,10. Syklusavh) Legen ringte meg angående svaret og sa at denne lave verdien på østradiol kan tyde på tidlig overgangsalder og at jeg muligens burde henvises til gynekolog for å ta ut egg hvis jeg ønsker barn etterhvert. Jeg ble litt frustrert og uvitende, så jeg bestilte time hos han igår. Han sa igrunn veldig lite. Jeg spurte han om det kunne ha noe med p-plasteret å gjøre. Jeg så han ble usikker, men han sa at det da kanskje var falsk alarm på grunn av det og at jeg da skulle legge saken død. Så her sitter jeg da, uten å føle meg noe klokere. Er denne verdien veldig lav/unormalt lav på min alder? Kan det skyldes p-plaster? Jeg trudde man fikk mer østrogen av kombinasjonsprevensjon siden de inneholder østrogen, men hvis dette ikke stemmer og plasteret kan være grunnen, så kanskje det isåfall lønner seg for meg å bytte til noe annet. Er det noe mer/annet jeg bør sjekke nå videre for å finne ut mer? Enten det skyldes p-plaster eller ikke, har jeg rett og slett "kronisk" østrogenmangel? Jeg vet at mangel på dette kan føre til mye forskjellig og når jeg leser om symptomene på østrogenmangel, er det jo mye som kan stemme - men det er det jo forsåvidt ofte på det meste man leser om generelt, så jeg prøver å ikke tenke på det nå. Jeg håper bare at jeg ikke er i ferd med å komme i overgangsalder i så ung alder, men hvis det skulle være tilfelle så ønsker jeg gjerne å vite hva veien videre er for å finne ut av det helt sikkert Det ble veldig mange spørsmål på en gang her, beklager dette, men jeg sier tusen takk om kun noe av det blir besvart! Hilsen jente 24 år. Anonymkode: 30d92...9e6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 PS: tar også gjerne mot tips om annen type prevensjon enn p-plaster, hvis det er noe annet du kan anbefale til jenter på min alder. Har lenge vurdert å bytte til noe uten østrogen og gestagen, men har ikke nok greie på de forskjellige til at jeg har klart å ta noen avgjørelse på det Anonymkode: 30d92...9e6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/#findComment-3759162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 P-plasteret sender ut hormoner som blokkerer hypofysehormonene (FSH, LH), og disse verdiene vil da være lave. Videre vil ikke eggstokkene stimuleres til å produsere østradiol. Jeg trodde ikke man tok hormonprøver så lenge man gikk på hormonell prevensjon, da resultatet blir helt intetsigende. Men mulig Mette kan gi deg en bedre forklaring på hva legen din tenker. Anonymkode: f8c8d...065 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/#findComment-3759237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Dine hormoner er helt som forventet, la det være sagt med en gang. Prinsippet med p-pille, p-plaster og p-ring er at de inneholder relativt sterke hormoner i form av gestagen (ligner på hormonet progesteron som normalt dannes etter eggløsning) og et kunstig østrogen (ethinyløstradiol). Disse hormoner sender signal til hypofysen (hjernevedhenget) som er overordnet ‘styringsorgan’ om ikke å utsende stimulering til eggstokkene. De hormoner som får egg til å modnes og som setter i gang eggløsning er FSH og LH, de bliver lavere. Eggstokken slutter å produsere østrogen-hormonet østradiol som blir lavt, kanskje helt borte. Men det oppstår ikke østrogenmangel, for prevensjonen inneholder ethinyløstradiol som tilfører kroppen rikelig med østrogen. (Dette østrogenet måles ikke ved østradiol-målingen) Hvis det hadde vært snakk om overgangsalder, så hadde østradiol også vært lavt, men da hadde FSH og LH vært sterkt forhøyet. Så svaret er at det er plasteret som er skyld i disse hormonsvarene, og de er helt som ventet. Man skal ikke måle hormoner hos de som bruker hormonell prevensjon (p-pille, plaster eller ring). Du har ikke kronisk østrogenmangel, det er helt klart. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/#findComment-3759244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 2 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Dine hormoner er helt som forventet, la det være sagt med en gang. Prinsippet med p-pille, p-plaster og p-ring er at de inneholder relativt sterke hormoner i form av gestagen (ligner på hormonet progesteron som normalt dannes etter eggløsning) og et kunstig østrogen (ethinyløstradiol). Disse hormoner sender signal til hypofysen (hjernevedhenget) som er overordnet ‘styringsorgan’ om ikke å utsende stimulering til eggstokkene. De hormoner som får egg til å modnes og som setter i gang eggløsning er FSH og LH, de bliver lavere. Eggstokken slutter å produsere østrogen-hormonet østradiol som blir lavt, kanskje helt borte. Men det oppstår ikke østrogenmangel, for prevensjonen inneholder ethinyløstradiol som tilfører kroppen rikelig med østrogen. (Dette østrogenet måles ikke ved østradiol-målingen) Hvis det hadde vært snakk om overgangsalder, så hadde østradiol også vært lavt, men da hadde FSH og LH vært sterkt forhøyet. Så svaret er at det er plasteret som er skyld i disse hormonsvarene, og de er helt som ventet. Man skal ikke måle hormoner hos de som bruker hormonell prevensjon (p-pille, plaster eller ring). Du har ikke kronisk østrogenmangel, det er helt klart. Vennlig hilsen Mette Kan jeg komme med et tilleggsspørsmål? Dersom man er i overgangsalderen, men har gått lenge på p-piller... og tar en blodprøve for å måle FSH og LH... og fremdeles tar p-piller. Vil disse verdiene være lave/normale så lenge man går på p-pillene, eller stiger de til tross for pillene? Eller må man slutte på p-piller for å kunne få et svar på om man nærmer seg overgangsalderen? Anonymkode: f8c8d...065 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/#findComment-3759246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Man kan ikke få svar ved hormonprøvemåling uten å stoppe med p-pille i ca to uker. Men det blir ikke aktuelt for deg før om minst 25 år! Jeg håper at du glemmer alt om tidlig overgangsalder, for det var en stor misforståelse. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/#findComment-3759261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Tusen hjertelig takk for utfyllende og fint svar Mette. Nå ble jeg trygg og rolig! Kommentaren over her var forresten ikke skrevet av meg, som jeg ser du trodde Men det er jeg som har skrevet den første under innlegget mitt, om du har en annen type prevensjon (uten østrogen) å anbefale til meg. Vil gjerne bytte, men skulle gjerne hatt en liten pekepinn Anonymkode: 30d92...9e6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/#findComment-3759333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 6 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Dine hormoner er helt som forventet, la det være sagt med en gang. Prinsippet med p-pille, p-plaster og p-ring er at de inneholder relativt sterke hormoner i form av gestagen (ligner på hormonet progesteron som normalt dannes etter eggløsning) og et kunstig østrogen (ethinyløstradiol). Disse hormoner sender signal til hypofysen (hjernevedhenget) som er overordnet ‘styringsorgan’ om ikke å utsende stimulering til eggstokkene. De hormoner som får egg til å modnes og som setter i gang eggløsning er FSH og LH, de bliver lavere. Eggstokken slutter å produsere østrogen-hormonet østradiol som blir lavt, kanskje helt borte. Men det oppstår ikke østrogenmangel, for prevensjonen inneholder ethinyløstradiol som tilfører kroppen rikelig med østrogen. (Dette østrogenet måles ikke ved østradiol-målingen) Hvis det hadde vært snakk om overgangsalder, så hadde østradiol også vært lavt, men da hadde FSH og LH vært sterkt forhøyet. Så svaret er at det er plasteret som er skyld i disse hormonsvarene, og de er helt som ventet. Man skal ikke måle hormoner hos de som bruker hormonell prevensjon (p-pille, plaster eller ring). Du har ikke kronisk østrogenmangel, det er helt klart. Vennlig hilsen Mette Tusen hjertelig takk for utfyllende og fint svar Mette. Nå ble jeg trygg og rolig! Kommentaren over her var forresten ikke skrevet av meg, som jeg ser du trodde Men det er jeg som har skrevet den første under innlegget mitt, om du har en annen type prevensjon (uten østrogen) å anbefale til meg. Vil gjerne bytte, men skulle gjerne hatt en liten pekepinn Anonymkode: 30d92...9e6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/#findComment-3759338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Det er meget vanskelig for meg å holde rede på lange tråder, ikke minst når mange er 'anonyme brukere' med ulike koder. Nye spørsmål må legges inn som en ny tråd. Takk. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/417508-jente-24-%C3%A5r-p%C3%A5vist-lav-%C3%B8stradiol-%C3%B8nsker-s%C3%A5rt-svar-fra-mette/#findComment-3759346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.