Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Hvordan prevensjon (uten østrogen) vil du anbefale til jente på 24 år? Har fått påvist en forhøyet risiko for hjerte og karsykdom på blodprøve, men ikke for blodpropp som jeg vet. Tenker uansett at jeg vil bytte til noe som klusser minst mulig med kroppen, noe som er stabilt, sikkert og uten de risikoene som de typene med østrogen har. Jeg er åpen for alle slag, enten det skulle være tablettform eller noe som må settes inn i kroppen.

Hilsen jente92

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Legemiddelverket anbefaler langtidsprevensjon til unge jenter som deg, dvs prevensjon som du ikke behøver tenke på når den først er plassert. Kobberspiral er helt uten hormoner, men gir noe rikeligere menstruasjon. Den kan sitte i 5 år.

Så er det gestagen prevensjon, dvs hormonell prevensjon uten østrogen. Det kan fås som pille, men den må huskes hver dag, tas uten pause. Alternativ er p-stav som også bare har gestagen, den legges under huden og kan virke i tre år. Bivirkningen er endring i blødningen; en tredel får mindre blødning, en tredel omtrent som før og siste tredel mer blødning, men med tiden blir det mindre blødning.

Hvilke prøver er det som viser økt risiko for hjertesykdom? Jeg er litt nysgjerring.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker
8 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Legemiddelverket anbefaler langtidsprevensjon til unge jenter som deg, dvs prevensjon som du ikke behøver tenke på når den først er plassert. Kobberspiral er helt uten hormoner, men gir noe rikeligere menstruasjon. Den kan sitte i 5 år.

Så er det gestagen prevensjon, dvs hormonell prevensjon uten østrogen. Det kan fås som pille, men den må huskes hver dag, tas uten pause. Alternativ er p-stav som også bare har gestagen, den legges under huden og kan virke i tre år. Bivirkningen er endring i blødningen; en tredel får mindre blødning, en tredel omtrent som før og siste tredel mer blødning, men med tiden blir det mindre blødning.

Hvilke prøver er det som viser økt risiko for hjertesykdom? Jeg er litt nysgjerring.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Hva er forskjellen på hormonspiral og kobberspiral tro? Har vært litt inne på å velge enten spiral eller p-stav, men har enda ikke klart å velge hvem jeg trur er best.

Det er en gentest som heter s-lp(a). Den skal være under 150 og min er på 500. Har ikke fått noe beskjed om prevensjonsbruk i forhold til det altså, men siden man har risikoen er det vel sikkert greit å tenke litt på det 😊

Anonymkode: c8096...2f3

Mette Moen, Gynekolog

Begge spiraler har en stamme av plast. På kobberspiralen er viklet en tynn kobbertråd som øker sikkerheten for ikke å bli gravid. Som sagt, den gir som regel mer blødning. Hormonspiralen er også av plast, men den har et depot av hormonet gestagen (likner på kroppens progesteron-hormon) som gjør at sædcellene ikke kan komme opp til egget for befruktning, og dessuten gjør at livmorslimhinnen blir uegnet for fosteranlegget å feste seg, om det likevel skulle ha skjedd en befruktning, og hvor hormonpåvirkningen på livmoren gir mindre bløding, ca 20% mister helt menstruasjonen. Det går så lite gestagen hormon over i blodet, så det neppe har betydning for din tilstand med forhøyet  lipoprotein

Vennlig hilsen Mette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...