Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg bruker Estalis plaster for overgangsalder. Fungerer greit nok men får litt pms- symtpomer av det, som kan skyldes gestagenet, så vidt jeg har skjønt. Har det mye bedre på bioidentisk østrogen enn på syntetisk østrogen, som jeg også har forsøkt, og tenker at det samme kanskje er tilfellet med progesteronet? For å unngå det syntetiske gestagenet lurer jeg derfor på om jeg heller kunne gått på rent østorgenplaster og supplert med progesteron krem feks morgen og kveld? Jeg må gå på både østrogen og progesteron fordi jeg har forhistorie med endometriose (livmor er fjernet).

Anonymkode: ba537...c44

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417773-progesteron-krem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis livmoren er fjernet er det vanligvis ikke nødvendig med gestagen som bare brukes for å beskytte livmoren mot østrogen-effekten. Hvis det er en forhistorie med endometriose kan det være lurt å bruke kombinasjon av østrogen og gestagen for å hindre aktivering av evt rester av endometriose. Nå vet jeg ikke hvor mye endometriose det var snakk om og ikke vet jeg hvor gammel du er, så det er litt vanskelig å gi råd. Til ditt konkrete spørsmål om å bruke progesteronkrem kan jeg svare at det vet man ikke. Det har ikke vært testet i den situasjon, men man vet at det er for svakt til å beskytte livmorslimhinnen mot østrogen-effekten. Det diskuteres hvor viktig det er med gestagentilskudd i det hele tatt. Kanskje du skulle prøve bare med østrogenplaster og se hvordan det går? For du symptomer tilbake, så må du tilbake til kombinert behandling. Activelle og Livial er alternativer.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417773-progesteron-krem/#findComment-3761628
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Endometriose smertene var begrenset til kun et par dager i mnd rundt mens helt til jeg gjennomgikk en spontanabort. Noen mnd etter spontanaborter fikk jeg plutselig fæle smerter nesten hver dag og måtte sykemeldes 100%. Kirurgen sa det var ganske mye endo men tror han fikk fjernet det meste, for da de åpnet opp 6 mnd etter operasjonen for å stifte fast en vridd eggstokk, kunne de ikke se noe. Men jeg er jo veldig redd for å få det tilbake, var sykemeldt ett år totalt. Prøver kanskje Estalis i et år bare for å ikke risikere noe og kan deretter forsøke å bytte til ren østrogen. Er 43 år forresten og det er 1,5 år siden jeg ble operert for endo og samtidig fjernet livmor.

Anonymkode: 8c3c7...018

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/417773-progesteron-krem/#findComment-3761635
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...