Gå til innhold

Gro Isac.. hiv smittet?

Anbefalte innlegg

Gjest AtDetGårAnÅVæreSåDum

Hei

Er en jente på 19 år som for en tid tilbake hadde sex med en fyr i fylla. Aner ikke hvem han er/var. Og nå er jeg kjempe redd for å ha blitt smittet av hiv/aids. Har derfor noen sp.mål je ghåper du tar deg tid på å besvare.

1. Hvis man ligger med en som har aids/hiv, får man det helt garantert da?

2. Hvor stor er smittefaren?

3. Har hørt at det smitter lettere fra gutt til jente enn omvendt, stemmer dette?

4.Er det noen symptomer på at man har blitt smittet?

5. Er det lettere å bli smittet hvis mensen under samleie?

Er så utrolig redd for å ha blitt smittet, vet jeg må gå til legen, men jeg orker ikke ventetiden på svaret. Er så redd for svaret, redd for å vite at jeg kanskje har det. Men vet jeg må gå.

Men er det noe du kan fortelle meg som kanskje kan berolige meg litt?

Håper på svar!

MVH,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41783-gro-isac-hiv-smittet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest feil forum

Det er på infeksjonsmedisin-forum legen svarer på slike spørsmål.

Du kan også søke på infeksjons-forumet etter tidligere og liknenede spørsmål.

Hvis den du hadde sex med er norsk og ikke sprøytenarkoman, er det liten sjanse for hiv, heldigvis!

Men stor sjanse for andre sykdommer, uønsket graviditet osv.

Kom deg til legen for å teste deg for hiv og kjønnsykdommer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41783-gro-isac-hiv-smittet/#findComment-156839
Del på andre sider

For det første så må du slappe av, sjangsen din for at du er smittet er veldig liten. For det første må vedkommende være smittet og du kan jo selv bedømme hvor stor denne sjangsen er,den er ikke stor. I tillegg skal du være så uheldig a ha blitt smittet også.

1.

Du får ikke automatisk HIV om du ligger med en som har HIV. Det er faktisk jenter som har levd sammen med HIV-positive i flere år, uten å ha blitt smittet. Selvsagt har disse hatt utrolig flaks. Men det har også skjedd at noen yterst få har blitt smittet etter bare en gang.

2.

Som sagt smittefaren i ditt tilfelle er veldig liten.

3.

Det er riktig at mannen smitter jentene lettere , enn omvendt. Det kommer av at sæden blir mer konsentret enn sekretet fra jentene.

4.

Du vil ikke ha noen symptomer på kort sikt at du er smittet. Med andre ord kan du være smittet i lang tid uten at du er klar over det.

5.

Dette har jeg ikke noe svar på.

At du kan teste deg er bare bra, men jeg tenker mer på andre kjønnssykdommer enn HIV.

Hvorfor har du fått dette for deg at du kanskje er smittet? Er det fordi du angrer på dette og begynner å tenke og "male" tanker? Eller vet du i ettertid at vedkommende er smittet?

Jeg synes du skal slappe av og ta det helt med ro, som sagt muligheten din for at du er smittet er veldig liten.

Lykke til , dette går bra skal du se:-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41783-gro-isac-hiv-smittet/#findComment-156840
Del på andre sider

Gjest AtDetGårAnÅVæreSåDum

Det er på infeksjonsmedisin-forum legen svarer på slike spørsmål.

Du kan også søke på infeksjons-forumet etter tidligere og liknenede spørsmål.

Hvis den du hadde sex med er norsk og ikke sprøytenarkoman, er det liten sjanse for hiv, heldigvis!

Men stor sjanse for andre sykdommer, uønsket graviditet osv.

Kom deg til legen for å teste deg for hiv og kjønnsykdommer!

Hei igjen!

Takk for svar.

Mrxx: Føler meg litt mer avslappet nå. Det er vel det at jeg angrer som gjør at jeg tenker på det. Kjønnssykdommer har jeg sjekket og hadde ingen. Men HIV har jeg ikke sjekket, det er jo den som er dødelig av de.

Feil forum: Sorry, visste ikke helt hvor jeg skulle skrive innlegget. Takk for svar!

MVH,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41783-gro-isac-hiv-smittet/#findComment-156863
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Jeg levde med en HIV+ gutt i 4 år, ingen av oss viste at han var smittet. Han var ikke i risikogruppen. Vi hadde ubeskyttet sex i disse 4 årene, men jeg ble ikke smittet.

Jeg har selfølgelig hatt utrolig flaks, men en behøver altså ikke å bli smittet. Men andre kan ha ubeskyttet sex EN GANG og bli smittet. Det finnes ingen regler her...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41783-gro-isac-hiv-smittet/#findComment-156869
Del på andre sider

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Hei! Som en annen har svart deg, hører egentlig spørsmålet ditt hjemme på et annet forum, men svarer likevel på noen av spørsmålene som ikke andre allerede har gitt utfyllende svar på.

Smitten kan overføres seksuelt ved overføring av sæd, skjedevæske eller blod. Om jenter er mer utsatte for smitte vet jeg ikke, men kvinneandelen av hiv-smittede øker.

Det tar ca. tre måneder fra smittetidspunktet til antistoffer i blodet kan påvises.Testen er gratis og kan tas av alle leger.

De fleste som blir smittet, blir ikke syke. Noen får imidlertid en virusinfeksjon med svulmende mandler i halsen, vondt i hodet, høy feber, hovne lymfekjertler og verk i muskler og ledd en til to uker etter at de er smittet.

Litt for å beskrive omfanget av HIV og Aids i Norge. Har ikke funnet tall fra 2001, men i november 2000 var det registrert 2147 hiv-smittede i Norge. Av dem har 679 utviklet aids, og 524 var døde. Ca. 600 av de hiv-smittede i Norge er kvinner. Om du har hatt tilfeldig, ubeskyttet sex, er du m.a.o. maksimalt uheldig om han du møtte skulle være en av de smittede og du skulle blitt smittet. Men det gjør likevel ikke at det er noen vits å være uforsiktig. Kondomer gir god beskyttelse!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41783-gro-isac-hiv-smittet/#findComment-156912
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Takk for svar.

Mrxx: Føler meg litt mer avslappet nå. Det er vel det at jeg angrer som gjør at jeg tenker på det. Kjønnssykdommer har jeg sjekket og hadde ingen. Men HIV har jeg ikke sjekket, det er jo den som er dødelig av de.

Feil forum: Sorry, visste ikke helt hvor jeg skulle skrive innlegget. Takk for svar!

MVH,

Innlegget ditt bar litt preg av at du begynt å bli litt panisk, så forsøk å slapp av. Dette er jeg nesten hundre prosent sikker på vil gå bra:-))

Faren ved å begynne å tenke for mye på dette er at du "maler tanker" så det holder. Du vil ikke lenger klare å tenke fornuftig og du vil ikke finne andre svar enn at du MÅ være smittet.

Du vil hele tiden bare se symptomer på at du er smittet, med andre ord se spøkelser på høylys dag.

Jeg synes du skal ta det helt med ro og nyt dagen i dag og dagene fremover:-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41783-gro-isac-hiv-smittet/#findComment-156979
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...