AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Hei. Jeg er en kvinne på 23 år som i fjor vår stilte i fitnesskonkurranser. I løpet av denne perioden var jeg svært lav i fettprosent, slik at jeg mistet menstruasjonen. I tillegg trente jeg ekstremt hardt, noe som helt klart var en påkjenning både fysisk og psykisk. Etter konkurransene var over, klarte jeg ikke å følge en plan kalt "reverse dieting" (for å legge på meg igjen sakte), men la heller på meg ekstremt fort, fordi kroppen og hodet var "umettelig" for en periode. Når jeg kom opp i normalvekt (og vel så det) og mensen kom tilbake igjen, fikk jeg tørre øyne. Spesialisten på tørre øyne sier jeg plages med øynene fordi de har nedsatt tåreproduksjon. Nå har jeg snart hatt tørre øyne i 1 år, og ser ikke ut til å bli noe bedre, selv om jeg spiser nok og trener mye mindre. Jeg har blitt sjekket for vitaminmangel, og tar i tillegg Omega 3-tilskudd. Jeg hadde ikke mangel på noe, men jeg kjenner helt klart at jeg har ubalanser i kroppen! Jeg sliter med veldig sterk PMS, som gjør at jeg ikke fungerer til noe som helst den uka jeg har det... I tillegg har jeg ustabil menstruasjon, jeg kan ha mensen 2 ganger per måned, blør MYE og den kommer aldri helt regelmessig. Har kobberspiral på 5 året, så den må straks ut. Jeg mister forøvrig også veldig mye hår, noe jeg har gjort en stund. Ekstra plager jeg har er at jeg sliter med humørsvigninger utenom mens, har angst og veldig tørr hud i ansiktet. Har tatt blodprøver for Sjøgrens for sikkerhetsskyld, den var negativ og legene tror ikke jeg har det. De vet ikke at jeg mistet mens under fitnesskonkurransene mine, og at dette kanskje har gjort at jeg har fått en hormonforstyrrelse. Skal selvsagt snakke med legen min om det, men gruer meg i tilfelle h*n ikke mener et er mulig, når jeg er så ung? Det jeg kan legge til er at når jeg var ekstra ung og dum for noen år tilbake, tok jeg alt for mange angrepiller på 1 uke, og det var etter dette jeg utviklet PMSen (tror jeg). Hva tenker du? Anonymkode: a108f...d20 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/419293-tror-jeg-kan-ha-hormonforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 Del Skrevet 4. april 2017 Må legge til at stoffskiftet også var OK på prøvene sist. Anonymkode: a108f...d20 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/419293-tror-jeg-kan-ha-hormonforstyrrelser/#findComment-3763861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 De uregelmessige blødninger kan skyldes at du har en kobberspiral, den kan evt gi mellomblødninger. PMS tyder på at du har eggløsning med produksjon av hormoner progesteron, og det taler imot at det foreligger hormonforstyrrelse hos deg. Man utvikler ikke PMS av angrepille, selv av et stort forbruk, det kan jeg si med stor grad av sikkerhet. Hvis du får fjernet spiralen, kan du evt prøve en p-pille av typen Yaz, den kan hos noen hjelpe mot PMS. Du har sjekket stoffskiftet, og det er bra, og du er sjekket for Sjøgren. Det er også bra. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/419293-tror-jeg-kan-ha-hormonforstyrrelser/#findComment-3764352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.