Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I begynnelsen av November hadde jeg samleie og rett etter startet en hvit, tykk utflod som luktet. En stund etter var jeg å sjekket meg for sykdommer men testen kom tilbake negativ. Jeg brukte Tetracycline når jeg testet meg, og er redd denne skal gi falsk negativ resultat. Hadde gått på den i tre dager og ikke inntatt medisinen dagen jeg testet meg. Gynekologen mente dette ikke ville ha noe å si og mente det ikke var poeng å teste meg på nytt, men jeg har lest at antibiotika kan gi falsk negativ svar? Fikk påvist Gardernella og har brukt Flagyl mot dette gjentatte ganger. Det forsvinner men kommer tilbake med engang jeg har samleie. Har fast partner. Har vært plaget med dette siden november og lurer på om det er normalt å ha dette så lenge? Kan bakteriell vaginose være smittsomt? 

Anonymkode: 78601...fc2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/419303-plagsom-utflod/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Tykt hvit utflod er ikke typisk for bakteriell vaginose (BV). Hvis du hadde nevnte utflod under behandling med tetracyklin er det mer sannsynlig sopp.

Gardnerella er ikke det samme som BV, det er ganske vanlig på påvise Gardnerella uten at det har betydning.

Ved BV er utfloden tynn og grålig og har karakteristisk lukt som råtten fisk elle reker. BV er ikek smittsomt, men det kommer ofte tilbake etter behandling. Be legen om krem til å bruke i skjeden, så kan du behandle det så snart det dukker opp. Det er ikke nødvendig med Flagyl tabletter.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/419303-plagsom-utflod/#findComment-3764351
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Tykt hvit utflod er ikke typisk for bakteriell vaginose (BV). Hvis du hadde nevnte utflod under behandling med tetracyklin er det mer sannsynlig sopp.

Gardnerella er ikke det samme som BV, det er ganske vanlig på påvise Gardnerella uten at det har betydning.

Ved BV er utfloden tynn og grålig og har karakteristisk lukt som råtten fisk elle reker. BV er ikek smittsomt, men det kommer ofte tilbake etter behandling. Be legen om krem til å bruke i skjeden, så kan du behandle det så snart det dukker opp. Det er ikke nødvendig med Flagyl tabletter.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar! De sa det var bakteriell vaginose med gardernella siden det var påvist rikelig med denne bakterien? Vil tetracyclin kunne gi flask negativ svar på klamydiaprøven?

Anonymkode: 78601...fc2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/419303-plagsom-utflod/#findComment-3764907
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Her er kravene til at det foreligger BV (Fra Veileder i Gynekologi, Norsk Legeforening)

Diagnostikk

Diagnosen stilles ved hjelp av

Amsels kriterier: 3 av 4 kriterier bør være oppfylt

• Tynn homogen utflod
  • pH > 4,7
  • Positiv luktetest (”fiskelukt” med KOH)
  • Clueceller ved mikroskopi av våt preparat og ingen laktobakterier

Dyrkning har ingen plass i diagnostikken.

Tetracyklin kan ikke påvirke chlamydiatesten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/419303-plagsom-utflod/#findComment-3765131
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...