Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kommer akkurat fra legen, og lurer fælt...

Er i uke 20 og fundusmålet viste 22 cm. Det var LANGT over det grønne feltet også. I mine tidligere svangerskap var fundusmålet akkurat på gj.snittet. Har vært på UL, der fastslo de termin til 8/6, dvs omtrent det samme som siste mens.

Kjente harde spark gjennom magen allerede for 4-5 uker siden, og livmoren rakk til navelen for ca 3 uker siden. Den var også over bekkenet mye tidligere enn det sto i bøkene, så før UL lurte jeg på om det var tvillinger siden livmoren var så stor, i tillegg til at jeg kjente masse spark overalt i magen. Sparkene var så kraftige at mannen min så magen "hoppe og sprette". Har aldri kjent dette så tidlig før. Dette er mitt 3.barn, de to forrige veide begge to ca 3250, og var 50/51 lange. Er større denne gangen enn tidligere. Blir vanligvis ikke spesielt stor, har også liten vektøkning (8-9 kg)

Jeg hadde en svak pos. grav.test måneden før dette svangerskapet . Streker som etter 3 tester til og litt blødninger ble svakere, så sterkere så borte (Clearblue). Etter dette kom en sterk blødning, med smerter.

Er det noen mulighet for at jeg kan være en måned lenger på vei selvom UL bekreftet termin i forhold til siste mens?

Dette bekymrer meg, for etter min "abort", var jeg på et par fester hvor det ble drukket alkohol. Regnet jo med at jeg ikke var gravid lenger...Men hvis jeg var det allikevel drakk jeg jo i den mest sårbare perioden for fosteret..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41939-fundusm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så lett å si hva som kan være tilfelle når det gjelder ditt svangerskap og reell termin. Det er riktig at, ut i fra det du forteller om spark, SF-mål osv, kan tilsi at du har kommet litt lenger enn først antatt. Når du imidlertid har vært på ultralyd og fått samme termin som menstruasjonsterminen, skal det mye til for at de har bommet på en hel måned. Jeg synes du skal snakke med din lege/jordmor om dine tanker.

Når det gjelder alkoholinntak tidlig i svangerskapet, så er dette en svært vanlig problemstilling. De fleste gravide har faktisk drukket alkohol så tidlig i svangerskapet at de ikke visste de var på vei. Dette er uansett så tidlig, at felles sirkulasjon ikke på plass. Det er ikke minst det jevne forbruket av alkohol i svangerskapet som er skadelig og som alle gravide bør unngå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41939-fundusm%C3%A5l/#findComment-157517
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...