Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å leser på sidene, og ser at det er fare forbundet med å spise visse typer mat.

Jeg spiste dessverre noen skjeer biff-tartar i julen, før ejg kom på at det er skadelig.

Spiste masse rakfisk, var ikke klar over at det var skadelig...

Hva slags skader kan dette ha for fosteret? Og er det noe som kan sees ved ultralyd? Kan det ha noe å gjøre med at jeg er større enn vanlig nå? Leser om mye fostervann osv. Hvordan kan dette være skadelig for barnet mitt?

Nå ble jeg veldig nervøs...I tillegg til at babyen sparker utrolig mye, er det noen skader dere vet at fosteret sparker veldig mye?

Har alltid vært forsiktig med det jeg har spist under graviditeter (som muggost osv), men dette her tenkte jeg overhodet ikke på!

Videoannonse
Annonse
Trine Endsjø, jordmor
Skrevet

Det skal svært mye til for at du skal ha blitt smittet toxoplasma ved å spise det du har spist. Det er svært sjelden det finnes toxoplasma gondii, som gir toxoplasmose, selv i rått kjøtt, her i Norge. Når det gjelder sykdom påført gjennom rakfisk, botulisme, kan du se bort i fra slik smitte nå. De sjeldne gangene folk har blitt smittet, har de blitt alvorlig syke, noe som absolutt kjennes på kroppen. I prinsipp advarer man gravide mot å spise slik fisk, selv om det ikke er særlig grunn til å frykte slik sykdom.

Når det gjelder din frykt for toxoplasmose, kan du evt. be om å få tatt en ekstra blodprøve ved neste kontroll hos din lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...