Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min mann har akkurat startet utredning ifbm barnløshet. Vi har vært prøvere i ett år nå, uten resultat. Min mann har tatt sædprøve som viste seg å være av dårlig kvalitet. Dette er sannsynligvis årsak til at vi ikke har blitt gravide enda. Men noe som virker rart er at jeg har testet neg på clamydia, mens min mann har testet positivt. Vi har vært sammen i 5 år, og ingen av oss har vært sammen med andre. disse årene (jeg stoler 100% på min mann). Kan det være at han har tatt en annen prøve enn meg?I papirene fra legen hans står det clamydia igA pos, pasienten har tegn til tidligere smitte med C. trachomatis, noe som kan forklare hans nedsatte spermiekvalitet. Lurer i grunnen bare på om jeg kan stole på resultetet fra min gynekolog, eller om det er mulighet for smitte selv om det ikke har gitt utslag på prøven.

I tillegg har jeg et spørsmål ang PCO;

Fra min fastlege har jeg fått henvisning til spesialist. I henvisningen står det at ut fra hormonprøver er det antydet mulighet for PCO.

Hvilket hormon er det snakk om? Og vil gynekologen kunne se ut fra ultralydundersøkelse om jeg har PCO? Jeg er forøvrig ikke overvektig eller plaget med uønsket hårvekst

Håper jeg får svar på spørsmålene mine. Det er så mye vi lurer på i disse tider...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41966-clamydia-og-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det din mann har fått påvist er at det i blodet er antistoff mot chlamydia. Det finnes forskjellige former for chlamydia-infeksjon, f.eks. i lungen. Så det behøver ikke å ha noen sammenhang med hans sædkvalitet.

Se vedlegg om PCO/PCOS. Hvis du har regelmessige menstruasjoner er det liten grunn til å tro at du har PCOS

Ha en avslappet helg uten store bekymringer!

PCO står for Poly (mange) Cystiske (vannansamlinger) Ovarier (eggstokker). Det er en diagnose man stiller ved ultralyd hvor det ses små-cyster (minst 10 cyster, hver med en størrelse på opp til 10 mm) på eggstokkene. Hos ca 20% av alle kvinner kan ses PCO-forandringer på eggstokkene uten andre symptomer.

PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg.

Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...